ΕΛΛΑΔΑ

Τέμπη: Χάος στις επικοινωνίες, αποκαλυπτικό το βιβλίο κυκλοφορίας - Επιταχύνεται η δικαστική έρευνα

Τέμπη: Χάος στις επικοινωνίες, αποκαλυπτικό το βιβλίο κυκλοφορίας - Επιταχύνεται η δικαστική έρευνα
Οι εντολές που έδωσε σύμφωνα με τις καταγραφές των βιβλίων κυκλοφορίας ο προφυλακισμένος σταθμάρχης προς τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας intercity 62 AP Photo / Vaggelis Kousioras

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που προκύπτουν από τους νέους διαλόγους του προφυλακισμένου σταθμάρχη Λάρισας που έρχονται στο φως της δημοσιότητας από το μοιραίο βράδυ του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη

Σοβαρές παραλείψεις που στάθηκαν μοιραίες αποκαλύπτονται από τις εντολές που έδωσε σύμφωνα με τις καταγραφές των βιβλίων κυκλοφορίας ο προφυλακισμένος σταθμάρχης προς τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας intercity 62
αλλά και με την επικοινωνία του με την σταθμάρχη των Νέων Πόρων.

Το μόνο σωστό τηλεγράφημα σύμφωνα με την ΕΡΤ, ήταν όταν η αμαξοστοιχία 62 κινείτο από το Παλαιοφάρσαλο προς τη Λάρισα. Στο τηλεγράφημα 45, γινόταν αναφορά για την κίνηση του Intercity στη γραμμή καθόδου μέσω της διαγώνιου 101, στη γραμμή ανόδου δύο.

«Βαβέλ» με τα τηλεγραφήματα

Τα τηλεγραφήματα αποκαλύπτουν ότι μία αλληλουχία λαθών οδήγησε στη φονική σύγκρουση των τρένων.

Ο κατηγορούμενος σταθμάρχης, βάση της καταγραφής στο βιβλίο κυκλοφορίας, ενημερώνει με τηλεγράφημα με αριθμό 47 τον μηχανοδηγό του Ιntercity 62 «περάστε φωτόσημο εξόδου έως είσοδο Νέων Πόρων», χωρίς να κάνει καμία αναφορά σε άνοδο ή κάθοδο.

Στο μεταξύ, τα επίσημα έγγραφα που δημοσιοποίησε το MEGA αποκαλύπτουν ότι οι σταθμάρχες γνώριζαν ότι τα τρένα είναι «τυφλά» και ότι είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια εκατοντάδων επιβατών. Ωστόσο, αυτοί υπέγραψαν και εγκατέλειψαν την βάρδια τους τουλάχιστον μια ώρα νωρίτερα, αφήνοντας τον άπειρο συνάδελφό τους μόνο του να διαχειριστεί περισσότερα από 6 δρομολόγια.

Η απειρία και ανικανότητα του σταθμάρχη αποτυπώνεται επίσης σε χαρτιά.

Ο ίδιος σε καθεστώς σύγχυσης δεν κατάφερε να δώσει ούτε γραπτώς ποτέ τις σωστές οδηγίες.

Το βιβλίο κυκλοφορίας αναγράφει τα εξής:

45 Λάρισα προς 62

-Από γραμμή καθόδου μέσω διαγώνιου (101) στη γραμμή ανόδου 2η γραμμή.

47 Λάρισα προς 62

-Περάστε φωτόσημο εξόδου έως είσοδο Νέων Πόρων.

9 Λάρισα προς Νέους Πόρους

Αμαξοστοιχία 62 αναχώρηση 23:04.

50 Νέοι Πόροι προς Λάρισα

Αμαξοστοιχία 63503 αναχώρηση 23:05.

36 Νέοι Πόροι προς Λάρισα

Αναχώρηση 63 21:48.

37 Λάρισα προς Νέους Πόρους

Αμαξοστοιχία 93506 αναχώρηση 21:50.

Οι βάρδιες είναι 9ωρες και ο σταθμάρχης φαίνεται να έχει πιάσει βάρδια πριν από τις 10 ενώ αποδεικνύεται πως οι δύο σταθμάρχες έφυγαν νωρίτερα.

