ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Suzanne Valadon: Η πρωτοποριακή ζωγράφος και επαναστάτρια της Belle Époque

Suzanne Valadon: Η πρωτοποριακή ζωγράφος και επαναστάτρια της Belle Époque

Η ζωγράφος Suzanne Valadon.

Wikipedia

Γεννημένη το 1865 σε ένα μικρό χωριό κοντά στη Λιμόζ στην περιοχή Nouvelle-Aquitaine της νοτιοανατολικής Γαλλίας, η Marie-Clementine Valadon γνώριζε τη φτώχεια στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής της. Σε ηλικία εννέα ετών, ακολούθησε τη μητέρα της στη Μονμάρτρη, όπου, στα 18, η Valadon γέννησε τον γιο της, Maurice Utrillo, ο οποίος θα γινόταν ένας από τους πιο διάσημους ζωγράφους της Σχολής του Παρισιού.

Οι πιέσεις της γονεϊκότητας ανάγκασαν τη Valadon να πάρει όποια δουλειά μπορούσε να βρει. Από την ηλικία των 15 ετών, εργάστηκε ως πλύστρα, σερβιτόρα, νταντά, βοηθός μόδιστρου, ακόμη και ως καλλιτέχνης. Ήταν εδώ που την εντόπισαν για πρώτη φορά δύο μέλη του κόσμου της τέχνης του Παρισιού: ο Antoine de La Rochefoucauld και ο Theo Wagner, συμβολιστές ζωγράφοι, που είχαν αναλάβει το σχεδιασμό των σκηνικών για μια παράσταση στο Cirque Medrano

Η Valadon συμμετείχε στον θίασο του τσίρκου και τους άρεσε η θεατρικότητα της παράστασης αλλά μετά από μια πτώση που την ανάγκασε να εγκαταλείψει το τσίρκο και να παρακάμψει το μόντελινγκ, άρχισε να κατευθύνεται προς τα εικαστικά

Σύντομα άρχισε να κάνει το μοντέλο για τους καλλιτέχνες της πρωτοπορίας της Μονμάρτρης, πολλοί από τους οποίους είχαν παρακολουθήσει τις παραστάσεις της όταν ήταν ερμηνεύτρια τσίρκου. Έκανε επίσης το μοντέλο για πλουσιότερους, πιο καταξιωμένους καλλιτέχνες, συμπεριλαμβανομένων των Berthe Morisot και Pusi de Chavannes - ο τελευταίος από τους οποίους έγινε στενός φίλος και έμπιστος. Πέρασε πολλά απογεύματα στο ηλιόλουστο στούντιο του de Chavannes στο Neuilly, όπου πόζαρε για μια σειρά από φιγούρες στις νεοκλασικές σκηνές του.

Ο Εντγκαρ Ντεγκά ήταν επίσης θαυμαστής του έργου της Valadon. Παρόλο που δεν πόζαρε για εκείνον, η Valadon πήγαινε στο στούντιο του Ντεγκά σε καθημερινή βάση. Στα μάτια του, η Valadon ήταν μια γνήσια καλλιτέχνης.

Το έργο της του 1893, «After The Bath» - που δημιουργήθηκε λίγο μετά τη σχέση της με τον συνθέτη Erik Satie – δείχνει μια γυναίκα να στεγνώνει τους γοφούς της με μια πετσέτα, με τα μάτια της καρφωμένα στους μηρούς της. Στα χέρια οποιουδήποτε άλλου, αυτό το έργο θα ήταν εμποτισμένο με μια αίσθηση του ερωτικού. Αλλά η Valadon σχηματίζει μια οικειότητα όχι μεταξύ θεατή και υποκειμένου αλλά μεταξύ του υποκειμένου και του ίδιου του σώματός της.

Παρά αυτές τις πρώιμες ενδείξεις ταλέντου, η Valadon θα γνωριζε επιτυχία τη δεκαετία του 1920, που ήταν στα 60 της. Το πιο συναρπαστικό από τα έργα της αυτής της περιόδου είναι το «The Blue Room». Δημιουργήθηκε το 1923 και εκτίθεται επί του παρόντος στο Glyptoteket στην Κοπεγχάγη, το πορτρέτο απεικονίζει μια γυναίκα ξαπλωμένη σε ένα βελούδινο κρεβάτι στολισμένο με λουλουδάτα υφάσματα. Κάποια βιβλία βρίσκονται στα πόδια της και ένα τσιγάρο κρέμεται από το στόμα της. Ντυμένη με τις πιτζάμες της, δεν βλέπει την ανάγκη να ρίξει το βλέμμα της προς το μέρος μας. Αυτή είναι μια στιγμή καθαρής, ονειρικής χαλάρωσης – οι κυματιστές καμπύλες τονίζονται από έναν εκπληκτικά μοντέρνο αισθησιασμό που διαφέρει από τις ζωγραφικές τάσεις της εποχής.

Σε αντίθεση με τους καλλιτέχνες για τους οποίους έκανε το μοντέλο, η Valadon δεν θεωρήθηκε ποτέ ως «μεγάλη καλλιτέχνιδα» και σπάνια ο κόσμος την ξέρει. Ίσως είναι επειδή γεννήθηκε φτωχή. Ίσως επειδή ήταν γυναίκα. Είτε έτσι είτε αλλιώς, είναι μια από τις πιο υποτιμημένες καλλιτέχνιδες του κόσμου της τέχνης του Παρισιού και η δουλειά της αξίζει να τη θυμόμαστε.

Με πληροφορίες από: Suzanne Valadon: the trailblazing model, painter and rebel of La Belle Époque