Τα φτηνά μοντέλα στις αναπτυσσόμενες χώρες δεν παρέχουν καμία ασφάλεια
Πριν από λίγες μέρες o άτυπος τίτλος του χειρότερου αυτοκινήτου στον κόσμο από πλευράς ασφάλειας κατοχυρώθηκε στο μεξικάνικο Nissan Tsuru, καθώς στις δοκιμές πρόσκρουσης του Global NCAP, τα γνωστά crash tests, δεν μπόρεσε να πάρει ούτε ένα αστέρι!
Το αποτέλεσμα αυτό πάντως δεν ήταν επί της ουσίας έκπληξη για όσους έχουν τουλάχιστον μια γενικά εικόνα με τα δρώμενα στο χώρο του αυτοκίνητου, μιας και το Tsuru κατασκευάζεται από το 1994, βασίζεται στο πάλαι ποτέ Nissan Sentra και ως εκ τούτου έχει «χάρτινη» δομή αμαξώματος, ενώ δεν έχει ούτε έναν αερόσακο.
Φυσικά πρόκειται για ένα φτηνό αυτοκίνητο, που προορίζεται αποκλειστικά για τις λεγόμενες αναπτυσσόμενες αγορές -o sic όρος για τις τριτοκοσμικές- ενώ ενδεικτικό είναι πως μετά την οριστική διακοπή της παραγωγής του Σκαραβαίου έγινε το πιο δημοφιλές ταξί στο Μεξικό. Ακόμα πιο ενδεικτικό είναι πως ο NCAP έχει καταγράψει, από το 2007 έως και το 2012, περισσότερα από 4.000 μοιραία τροχαία στη χώρα της Κεντρικής Αμερικής στα οποία εμπλεκόταν ένα Tsuru.
Μερικά χιλιόμετρα πιο πάνω, μόλις περάσει κανείς τα σύνορα με τις ΗΠΑ, το πιο φτηνό Nissan που μπορεί να αγοράσει κανείς είναι το Versa. Σαφώς πιο σύγχρονο από το Tsuru, γεγονός που φαίνεται και από τα αποτελέσματα ενός crash test που διεξήγαγε το Ινστιτούτο για την Ασφάλεια των Αυτοκινητοδρόμων (ΙIHS) των ΗΠΑ και που μπορείτε να δείτε στο βίντεο που ακολουθεί.
Τα δύο φτηνά μοντέλα λοιπόν σε αυτό το crash test κινούνται το ένα προς το άλλο και συγκρούονται μετωπικά με μερική επικάλυψη και συνδυασμένη ταχύτητα που φτάνει τα 80 μίλια/ ώρα (130 χλμ./ ώρα). Το αποτελέσμα της σύγκρουσης είναι κυριολεκτικά συγκλονιστικό: το Tsuru διαλύεται κυριολεκτικά, η καμπίνα του καταρρέει και δεν αφήνει κανένα περιθώριο επιβίωσης στον οδηγό του ο οποίος δεν προστατεύεται, όπως προαναφέραμε, από κανέναν αερόσακο.
Αντίθετα το πιο φτηνό αμερικάνικο Nissan, το Versa, έχει να επιδείξει μια αρκετά καλή δομή αμαξώματος που εξασφαλίζει χώρο επιβίωσης χωρίς μεγάλες παραμορφώσεις του, ενώ ταυτόχρονα ανοίγουν και όλοι οι αερόσακοι -στο τιμόνι, πλευρικοί και οροφής- προκειμένου να μπορέσει ο οδηγός να μείνει όσο το δυνατόν αλώβητος.
Το Tsuru, όπως αποδείχθηκε από τα crash tests στα οποία υποβλήθηκε, δεν προσφέρει καμία προστασία στους επιβαίνοντες του, κάτι που ισχύει βέβαια και για πολλά άλλα μοντέλα που πωλούνται αποκλειστικά στις αναπτυσσόμενες αγορές. Πηγή: GlobalNCAP/ LatinNCAP
Το βίντεο αποδεικνύει βέβαια την πρόοδο που έχουν σημειώσει τα αυτοκίνητα από πλευράς ασφάλειας τα τελευταία 20 και βάλε χρόνια -το Tsuru όπως είπαμε είναι μοντέλα που προέρχεται από τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Ταυτόχρονα όμως καταδεικνύει -και αυτό είναι το πιο σημαντικό- πόσο διαφορετικά αντιμετωπίζονται οι οδηγοί των αναπτυσσόμενων αγορών σε ότι αφορά την ασφάλειά τους από αυτούς των ανεπτυγμένων. Πόσο πιο «φτηνή» είναι σε αυτές τις χώρες η ζωή και πόσο πιο χαμηλά είναι τα στάνταρ σε όλους τους τομείς. Γιατί δεν είναι μόνο η ασφάλεια. Είναι και οι προδιαγραφές εκπομπών ρύπων -αυτός είναι και ένας από τους λόγους που τα πιο πολλά από τα κινέζικα π.χ. αυτοκίνητα δεν μπορούν να έρθουν στην Ευρώπη- είναι η οδική συμπεριφορά και η ενεργητική ασφάλεια που εξασφαλίζει π.χ. το ESP που στα μέρη μας είναι στάνταρ και αλλού άγνωστη λέξη.
Ναι είναι θέμα των εκάστοτε προδιαγραφών που πρέπει να ακολουθεί κάθε αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά όπως και να το κάνουμε, όπως και να το δούμε είναι και θέμα ηθικό. Μια απίστευτη διάκριση εις βάρος των καταναλωτών όλων των χωρών που χαρακτηρίζονται αναπτυσσόμενες. Από όλες ανεξαιρέτως τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Υπό αυτό το πρίσμα είναι παρήγορο πως η παραγωγή του Tsuru θα ανασταλεί, αλλά το συγκεκριμένο μοντέλο δεν είναι το μόνο αυτής της συνομοταξίας.