Bookreads: H νομπελίστα Χαν Γκανγκ επαναστατεί μέσω της σιωπής
Ανανεώθηκε:
Διαβάσαμε ένα από τα μυθιστορήματα ης Νοτιοκορεάτισσας που κέρδισε το φετινό Νόμπελ Λογοτεχνίας.
Η 53χρονη συγγραφέας από τη Νότια Κορέα, Χαν Γκανγκ, έλαβε σήμερα το Νόμπελ Λογοτεχνίας 2024, αποτελώντας την πρώτη λογοτέχνιδα από τη χώρα της που αποσπά αυτό το βραβείο.
Η Χαν Γκανγκ, η οποία δημιουργεί ποιητικά έργα, νουβέλες και μυθιστορήματα στην κορεατική γλώσσα, τιμήθηκε «για την έντονη ποιητική πρόζα της, η οποία αναδεικνύει ιστορικά τραύματα και αποκαλύπτει την ευθραυστότητα της ανθρώπινης ύπαρξης», όπως ανέφερε στην ανακοίνωσή της η επιτροπή αξιολόγησης.
Η Χαν Γκανγκ, μια από τις σημαντικότερες λογοτεχνικές μορφές της Νότιας Κορέας, μας παραδίδει ένα έργο με βαθιά κοινωνική και φιλοσοφική διάσταση στο μυθιστόρημά της «Χορτοφάγος», το οποίο απέσπασε το διεθνές βραβείο Man Booker. Το βιβλίο αυτό ξεσκεπάζει αμείλικτα το πρόσωπο του σύγχρονου καπιταλισμού και τις αξίες που επιβάλλει, αναδεικνύοντας το χάσμα που έχει ανοίξει ανάμεσα στον άνθρωπο και τη φύση.
Με τόλμη και πρωτοτυπία, το έργο αυτό φωτίζει την καταπιεσμένη πλευρά των ανθρώπινων επιθυμιών και τα πρωτόγονα ένστικτα που επηρεάζουν τις πράξεις μας. Πρόκειται για ένα βαθιά αλληγορικό μυθιστόρημα που αμφισβητεί τις καταναλωτικές τάσεις της κοινωνίας και αφήνει ισχυρό αντίκτυπο στο μυαλό και την ψυχή του αναγνώστη.
Στο επίκεντρο του βιβλίου βρίσκεται η Γιονγκ Χιε, μια γυναίκα με ήσυχη και άτονη καθημερινότητα, παγιδευμένη σε έναν τυπικό, χλιαρό γάμο. Ο σύζυγός της ασχολείται κυρίως με την επαγγελματική του εξέλιξη, ενώ η ίδια περνά τις ώρες της διαβάζοντας και φροντίζοντας το σπίτι. Η ζωή τους κυλά χωρίς εντάσεις μέχρι που ένα ανατρεπτικό όνειρο αφυπνίζει τη Γιονγκ, κάνοντάς τη να στραφεί στον χορτοφαγικό τρόπο ζωής ως μορφή εσωτερικής διαμαρτυρίας. Ο σύζυγός της, αρχικά αδιάφορος, δεν φαντάζεται πόσο βαθιά θα επηρεάσει αυτή η αλλαγή τη ζωή τους.
Η Γιονγκ κατακλύζεται από εφιάλτες και μια απίστευτη ένταση, που μέρα με τη μέρα τη φθείρει. Στο τέλος, η αδιαπραγμάτευτη στάση της θα φέρει ρήξεις με την οικογένεια και το περιβάλλον της, αναδεικνύοντας την ανεξάρτητη και ισχυρή φύση της.
Η Χαν Γκανγκ, πιθανώς επηρεασμένη από τη ριζοσπαστική φεμινιστική σκέψη, αντλεί έμπνευση από τη φιλοσοφία της γύρω από την ηθική και τη σεξουαλική διαφορετικότητα. Στο έργο της, η Γκανγκ διαμορφώνει μια ηρωίδα με σουρεαλιστική διάσταση, η οποία παραπέμπει σε κλασικούς ήρωες της λογοτεχνίας όπως του Ντοστογιέφσκι αλλά και του Κάφκα.
Η Ιριγκαρέ τονίζει ότι τα φυτά, αντί να θεωρούνται απλά παραγωγικές μονάδες που βρίσκονται υπό τον έλεγχό μας, συμβάλλουν ουσιαστικά στη διατήρηση της ζωής και στην ανάπτυξη.
Το μυθιστόρημα χτίζει μια ατμόσφαιρα που καθηλώνει, γεμάτη με έντονες, ποιητικές περιγραφές που θυμίζουν σκηνές κινηματογραφικής αισθητικής, προσκαλώντας τον αναγνώστη σε έναν κόσμο όπου η γοητεία συνυπάρχει με το σοκ. Μέσα από αυτό, αναδύεται ένας καμβάς σκέψεων που θίγει πρωτότυπα θέματα: το σώμα ως καλλιτεχνικό δημιούργημα, τη θέση της διαφορετικότητας στην καταναλωτική κοινωνία, το στίγμα που περιβάλλει την ψυχική υγεία, και κυρίως, τη βαθιά δύναμη που φέρει η λογοτεχνία στην ψυχή και τη σκέψη του ατόμου.