FOCUS

Συγκοινωνιολόγος προειδοποιεί: Οι Έλληνες να σταματήσουν να βιάζονται και να αρχίσουν να νοιάζονται

Συγκοινωνιολόγος προειδοποιεί: Οι Έλληνες να σταματήσουν να βιάζονται και να αρχίσουν να νοιάζονται

Είναι τελικά οι Έλληνες οι πιο απρόσεκτοι και επιθετικοί οδηγοί; Πού βρίσκεται η Ελλάδα σε ό,τι αφορά στην κυκλοφοριακή αγωγή εν έτει 2020; Άραγε, πού οφείλεται το συχνό κυκλοφοριακό χάος στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της χώρας μας και με ποιον τρόπο θα μπορούσαμε να βελτιώσουμε την οδηγική μας συμπεριφορά;

Τις απαντήσεις στα παραπάνω, ομολογουμένως κρίσιμα ερωτήματα αναφορικά με τη σημασία της κυκλοφοριακής αγωγής και συνεπώς, της οδικής μας ασφάλειας έδωσε στο CNN Greece ο συγκοινωνιολόγος μηχανικός, μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και συντονιστής του οδοιπορικού του ΣΕΣ «Ασφαλείς και έξυπνες μετακινήσεις στη δεκαετία 2020-2030», Θανάσης Τσιάνος.

Με αφορμή την 13η Πανελλαδική Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας (16-22 Μαρτίου 2020) που διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» σε συνεργασία -μεταξύ άλλων- με τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (Σ.Ε.Σ), ο κ. Τσιάνος μάς μίλησε για τα στοιχεία που κάνουν τη διαφορά σε ό,τι αφορά στην οδική μας ασφάλεια εν έτει 2020, δίνοντας παράλληλα πολύτιμες πληροφορίες για το πώς μπορούμε να αισθανόμαστε σήμερα μεγαλύτερη ασφάλεια στους δρόμους. Και το σίγουρο είναι πως τα όσα αποκάλυψε στο CNNGreece, έχουν μεγάλο ενδιαφέρον.

«Ακραία» αντικοινωνική η συμπεριφορά των Ελλήνων στον δρόμο

Η αλήθεια είναι πως σε ό,τι αφορά στον τομέα της οδικής ασφάλειας, η Ελλάδα έχει σημειώσει πρόοδο τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, σήμερα η χώρα μας βρίσκεται στην 22η θέση στην Ευρώπη όσον αφορά στα οδικά ατυχήματα, απέχοντας ουσιαστικά αρκετά από τον μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σύμφωνα με τον κ. Τσιάνο, «η ασφαλής συμπεριφορά όλων των χρηστών είναι ο μεγαλύτερος παράγοντας για τη μείωση των οδικών ατυχημάτων». Ωστόσο, «όλοι οι χρήστες θα πρέπει να συμμορφώνονται με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και να λειτουργεί ο καθένας μας με ατομική υπευθυνότητα απέναντι στους άλλους». Διότι σε πολλές περιπτώσεις, «το οδικό δίκτυο έχει σαφώς τα προβλήματα του και το γεγονός αυτό αποτελεί έναν ακόμα λόγο που οι οδηγοί πρέπει να είναι ακόμα πιο προσεκτικοί και να ακολουθούν τους κανόνες».

Όσον αφορά στο αν οι Έλληνες είναι τελικά οι πιο απρόσεκτοι και επιθετικοί οδηγοί, για τον κ. Τσιάνο οι μεγάλες ταχύτητες, οι παράνομες σταθμεύσεις, οι μεθυσμένοι οδηγοί και η επιθετική συμπεριφορά στον δρόμο, δείχνουν ότι «η συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών στον δρόμο είναι συχνά ακραία αντικοινωνική». Αυτός είναι ο λόγος που για τον ίδιο, «χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στους ευάλωτους χρήστες οι οποίοι σε μεγάλο ποσοστό είναι θύματα στον δρόμο». Όπως μάλιστα αποκάλυψε, στο κέντρο της Αθήνας το 80% των ατυχημάτων αφορούν σε πεζούς, μοτοσικλετιστές, ποδηλάτες, ενώ το 35% των θανατηφόρων ατυχημάτων στην Ελλάδα αφορούν σε μοτοσικλετιστές!

