ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο «Δρόμος του Μεταξιού»: Οι μοναδικές εκθέσεις για τη σημασία του και το ερώτημα για τη Δύση

Ο «Δρόμος του Μεταξιού»: Οι μοναδικές εκθέσεις για τη σημασία του και το ερώτημα για τη Δύση

Κεραμική φιγούρα από τη δυναστεία των Τανγκ (618–907).

© Ashmolean Museum, University of Oxford

Δύο μεγάλες νέες εκθέσεις στη Βρετανική Βιβλιοθήκη και στο Βρετανικό Μουσείο δείχνουν τον πλούτο της υποτιθέμενης σύνδεσης Ανατολής-Δύσης, αλλά επίσης υπογραμμίζουν προβλήματα πίσω από την ιδέα.

Την περασμένη εβδομάδα άνοιξαν δύο εκθέσεις στο Λονδίνο. Και οι δύο έχουν ως θέμα τους την ιδέα του Δρόμου του Μεταξιού, μιας χερσαίας εμπορικής οδού που λέγεται ότι εκτείνεται από την αρχαιότητα σε όλη τη διαδρομή της Ασίας από την Κίνα στην Τουρκία και ως εκ τούτου στη Μεσόγειο Ευρώπη.

Η έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη έχει τίτλο A Silk Road Oasis: Life in Ancient Dunhuang και εστιάζει στην εκπληκτική συλλογή αρχαίων εγγράφων που βρέθηκαν στους βουδιστικούς ναούς των σπηλαίων του Mogao από έναν Κινέζο Ταοϊστή ιερέα και πωλήθηκαν στον εξερευνητή και αρχαιολόγο Aurel Stein στο 1907.

Οι θησαυροί του περιλαμβάνουν το περίφημο Diamond Sutra του 9ου αιώνα, το παλαιότερο χρονολογημένο και πλήρες έντυπο βιβλίο στον κόσμο, καθώς και τον αστρικό χάρτη Dunhuang, τον παλαιότερο γνωστό άτλαντα του νυχτερινού ουρανού από οποιονδήποτε πολιτισμό.

Η έκθεση είναι φτιαγμένη με φαντασία, με μερικά από τα ντοκουμέντα να διαβάζονται σε μοναδικά ηχητικά κλιπ. Δεν υπάρχουν πολλά μέρη στον κόσμο σήμερα όπου μπορείτε να ακούσετε την αρχαία ποίηση αγάπης της Σογδιανής να διαβάζεται στο πρωτότυπο, αλλά η Βρετανική Βιβλιοθήκη έχει ανταποκριθεί στην πρόκληση.

Η έκθεση Silk Roads του Βρετανικού Μουσείου είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή, αναμφισβήτητα η πιο πολύτιμη σειρά θησαυρών που έχει δει κανείς στο Λονδίνο τον τελευταίο καιρό.

Μας καθοδηγεί σε όλη τη διαδρομή από την Ιαπωνία και την Κορέα μέχρι την Ανατολική Αγγλία και ακόμη και το Rhynie στο Aberdeenshire, γεμάτη με σπάνιους θησαυρούς από χρυσό, νεφρίτη, κινέζικο μετάξι και εξαιρετικά σκαλισμένα ελεφαντόδοντο που συγκεντρώθηκαν από συλλογές σε όλο τον κόσμο.

Στο δρόμο βλέπουμε μικροσκοπικές ξύλινες παγόδες, εκπληκτικά κεραμικά ειδώλια μουσικών και καμηλών και γαμπρών, χαραγμένα χρυσά κύπελλα που διασώθηκαν από ναυάγια και υπέροχα θραύσματα βουδιστικών τοιχογραφιών. Η έκθεση δικαίως έχει λάβει λαμπερές κριτικές.

Και οι δύο εκθέσεις προωθούν την ιδέα του Δρόμου του Μεταξιού ως ένα δίκτυο υπερεθνικών οδών ανατολής-δύσης που συνδέει την ανατολική Ασία με τη δυτική Ευρώπη σε μια ελεύθερη ροή αγαθών και ιδεών. Είναι όμως μια βαθιά ρομαντική ιδέα, που παραπέμπει σε καραβάνια με καμήλες που διασχίζουν τα βουνά Παμίρ και μετά ταλαντεύονται πάνω από τους αμμόλοφους της ερήμου Γκόμπι.

Είναι όμως έτσι; Πέρα από τον ρομαντισμό του Δρόμου του Μεταξιού, πίσω από τον όρο κρύβονται δύο αιώνες αποικιοκρατίας και σκληρού εμπορίου, κάτι που και οι δύο εκθέσεις αποφεύγουν να δείξουν καθώς επικεντρώνονται στους θησαυρούς άλλων χωρών και εποχών.