Βάρδιες που… δεν τηρούνταν

Στο βιβλίο καθυστερήσεων του σταθμαρχείου όπου σημειώνονται οι ώρες της παράδοσης από τον έναν σταθμάρχη στον άλλον, φαίνεται να προκύπτει ότι δεν τηρούνταν οι 9ωρες βάρδιες.

Μόλις μία ημέρα πριν το πολύνεκρο δυστύχημα φαίνεται να παραδίδει ο ένας εκ των δύο σταθμαρχών σε βάρος των οποίων ασκήθηκαν νέες διώξεις, στις 2 το μεσημέρι, ενώ θα έπρεπε στις 3.

Αποκαλυπτική είναι η συνομιλία σταθμάρχη που θέλει να σχολάσει νωρίτερα και έρχεται στο φως από το Πρώτο Θέμα.

Σταθμάρχης 1: Τι; Θα σχολάσουμε σήμερα;

Σταθμάρχης 2: Τι να κάνω;

Σταθμάρχης 1: Θα σχολάσουμε σήμερα ή θα ξενυχτίσουμε εδώ;

Σταθμάρχης 2: Θα κοιμηθώ εδώ εγώ, χα χα

Σταθμάρχης 1: Που είναι η 63;

Σταθμάρχης 2: Όπου να’ ναι θα ρθει

Σταθμάρχης 1: Έλα τωρα, μπορώ να φύγω τώρα από εδώ

Σταθμάρχης 2: Δε μπορείς να φύγεις εσύ. Α, γ… τώρα

Βλάβες στον πίνακα

3,5 μήνες περίπου πριν τη φονική σύγκρουση, είχαν εντοπιστεί προβλήματα στον πίνακα που χειρίζονται οι σταθμάρχες, με αποτέλεσμα να ζητούν την επισκευή του. Συγκεκριμένα, στις 19 Νοεμβρίου 2022, γυναίκα σταθμάρχης της Λάρισας, είχε συνάξει τηλεγράφημα, στο οποίο ανέφερε:

«Σας ενημερώνουμε ότι στη δοκιμαστική λειτουργία του πίνακα το κύκλωμα PR, μετά από είσοδο αμαξοστοιχίας, κοκκίνισε και παρέμεινε η χάραξη στο τμήμα 6-4 με συνέπεια τον μη χειρισμό των ηλεκτρονικών αλλαγών 115,116,117. Επίσης, προς το μηχανοστάσιο το κύκλωμα NH σε τακτά χρονικά διαστήματα παραμένει κόκκινο και μπλοκάρει τι αλλαγές 105 και 106 Α+Β. Παρακαλούμε να μεριμνήσετε για τη λύση των προβλημάτων για τη σωστή λειτουργία του πίνακα».

Στο μικροσκόπιο των Ανακριτών αναμένεται να μπουν νέα δεδομένα από την άρση απορρήτου των επικοινωνιών.

Σε βάθος 15ετίας ο έλεγχος για τις συμβάσεις του ΟΣΕ

Σε βάθος 15ετίας προσδιόρισε τον έλεγχο για τις συμβάσεις του ΟΣΕ με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη, ο προιστάμενος της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες Χαρ. Βουρλιώτης.

Ο οικονομικός εισαγγελέας παρέστη σήμερα σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Διεθνές Πανεπιστήμιο και στο περιθώριο αυτής απαντώντας σε σχετική ερώτηση της ιστοσελίδας «Voria» ανέφερε πως οποιαδήποτε οικονομική ατασθαλία ή παρανομία που έγινε τα τελευταία 15 χρόνια στις συμβάσεις του ΟΣΕ θα εντοπιστεί ενώ ο έλεγχος θα αφορά δεκάδες πρόσωπα σε θέσεις ευθύνης τόσο στον ΟΣΕ όσο και σε επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με τον Οργανισμό.

«Ό,τι μεμπτό υπάρχει θα βρεθεί», σημείωσε ο κ. Βουρλιώτης.

Νωρίτερα, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος ζήτησε από τον διοικητή του ΟΣΕ να του διαβιβάσει όλους τους φακέλους για θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία 15ετία σε όλο το δίκτυο.

Στο σχετικό έγγραφό του ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός της χώρας αναφέρει πως ο Οργανισμός υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική αρχή, πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, που έγιναν, πόσα θύματα είχαν και τι έγινε με την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους.