932

Ελλάδα και κυκλοφοριακή αγωγή εν έτει 2020

Πού βρίσκεται, λοιπόν, η Ελλάδα σε ό,τι αφορά στην κυκλοφοριακή αγωγή εν έτει 2020; Σύμφωνα με τον κ. Τσιάνο, «η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να κάνει σημαντικές προσπάθειες στην ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και την εκπαίδευση των χρηστών του οδικού δικτύου».

«Οι προσπάθειες αυτές γίνονται κυρίως μέσω ιδιωτικών πρωτοβουλιών, όπως για παράδειγμα οι δράσεις που έχουν προγραμματιστεί για την εβδομάδα οδικής ασφάλειας, σε πολλές από τις οποίες συμμετέχει και ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) “Πάνος Μυλωνάς”», ανέφερε και συνέχισε: «Σαφέστατα όμως χρειάζονται να γίνουν πολλές περισσότερες ενέργειες για την ανάπτυξη ισχυρής κουλτούρας οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα, οι οποίες θα πρέπει να εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο κυκλοφοριακής αγωγής στην χώρα και να μην είναι αποσπασματικές».

Για τον ίδιο τον κ. Τσιάνο, «το κράτος θα πρέπει να επενδύσει σημαντικά κονδύλια στην κυκλοφοριακή αγωγή των πολιτών του, όπως έχει κάνει εδώ και δεκαετίες η πλειονότητα των ευρωπαϊκών κρατών, επιτυγχάνοντας έτσι σημαντική μείωση των οδικών ατυχημάτων».

Όσον αφορά στο αν η κυκλοφοριακή αγωγή πρέπει να ενταχθεί ως μάθημα στα Λύκεια, ο γνωστός συγκοινωνιολόγος μηχανικός υπογράμμισε πως στην πραγματικότητα, «θα πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του προγράμματος σπουδών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης». Σύμφωνα με τον ίδιο, «η εισαγωγή της κυκλοφοριακής αγωγής στην εκπαίδευση αποτελεί σημαντικό “όπλο” στη βελτίωση της συμπεριφοράς των επόμενων γενεών στον δρόμο». Μάλιστα, όπως σημείωσε, «τα αποτελέσματα της κυκλοφοριακής αγωγής των μαθητών, αντανακλώνται στους γονείς και τους συνανθρώπους τους, καθώς τα παιδιά μεταδίδουν τις έννοιες που έχουν αφομοιώσει», ενώ τόνισε ότι ιδιαίτερα για τους μαθητές Λυκείου, θα πρέπει να εκπαιδεύονται ως μελλοντικοί οδηγοί οχημάτων συμπεριλαμβανομένου και των ηλεκτρικών πατινιών, ποδηλάτων κτλ.

Η οδική ασφάλεια στην εποχή του κορονοϊού

Για τον κ. Τσιάνο, πάντως, αυτές τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες οφείλουμε να είμαστε όλοι πολύ προσεκτικοί ώστε να μην εξαπλωθεί ο κορωνοϊός και να μείνουμε όλοι υγιείς χωρίς ατυχήματα, ώστε να μην επιβαρύνουμε το σύστημα υγείας.

«Προσέχουμε στον δρόμο περισσότερο από κάθε άλλη φορά, ώστε να μην προκαλέσουμε ή να εμπλακούμε σε οδικό ατύχημα», ανέφερε, σημειώνοντας πως η κυκλοφορία στους δρόμους μπορεί να έχει μειωθεί λόγω των έκτακτων συνθηκών, αλλά η επικινδυνότητα παραμένει αυξημένη.

Συμφώνα με τον ίδιο, η ταχύτητα δυστυχώς αυξάνεται όσο μειώνεται η κυκλοφορία με συνέπεια, να αυξάνονται τα τροχαία ατυχήματα και οι επιπτώσεις τους. Επίσης, η φορτισμένη ψυχολογική κατάσταση των οδηγών και των πεζών οδηγεί σε λάθη και απροσεξίες. Μάλιστα, όπως μας είπε, ένας ακόμη παράγοντας αύξησης της επικινδυνότητας στον δρόμο σήμερα, είναι η αυξημένη κίνηση των φορτηγών που τροφοδοτούν τα καταστήματα καθόλη τη διάρκεια της ημέρας.

