ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εύα Οικονόμου-Βαμβακά: «H κοινωνία έχει απόλυτη ανάγκη την τέχνη και τον πολιτισμό»

Εύα Οικονόμου-Βαμβακά: «H κοινωνία έχει απόλυτη ανάγκη την τέχνη και τον πολιτισμό»

Η Εύα Οικονόμου-Βαμβακά μιλάει στο CNN Greece.

Εύα Οικονόμου-Βαμβακά

Η σκηνοθέτις, συγγραφέας και ηθοποιός από την Καβάλα, Εύα Οικονόμου Βαμβακά, είναι η νεότερη σε ηλικία καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας και η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει το Φεστιβάλ Φιλίππων.

Μετά την ενδιαφέρουσα κουβέντα μας διαπιστώσαμε ότι έχει σημαντικά σχέδια για τα επόμενα χρόνια και έμπνευση για αυτό που κάνει.

Δείγμα της δουλειάς της στο θέατρο είναι οι παραστάσεις «Eroica» (2018), «​Το κορίτσι που πέφτει, πέφτει, πέφτει» (2017), «Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος» (2020), «Περί έρωτος- Πλάτων», «Συμπόσιον» (2017).

Ένα από τα σημαντικότερα φεστιβάλ της χώρας, το Φεστιβάλ Φιλίππων, επιστρέφει
για 67η χρονιά, υπό τη καλλιτεχνική διεύθυνση της ίδιας.

eya oikonomou vamvaka

H Εύα Οικονόμου-Βαμβακά, η πρώτη γυναίκα καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Φιλίππων.

Από τις 7 Ιουλίου έως τις 7 Σεπτεμβρίου 2024, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να
παρακολουθήσει τις σημαντικότερες παραστάσεις και συναυλίες του καλοκαιριού,
αλλά και νέες παραγωγές με την υπογραφή του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, σκηνοθετημένες από σημαντικούς δημιουργούς. Ξεχωριστές παραστάσεις, που με επίκεντρο το Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, θα απλωθούν και σε διάφορα σημεία της πόλης.

Από τις βασικές φιλοδοξίες του Φεστιβάλ είναι η κατάρτιση των νέων ηθοποιών, με
νέα εφόδια. Γι’ αυτό τον σκοπό, θα πραγματοποιηθεί και φέτος το 8ο Εργαστήριο
Αρχαίου Δράματος (28/8 - 7/9) με εισηγητές καταξιωμένους σκηνοθέτες.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη με την Εύα Οικονόμου Βαμβακά:

Τι σε έκανε να θέλεις να αναλάβεις το Φεστιβάλ Φιλίππων;

Εύα Οικονόμου Βαμβακά: Θεωρώ ότι στις μέρες μας, η κοινωνία έχει απόλυτη ανάγκη την τέχνη και τον πολιτισμό για να μπορέσει να αντέξει όλο αυτό το γκρι που την περιβάλλει. Μέσα από ένα τόσο σημαντικό θεσμό όπως το Φεστιβάλ Φιλίππων έχεις την ευκαιρία να υπηρετήσεις την τέχνη από την πρώτη γραμμή του μετώπου. Θέλεις - δε θέλεις. Και ίσως αυτός είναι ο δικός σου τρόπος να πολεμήσεις τα κακώς κείμενα.

Είναι δύσκολη η δουλειά μιας καλλιτεχνικής διευθύντριας; Τι ακριβώς κάνεις;

Εύα Οικονόμου Βαμβακά: Είναι ο ορισμός του multitasking. Κάνει σχεδόν τα πάντα. Από το σχεδιασμό της θεματικής του Φεστιβάλ, την αναζήτηση καλλιτεχνών και project, την τοποθέτηση τους στο χώρο και στο χρόνο, έως την πρωταρχική ιδέα της εκάστοτε οπτικής ταυτότητας, των συντονισμό των διάφορων συνεργατών, την αναζήτηση επιδοτήσεων και χορηγιών και πολλά πολλά άλλα. Σίγουρα για όλα αυτά δεν αρκούν οι 24 ώρες της μέρας οπότε ας πούμε ότι με μια λέξη καλείται να κάνει «μάγια».

Πιστεύεις πως το θέατρο στην Ελλάδα εξελίσσεται;

Εύα Οικονόμου Βαμβακά: Πιστεύω πολύ στους καλλιτέχνες στην Ελλάδα και στο ταλέντο τους. Στην επινοητικότητα τους, το πείσμα, τη φαντασία και την επιμονή τους να κάνουν πράγματα με ελάχιστα χρήματα και κόντρα στον καιρό. Και μέσα σε αυτές τις πραγματικά αντίξοες συνθήκες, ναι, σίγουρα εξελίσσονται.

Τι ιδιαίτερο έχει φέτος το φεστιβάλ Φιλίππων; Γιατί να έρθει κάποιος;

Εύα Οικονόμου Βαμβακά: Φέτος προσπαθήσαμε το Φεστιβάλ Φιλίππων να έχει τα πάντα. Μια πανελλήνια πρεμιέρα μιας επιδαύρειας παραγωγής, δύο συναυλίες, δύο παραστάσεις για παιδιά, εννέα πολύ σημαντικές παραστάσεις που θα παρουσιαστούν στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων και φυσικά έξι δικές μας παραγωγές που θα αντικρύσουν για πρώτη φορά το φως, εμπνευσμένες από το έργο και τη ζωή του Βασίλη Βασιλικού, στον οποίο και αφιερώνεται το φετινό Φεστιβάλ.

eya oikonomoy bambaka

H Εύα Οικονόμου-Βαμβακά.

