ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σάλος από ρύθμιση που επιτρέπει σε βουλευτές να έχουν offshore εταιρείες

Σάλος από ρύθμιση που επιτρέπει σε βουλευτές να έχουν offshore εταιρείες
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σκανδαλώδης ρύθμιση που επιτρέπει σε βουλευτές να κατέχουν εξωχώριες εταιρείες υπερψηφίστηκε την περασμένη Κυριακή στο πολυνομοσχέδιο, προκαλώντας αντιδράσεις  από πλευράς αντιπολίτευσης. Σύμφωνα με αυτήν επιτρέπεται σε υπουργούς, βουλευτές και γενικούς γραμματείς να κατέχουν offshore εταιρείες.

 

Το υπουργείο Δικαιοσύνης εμμέσως επιβεβαιώνει ότι τα πολιτικά πρόσωπα θα δικαιούνται πλέον να κατέχουν offshore εταιρείες, επικαλούμενο τη διεθνή νομοθεσία, παραγνωρίζοντας, όμως ότι για τους βουλευτές και τα πολιτικά πρόσωπα υπάρχει το ζήτημα της ηθικής διάστασης και το θέμα με το αποκαλούμενο "πολιτικό χρήμα". Άλλωστε, για παρόμοιες υποθέσεις εμπλοκής πολιτικών προσώπων σε οικονομικές συναλλαγές, το θέμα που είχε προκύψει ήταν πολιτικό και όχι νομικό. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι σε μία περίπτωση οικονομικής νομιμότητας αλλά αμφισβητούμενης πολιτικά, στην οποία είχε εμπλακεί ο κ. Βουλγαράκης το 2008, τότε υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, είχε πει τη ρήση "ό,τι είναι νόμιμο είναι και ηθικό", η οποία είχε προκαλέσει πολλές αντιδράσεις και αμφισβητήσεις για την ορθότητά της.

Σύμφωνα με τη ρύθμιση του πολυνομοσχεδίου, που έφερε στη δημοσιότητα το "Πρώτο Θέμα", επιτρέπεται η κατοχή εξωχώριων εταιριών υπό την προϋπόθεση ότι η έδρα τους βρίσκεται ανάμεσα στις «φορολογικά συνεργάσιμες» χώρες, ακόμα κι αν οι χώρες αυτές χαρακτηρίζονται από το ΥΠΟΙΚ ως φορολογικοί παράδεισοι.

Πιο συγκεκριμένα, το άρθρο 178 τροποποιεί το νόμο του 2003, που προέβλεπε γενική απαγόρευση συμμετοχής σε εξοχώριες εταιρείες αλλά και έκπτωση από δημόσια αξιώματα όσων συμμετέχουν σε υπεράκτιες εταιρείες.

«Εάν η αξιωματική αντιπολίτευση θεσμικά επιθυμεί να θέσει θέμα περί καθολικής απαγόρευσης συμμετοχής ή κατοχής μετοχών των βουλευτών και λοιπών πολιτικών προσώπων σε οποιαδήποτε μη ελληνική εταιρεία τότε την ενημερώνουμε ότι η Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς είναι έτοιμη να συζητήσει κάθε πρόταση», απαντά στις αντιδράσεις το υπουργείο Δικαιοσύνης.

Οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης

«Αυτοί που υπέκλεψαν την ψήφο του ελληνικού λαού στο όνομα του ήθους και της διαφάνειας, νομοθετούν να δικαιούνται οι βουλευτές να κατέχουν offshore», αναφέρει η ΝΔ, ενώ παράλληλα κατηγορεί την κυβέρνηση για πρόκληση της κοινωνίας, την ώρα που αυτή δοκιμάζεται από τα φορολογικά βάρη και την αποτυχημένη πολιτική τους.

Σκανδαλώδη χαρακτήρισε ο Γιάννης Κουτσούκος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης την διάταξη, λέγοντας: «Οι υπουργοί και βουλευτές των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ θέλουν να έχουν και offshore».

«Μια ακόμη σκανδαλώδης διάταξη, που συμπεριλαμβάνεται στο Πολυνομοσχέδιο των 240 άρθρων για το Υπερταμείο, τον κόφτη και τη νέα φοροκαταιγίδα. Μια διάταξη που την ψήφισαν όλοι οι βουλευτές τους. Τέρμα στα παραμύθια ότι δήθεν υπερασπίζονται τους φτωχούς που ψήφισαν ‘‘όχι’’. Να την πάρουν πίσω άμεσα και αναδρομικά», καταλήγει η ανακοίνωση της Δημοκρατικής Συμπαράταξης.

«Με μία παράγραφο στις 7500 σελίδες του τελευταίου πολυνομοσχεδίου προβλέπεται η αθώωση όσων υπουργών ή βουλευτών ή στελεχών του κράτους διαθέτουν off shore εταιρείες, αρκεί αυτές να είναι σε "συνεργάσιμους" φορολογικούς παραδείσους. Η διάταξη ψηφίστηκε από 152 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ. Ας πάνε λοιπόν στις περιφέρειές τους οι 152 να εξηγήσουν στους άνεργους και όσους βασανίζονται να επιβιώσουν, ποιους ξέπλυναν και ποιους ξεπλένουν με αυτή τη διάταξη», ανέφερε από την πλευρά του Το Ποτάμι.

Στην ανακοίνωσή της η Γενική Γραμματεία για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς αναφέρει για τις εξωχώριες εταιρείες.

«Ο όρος «offshore» εταιρείες είχε ατυχώς αποδοθεί σε «εξωχώριες» εταιρείες στο νόμο 3213/2003 («περί πόθεν έσχες»). Ο όρος αυτός είναι εντελώς αόριστος και νομικά έωλος. Ο ΚΦΕ που τον χρησιμοποιούσε καταργήθηκε το 2013. Σημειώνεται ότι ακόμη και η έκθεση της επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής για το αρ. 6 του Ν. 3849/2010 (επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ) με το οποίο προστέθηκε το αρ. 8 στον Ν. 3213/2003 αναφέρει ότι πρέπει να αποσαφηνιστούν οι όροι: «εξωχώρια εταιρεία» και «παρένθετο πρόσωπο», καθώς χωρίς ειδικότερους προσδιορισμούς αντίκεινται στην αρχή της νομιμότητας.

Το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο αν και περιλάμβανε δρακόντεια και πανηγυρική διατύπωση, στην πράξη ήταν ανεφάρμοστο και αναποτελεσματικό. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί εν τέλει ακολουθούσαν τους ορισμούς που προβλέπονταν στις διεθνείς συμβάσεις και οι κατηγορούμενοι ως παραβάτες απαλλάσσονταν ως επί το πλείστον γιατί επικαλούνταν ότι οι κατηγορίες βασίζονταν σε αόριστες νομικά έννοιες. Η πρόσφατη νομοθέτηση έρχεται να καλύψει αυτή την πολύ σοβαρή αστοχία, ώστε να υπάρξει πλήρης διαφάνεια στο τι κατέχει κάθε υπόχρεος και να διενεργείται ενδελεχής έλεγχος για την προέλευσή του. Σε περίπτωση δε παράβασης οι κυρώσεις είναι ιδιαιτέρως αυστηρές».