Επιβαρύνσεις έρχονται για χιλιάδες δημότες υπερχρεωμένων Δήμων
Οι Δήμοι Σαλαμίνας, Γόρτυνας και Φαιστού οι προϋπολογισμοί των οποίων δεν έχουν εγκριθεί από τις Περιφέρειες τους βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τη Διεύθυνση Οικονομικών του υπουργείου Εσωτερικών και το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας ΟΤΑ, καθώς αδυνατούν να εκπληρώσουν τις οικονομικές υποχρεώσεις τους.
Μάλιστα, ο Δήμος Σαλαμίνας με οικονομικές υποχρεώσεις που υπερβαίνουν τα 10 εκατ. ευρώ ήδη υπάχθηκε σε πρόγραμμα εξυγίανσης, δηλαδή μέσα στο επόμενο διάστημα θα λάβει μέτρα αύξησης εσόδων και μείωσης δαπανών όπως περικοπές μισθοδοσιών, επιβολή υποχρεωτικών μετατάξεων, πραγματοποίηση μόνο πλήρως ανελαστικών δαπανών, αύξηση των ιδίων εσόδων από φόρους, αύξηση του ανωτάτου συντελεστή επιβολής του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας και του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων και παρεπιδημούντων, κ.α..
Αν και στόχος της κυβέρνησης είναι να επικουρούνται οι Δήμοι που αντιμετωπίζουν οικονομικό πρόβλημα και τα μέτρα εξυγίανσης να αποφασίζονται ύστερα από διάλογο, ο νόμος προβλέπει πως η δήλωση αδυναμίας εκ μέρους του ΟΤΑ πρέπει να συνοδεύεται από συγκεκριμένες δημοσιονομικές παρεμβάσεις. Σε αυτές περιλαμβάνονται:
- Η άμεση εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων που προβλέπονται από τη νομοθεσία για τη διασφάλιση της είσπραξης των απαιτήσεων του Ο.Τ.Α. και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής,
- Η αναστολή ή περιορισμό των προσλήψεων,
- Η πρόβλεψη για εθελοντικές μετατάξεις ή επιβολή υποχρεωτικών μετατάξεων προσωπικού, με νομοθετική ρύθμιση, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, που προτείνεται από το Παρατηρητήριο και υποβάλλεται στους αρμόδιους υπουργούς,
- Η πραγματοποίηση μόνο υποχρεωτικών ή πλήρως ανελαστικών δαπανών,
- Η αύξηση των ιδίων εσόδων από φόρους, τέλη, δικαιώματα και εισφορές,
- Η αύξηση του ανώτατου συντελεστή επιβολής του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας για τα ακίνητα που βρίσκονται στην εδαφική περιφέρεια του δήμου σε ποσοστό μέχρι και 3%, και επιβολή του τέλους υποχρεωτικά από το δήμο, σύμφωνα με το ποσοστό αυτό μέχρι την οικονομική εξυγίανσή του. Ομοίως, αύξηση του συντελεστή επιβολής του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων και παρεπιδημούντων από 0,5% μέχρι και 2%,
- Η διάθεση μέρους ή του συνόλου των εσόδων από τους Κ.Α.Π. επενδυτικών δαπανών για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων κάθε είδους οφειλών και κατά προτεραιότητα ληξιπρόθεσμων οφειλών σε τρίτους,
- Ο καθορισμός κατηγοριών πράξεων των συλλογικών και μονομελών οργάνων του Ο.Τ.Α. που αποστέλλονται υποχρεωτικώς για τον έλεγχο νομιμότητας από την αρμόδια για την εποπτεία του Αρχή, πέραν των ήδη προβλεπόμενων,
- Η πρόσβαση στο Λογαριασμό Εξυγίανσης των Ο.Τ.Α. της παραγράφου 8 του παρόντος άρθρου,
- Η δανειοδότηση από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, για την κάλυψη του ελλείμματος του προϋπολογισμού, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης και με όρους και προϋποθέσεις που καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών,
- Η δυνατότητα κατάρτισης και επικύρωσης από την αρμόδια για την εποπτεία του Ο.Τ.Α. Αρχή, μη ισοσκελισμένου προϋπολογισμού,
- Η δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών του προς το Ελληνικό Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, με όρους και προϋποθέσεις που τίθενται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.