ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η αξιοσημείωτη στιγμή που η Nina Simone προέβλεψε το μέλλον της ποπ μουσικής

Η αξιοσημείωτη στιγμή που η Nina Simone προέβλεψε το μέλλον της ποπ μουσικής

Η Nina Simone σε ζωντανή εμφάνιση στην North Carolina το 1985.

Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.

Η Nina Simone θεωρούνταν πάντα δύσκολη στη συνεργασία γιατί αρνιόταν να τραγουδήσει εύκολα ερωτικά και ποπ τραγούδια. Χωρίς αμφιβολία, αυτό συνέβη επειδή κατάλαβε το εκλεκτικό της ταλέντο και ήξερε ότι θα ήταν έγκλημα να το σπαταλήσει.

Καθ 'όλη τη διάρκεια της καριέρας της, πάντα εξερευνούσε το εύρος που έχει στη φωνή της και δεν ντρεπόταν ποτέ να παραδεχτεί πόσο καλή ήξερε ότι ήταν. H Nina Simone σχολίασε κάποτε πώς ακούει πάντα τη μουσική της σε έργα άλλων καλλιτεχνών.

Ωστόσο, άλλο πράγμα είναι να μπορείς να κατανοήσεις τον πολιτικό και κοινωνικό στίχο, και άλλο να αφήσεις την εμπορική σου ασφαλή ζώνη κατά βούληση και να τα εξερευνήσεις χωρίς να χάσεις ούτε μια ουγγιά της ποιότητας σου.

Η πορεία της Simone στη μουσική βιομηχανία είναι αξιοσημείωτη. Κλασικά εκπαιδευμένη πιανίστα, έφτασε στα ραντάρ των περισσότερων ανθρώπων με το Little Girl Blue το 1959. Ένα αριστούργημα τζαζ πιάνου και φωνητικής απόδοσης, το ντεμπούτο άλμπουμ εδραίωσε γρήγορα τη Simone ως σημαντική καλλιτέχνιδα καθώς ο κόσμος μετακόμιζε στη δεκαετία του 1960. Ωστόσο, καθώς η δισκογραφία της αναπτύχθηκε, ιδιαίτερα σε δίσκους όπως το «Nuff Said!», η μουσικός πλησίασε πιο κοντά σε στυλ μπλουζ, σόουλ και ποπ.

Είναι σαφές, λοιπόν, ότι αξίζει να ακουστούν οι απόψεις της Simone για το συνεχώς διαφοροποιούμενο πεδίο της ποπ μουσικής.

Κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης στο περιοδικό DownBeat το 1968, η πιανίστα εξέφρασε τις απόψεις της για την κατάσταση της ποπ μουσικής εκείνη την εποχή και τις προβλέψεις της για το μέλλον της.

«Γενικά», είπε, «μου αρέσει αυτό που συμβαίνει στην ποπ μουσική. Παίρνει κάποια πρότυπα –με χαρά το λέω– που έπρεπε να είχε πάρει πριν από χρόνια».

Τα πρότυπα για τα οποία μιλάει ήταν κυρίως οι μπλουζ δάσκαλοι του παλιού καιρού, ωστόσο, ήταν περίπου την ίδια στιγμή που έγινε ο κανόνας για τους καλλιτέχνες να γράφουν τα δικά τους τραγούδια, αντί να διασκευάζουν άλλους.

Σύμφωνα με τη Simone, η αύξηση στην ποιότητα της σύνθεσης τραγουδιών που έφεραν αυτές οι αλλαγές ήταν πιθανό να συνεχιστεί πολύ στο μέλλον.

«Πιστεύω ότι θα έρθει η στιγμή που θα αλλάξει ολόκληρος ο ορισμός της ποπ μουσικής», εξήγησε η Simone, «θα φτάσει στο σημείο που ένα τραγούδι δεν θα είναι καλό τραγούδι μέχρι να έχει υψηλό επίπεδο δημιουργικότητας στη γραφή και την εκτέλεση. Με άλλα λόγια, τα τραγούδια για να είναι δημοφιλή θα πρέπει να πληρούν αυτές τις υψηλές προδιαγραφές».

Τώρα, πάνω από 50 χρόνια αργότερα, μπορούμε να ανατρέξουμε στις προβλέψεις της Simone και να δούμε ότι, ως επί το πλείστον, είναι σωστή. Η συγγραφή τραγουδιών σήμερα βρίσκεται σε πολύ καλύτερη θέση από ό,τι ήταν στη δεκαετία του 1960, καθώς αναδύθηκαν νέα στυλ και συμπεριφορές, γεγονός που κάνει τη συζήτηση θεμάτων όπως η φυλή, η σεξουαλικότητα και το φύλο πολύ πιο αποδεκτή από ό,τι στην εποχή της Simone. Ως αποτέλεσμα, ο κόσμος της σύνθεσης τραγουδιών έχει γίνει πιο ποικιλόμορφος και, συνολικά, πιο επιδέξιος.