Είσαι σκηνοθέτις, ηθοποιός αλλά και συγγραφέας, πως τα προλαβαίνεις όλα αυτά; Δεν σε κουράζει να κάνεις τόσα πράγματα;

Εύα Οικονόμου Βαμβακά: Δεν αισθάνομαι πια ηθοποιός, έχω αφήσει τη σκηνή για τους άλλους γιατί νομίζω μου ταιριάζει περισσότερο να δημιουργώ πίσω από τα φώτα. Οπότε η μια ιδιότητα αφαιρείται από την εξίσωση, η οποία κατά τα άλλα – όταν μάλιστα συνδυάζεται με τα καθήκοντα της καλλιτεχνικής διευθύντριας- σε σημεία βαίνει εξαντλητική. Αλλά όταν τα πράγματα πετυχαίνουν, μοιάζει να είναι η καλύτερη δουλειά του κόσμου που σε φέρνει -όσο πιο κοντά μπορεί- στην ευτυχία.

Πώς νιώθεις που ενώ είσαι τόσο νέα έχεις αναλάβει μία τόσο σοβαρή θέση; Είναι βάρος; Αισθάνεσαι υπερβολική ευθύνη;

Εύα Οικονόμου Βαμβακά: Δεν θεωρώ ότι είμαι και τόσο νέα. Εννοώ στο εξωτερικό, οι συνάδελφοι που κατέχουν παρόμοιες θέσεις είναι -τις περισσότερες φορές- μικρότεροι από εμένα. Μάλλον στην Ελλάδα έχουμε μια εμμονή με την ηλικία. Παλιότερα λέγανε σκηνοθέτης θεωρείσαι πάνω από τα 50, ας πούμε. Αλλά για μένα η ηλικία είναι απλώς ένα νούμερο. Άλλωστε δουλεύω στο θέατρο από τα 19 οπότε ο χρόνος έχει τρέξει διαφορετικά. Ευθύνη αισθάνομαι, και μάλιστα τεράστια γιατί στα χέρια μου βρίσκεται ένας πολύ σημαντικός θεσμός- ο δεύτερος μακροβιότερος μετά το Φεστιβάλ Αθηνών- Επιδαύρου αλλά αυτό νομίζω θα το ένιωθα με τον ίδιο τρόπο και σε 10 ή σε 20 χρόνια.

Τι συμβουλή θα έδινες σε έναν νέο ηθοποιό;

Εύα Οικονόμου Βαμβακά: Να έχει πίστη σε αυτό που κάνει, να μη χάνει το κουράγιο του στις πολλές αναποδιές που προδιαγεγραμμένα θα έρθουν, να μην ταΐζει συχνά την ανασφάλειά του γιατί στο τέλος θα τον καταπιεί και τον ίδιο και αν είναι ανοιχτός στις αλλαγές.

Ταξιδεύεις στο εξωτερικό για να δεις παραστάσεις;

Εύα Οικονόμου Βαμβακά: Ταξιδεύω στο εξωτερικό σαν δημιουργός γιατί συμμετέχω σε διάφορα residencies και με αυτή την ευκαιρία βλέπω και πολλές παραστάσεις. Τις πιο ενδιαφέρουσες νομίζω τις είδα μαζεμένες στo Teatro A Mil στο Σαντιάγο της Χιλής. Είναι το σημαντικότερο θεατρικό φεστιβάλ της Λατινικής Αμερικής και το θέατρο εκεί πραγματικά σε εκπλήσσει με τον πρωτοποριακό του χαρακτήρα.

Μπορεί κάποιος να ζήσει από το θέατρο στη χώρα μας τελικά;

Εύα Οικονόμου Βαμβακά: Νομίζω το να ζεις οικονομικά αποκλειστικά από το θέατρο είναι σχεδόν ακατόρθωτο στη χώρα μας. Οι μισθοί είναι πολύ μικροί και το κυριότερο δεν έχουν συνέχεια. Ελάχιστοι ηθοποιοί/σκηνοθέτες/συγγραφείς κτλ μπορούν και δουλεύουν αδιάλειπτα 12 μήνες το χρόνο. Και εκεί ξεκινούν τα προβλήματα, οι ανασφάλειες και οι εκπτώσεις. Γιατί πέρα από τη χαρά και τη μαγεία της δημιουργίας υπάρχουν και οι καθημερινές υποχρεώσεις που τρέχουν. Ευτυχώς υπάρχουν χώρες (πχ Γαλλία) που το αναγνωρίζουν αυτό θεσπίζοντας ένα ειδικό καλλιτεχνικό επίδομα το οποίο δίνεται σε όλους τους εν ενεργεία καλλιτέχνες τους μήνες που δε δουλεύουν, έτσι ώστε να μπορούν να επιβιώνουν με κάποια αξιοπρέπεια. Μακάρι να συνέβαινε κάτι αντίστοιχο και εδώ.

Περισσότερες πληροφορίες για το φετινό Φεστιβάλ Φιλίππων εδώ