Ήδη , με προηγούμενη παραγγελία του ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου έχει ζητήσει και μελετά το φάκελο για το σιδηροδρομικό δυστύχημα με τέσσερις νεκρούς στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης, που σημειώθηκε το 2017 και για το οποίο δικάστηκε μόνον ο ένας από τους μηχανοδηγούς που επέζησε του τραγικού δυστυχήματος και κρίθηκε αθώος.

Εντολή Ντογιάκου σε ΟΣΕ: Στείλτε τους φακέλους για τα δυστυχήματα της τελευταίας 15ετίας

Σε απολογία οι σταθμάρχες

Την ίδια ώρα, σε απολογία καλούνται από τον εφέτη ειδικό ανακριτή ο επιθεωρητής και οι δυο σταθμάρχες που είχαν βάρδια την μοιραία βραδιά.

Δεδομένες θεωρούνται επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, καινούργιες διώξεις κατά προσώπων που ενδεχομένως να φέρουν ευθύνες για τα όσα συνέβησαν το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου.

Σε βάρος των τριών αυτών προσώπων έχουν ήδη ασκηθεί διώξεις κακουργηματικού και πλημμεληματικού χαρακτήρα, αδικήματα όπως του 59χρονου σταθμάρχη, που μετά την πολύωρη απολογία του πριν μία εβδομάδα, κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος στις φυλακές Λάρισας.

Υπενθυμίζεται ότι νέος εφέτης ανακριτής αναλαμβάνει, επίσημα πλέον, την έρευνα για την υπόθεση του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, μετά και τη διαδικασία του ορισμού του από την Ολομέλεια Εφετών που ολοκληρώθηκε την περασμένη Παρασκευή στη Λάρισα.

Σημειώνεται, ότι το πεδίο της έρευνας αναβαθμίζεται καθημερινά, ξεφεύγει από τους χειρισμούς του σταθμάρχη και μετατοπίζεται και σε άλλα πρόσωπα, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία, η υπόθεση είναι πολυσύνθετη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εφέτης ανακριτής έχει παραλάβει το σύνολο της ογκωδέστατης δικογραφίας, ώστε να τη μελετήσει σε βάθος, καθώς η υπόθεση κρίνεται πολύπλοκη με πολλές παραμέτρους.

Στόχος της διαδικασίας είναι οι δικαστικές Αρχές να οδηγηθούν τάχιστα στα αίτια του δυστυχήματος και να καταλογιστούν οι ευθύνες στο σύνολό τους.

Παράλληλα, αναμένεται να περάσουν το γραφείο του ανακριτή, ξανά οι τρεις κατηγορούμενοι, δηλαδή οι δύο σταθμάρχες που φαίνεται ότι έφυγαν νωρίτερα από τα πόστα τους και ο επιθεωρητής, που εις βάρος τους υπάρχουν κατηγορίες για την εμπλοκή τους στην υπόθεση, ώστε ο ανακριτής να λάβει γνώση όλων των πληροφοριών που χρειάζεται και να κατανοήσει τι ακριβώς συνέβη εκείνη την μοιραία βραδιά.

Αξίζει να σημειωθεί πως το επόμενο διάστημα, από την εξέλιξη της έρευνας, είναι πιθανό να ασκηθούν διώξεις και σε άλλα πρόσωπα.

Επίσης ο εφέτης ανακριτής, θα λάβει και τα στοιχεία των δικαστικών πραγματογνωμόνων που ορίστηκαν από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Λάρισας Απόστολο Τζαμαλή.

Πρόκειται για εξειδικευμένους επιστήμονες οι οποίοι έχουν συντάξει το πόρισμα των ερευνών τους και περιλαμβάνει κρίσιμα στοιχεία για την υπόθεση.

Παράλληλα, σύμφωνα με την ΕΡΤ, από σήμερα (Δευτέρα 13/3) ξεκινάει μία επιθεώρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, από την Θεσσαλονίκη προς τη Λάρισα, ο νέος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ κ. Παναγιώτης Τερεζάκης.

Θα έχει συναντήσεις με σταθμάρχες και άλλους εργαζόμενους σε κομβικά σημεία του δικτύου, συμπεριλαμβανομένου και του σημείου του δυστυχήματος, προκειμένου να ελέγξει τις εργασίες αποκατάστασης και στη συνέχεια να ακολουθήσει η ασφαλής επαναλειτουργία του σιδηρόδρομου.