ΤΑΞΙΔΙ

Η Βαρκελώνη επανεξετάζει το τουριστικό μοντέλο της

Η Βαρκελώνη επανεξετάζει το τουριστικό μοντέλο της
Περιβαλλοντικές οργανώσεις θεωρούν ότι οποιαδήποτε επέκταση του αεροδρομίου της Βαρκελώνης δεν είναι βιώσιμη αλλά αντίθετα, επιζήμια για το περιβάλλον Pixabay

Η Βαρκελώνη στην Ισπανία σκέφτεται να επεκτείνει το αεροδρόμιο Ελ Πρατ για να καλύψει τις τουριστικές ανάγκες, ωστόσο ακτιβιστές εναντιώνονται.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Deutsche Welle, η Βαρκελώνη ήταν η πόλη που υποδέχθηκε τους περισσότερους επισκέπτες στον κόσμο για το 2019 – πάνω από 12 εκατομμύρια τουρίστες. Έκτοτε μεσολάβησε η πανδημία, η οποία όμως δεν έβαλε στον πάγο τα σχέδια για την επέκταση του αεροδρομίου Ελ Πρατ της Βαρκελώνης.

Η διεύθυνση του αεροδρομίου και ο δήμος Βαρκελώνης ευελπιστούν ότι αυτή η επέκταση θα συμβάλει στην καλύτερη εξυπηρέτηση των τουριστικών αναγκών της πόλης.

Ωστόσο έντονη ήταν η αντίδραση περιβαλλοντικών οργανώσεων και ορισμένων πολιτικών, οι οποίοι θεωρούν ότι οποιαδήποτε επέκταση του αεροδρομίου δεν είναι βιώσιμη αλλά αντίθετα, επιζήμια για το περιβάλλον.

Οι πολέμιοι των νέων, κατασκευαστικών πλάνων θεωρούν ότι αυτά αντίκεινται και στο «πράσινο προφίλ» που προβάλει προς τα έξω η πρωτεύουσα της Καταλονίας. Το 2011 η Βαρκελώνη ήταν η πρώτη πόλη που έλαβε πιστοποίηση για τις δεσμεύσεις της στον τομέα του βιώσιμου τουρισμού και της προστασίας της βιόσφαιρας. Κατά πόσο όμως το νέο αεροδρόμιο συνάδει με αυτές;

Από τη δεκαετία του '90 μέχρι σήμερα

Και συνεχίζει το δημοσίευμα της Deutsche Welle:

«Ο Αλεχάντρο Γκονζάλες είναι ένας εκ των πολλών ακτιβιστών που εναντιώνονται σθεναρά στην επέκταση του αεροδρομίου, η οποία κοστολογείται μάλιστα στα 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ».

«Όπως αναφέρει: "Είμαστε αντίθετοι στα σχέδια εξαιτίας των κλιματικών τους διαστάσεων διότι θα συμβάλουν στην αύξηση της εναέριας κίνησης. Είμαστε ένας προορισμός μαζικού τουρισμού. Είναι θέμα αριθμών. Το ζήτημα είναι πόσους τουρίστες μπορεί να αντέξει η κοινωνία της Βαρκελώνης. Η περιβαλλοντική επιβάρυνση θα είναι μεγάλη: περισσότερος θόρυβος, περισσότερες, συγκρούσεις, περισσότεροι άνθρωποι θα αναγκαστούν να αφήσουν τα σπίτια τους"».

«Σύμφωνα πάντως με στοιχεία του Παρατηρητήριου για τον Τουρισμό της Βαρκελώνης, το 2020 αυξήθηκε ο αριθμός των τουριστών που επέλεξαν να μείνουν εκτός Βαρκελώνης, γεγονός που δείχνει ότι οι προσπάθειες του δήμου για αποσυμφόρηση του αστικού κέντρου είχαν επιτυχία.Είναι γεγονός ότι η Βαρκελώνη προσπαθεί από τη δεκαετία του 90 να επιτύχει στο τομέα του βιώσιμου τουρισμού».

«Αν και έλαβε την πιστοποίηση βιωσιμότητας μόλις το 2011, ο δήμος Βαρκελώνης συνεχίζει τις προσπάθειες, πλέον έχοντας περισσότερο στραμμένο τον προσανατολισμό στους στόχους που θέλει η Ατζέντα 2030 του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Ο Άνχελ Ντίας είναι τουριστικός σύμβουλος και συμμετείχε στις προσπάθειες της Βαρκελώνης να λάβει το 2011 την πολυπόθητη πιστοποίηση. "Τι σημαίνει σήμερα βιόσφαιρα; Μπορούμε να την ορίσουμε ως ένα σύστημα διαχείρισης που βελτιώνεται συνεχώς στο πεδίο της βιωσιμότητας" λέει χαρακτηριστικά».

Τα θετικά πρότυπα δεν αρκούν

«Ένα θετικό παράδειγμα πάντως βιώσιμου τουρισμού αποτελεί το ξενοδοχείο Andante, το οποίο βρίσκεται στην καρδιά του τουριστικού κέντρου της Βαρκελώνης, ελάχιστα μακριά από τον διάσημο εμπορικό δρόμο Λας Ράμπλας. Το ξενοδοχείο διαθέτει έξι ηλιακά πάνελ, κι όπως αναφέρει ο διαχειριστής του, Πάμπλο Μπόφιλ: "Ακολουθούμε τις αρχές της παγκόσμιας χάρτας για τον βιώσιμο τουρισμό για τα προστατεύσουμε το περιβάλλον και τους φυσικούς πόρους. Έχουμε χτίσει το ξενοδοχείο μας με πιστοποιημένα και ανακυκλωμένα υλικά"».

«Στο μεταξύ γύρω στα 260 σε σύνολο 400 ξενοδοχείων στη Βαρκελώνη έχουν πλέον δεσμευθεί να τηρούν τους όρους του βιώσιμου τουρισμού. Όσο για την επέκταση του αεροδρομίου προς το παρόν έχει αναβληθεί, μετά από απόφαση τοπικού δικαστηρίου εξαιτίας του υπέρογκου κόστους. Ωστόσο οι διαδηλωτές ζητούν περισσότερες διαβεβαιώσεις και περιβαλλοντικού χαρακτήρα. Η αναβολή δεν διαρκεί πολύ γι αυτούς. Ζητούν την συνολική ακύρωση του έργου», καταλήγει το δημοσίευμα.