«Ας μειώσουμε τις ταχύτητες που κινούμαστε, ας φορέσουμε ζώνη ή κράνος και να μην κάνουμε χρήση του κινητού μας τηλεφώνου όταν οδηγούμε. Αυτό πρέπει να είναι το έμπρακτο ευχαριστώ στο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό στην εβδομάδα οδικής ασφάλειας», υπογράμμισε.

997

Πώς θα έχουμε άμεσα σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων

Εκτός από την κυκλοφοριακή αγωγή όμως, υπάρχει άλλος τρόπος για να βελτιώσουμε την οδική μας συμπεριφορά; Άραγε υπάρχουν μέτρα τα οποία μπορούμε να λάβουμε άμεσα και να δούμε άμεσα αποτελέσματα;Για τον κ. Τσιάνο, υπάρχουν πολλά που μπορούμε να βελτιώσουμε, όμως πέντε είναι τα βήματα που σίγουρα αξίζει να ακολουθήσουμε άμεσα. Και αυτό διότι «θα έχουμε άμεσα σημαντικότατη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και ιδιαίτερα των θανατηφόρων ατυχημάτων».

Τα τρία αφορούν στην επικίνδυνη συμπεριφορά και συγκεκριμένα στην ταχύτητα (μικρότερες ταχύτητες σημαίνει λιγότερα ατυχήματα με λιγότερες επιπτώσεις), το αλκοόλ και την απόσπαση προσοχής, ενώ τα άλλα δύο σχετίζονται με την προστασία μας. Πρόκειται για τη ζώνη (συμπεριλαμβανομένων και των παιδικών καθισμάτων) και το κράνος -και γενικά τον εξοπλισμό ασφάλειας για τους δικυκλιστές.

910


Ο κ. Θανάσης Τσιάνος

Γιατί ήρθε η ώρα να αλλάξει ο τρόπος που μετακινούμαστε

Τέλος, δεν θα μπορούσαμε να μην ρωτήσουμε τον κ. Τσιάνο αναφορικά με ένα σημαντικό ζήτημα που απασχολεί εκατομμύρια οδηγούς στην Ελλάδα: Το πού οφείλεται το κυκλοφοριακό χάος στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της χώρας μας -και το πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα.

Για τον κ. Τσιάνο, «όσο η χώρα μας επιστρέφει σε μια κανονικότητα, αυξάνονται οι μετακινήσεις». Ωστόσο, «η εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας των οχημάτων γίνεται από συγκεκριμένους οδικούς άξονες -αρτηρίες, βασικό οδικό δίκτυο- και εφόσον ο δείκτης ιδιοκτησίας ΙΧ δεν μειώνεται και δεν αυξάνεται η χρήση ΜΜΜ, η κυκλοφορία στους οδικούς άξονες θα γίνεται όλο και πιο δύσκολη».

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο ειδικός, «στην Ελλάδα, δυστυχώς, έχει “καθιερωθεί” πλέον η εκτεταμένη παράνομη στάθμευση ακόμα και σε κρίσιμες θέσεις (κόμβοι, στροφές και στάσεις λεωφορείων κλπ), με αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση της ήδη ανεπαρκούς κυκλοφοριακής ικανότητας του οδικού δικτύου». Τι σημαίνουν όλα τα παραπάνω για τον ίδιο; Πως αν δεν λάβουμε τώρα τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να αλλάξει ο τρόπος που μετακινούμαστε,«τότε είναι βέβαιο ότι στη “μετά κρίσης εποχή” οι ελληνικές πόλεις θα έχουν σημαντικότατα κυκλοφοριακά προβλήματα και γενικότερα προβλήματα μετακινήσεων και βιωσιμότητας».

Μείωση της ταχύτητας, σεβασμός στη ζωή του συμπολίτη μας και κυκλοφοριακή αγωγή. Ήρθε η ώρα να λάβουμε τα μέτρα μας ώστε να δούμε άμεση μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων στη χώρα μας. Και για να συμβεί αυτό, σύμφωνα με τον κ. Τσιάνο, οι Έλληνες «πρέπει να σταματήσουν να βιάζονται και να αρχίσουν να νοιάζονται».