Νομοσχέδιο για τη ρύθμιση των χρεών - Εξαιρούνται οι ελεύθεροι επαγγελματίες
Έτοιμο είναι το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό και σύμφωνα με τις πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομίας, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή για ψήφιση εντός του Φεβρουαρίου και το οποίο σύμφωνα με τις πηγές του υπουργείου είναι μία γρήγορη και οικονομική λύση για να ρυθμίσει μία επιχείρηση τα χρέη της προς όλους τους πιστωτές είτε είναι τράπεζες, εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία είτε ακόμα και προμηθευτές.
Με τη συναίνεση της πλειοψηφίας των πιστωτών μπορεί να επιτευχθεί μια βιώσιμη λύση, η οποία επιβάλλεται στη μειοψηφία. Επίσης με έναν έξυπνο αλλά έμμεσο τρόπο (με minimum ποσοστό απαρτίας) υποχρεώνονται οι τράπεζες να προσέρχονται στις διαπραγματεύσεις για να βρίσκονται βιώσιμες λύσεις.
Επίσης γίνονται ρυθμίσεις και διαγραφές οφειλών προς το δημόσιο, δηλαδή εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία, προς όφελος τόσο των επιχειρήσεων που θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους, όσο και του δημοσίου που θα συνεχίσει να εισπράττει οφειλές από τις βιώσιμες επιχειρήσεις που δεν θα οδηγηθούν σε πτώχευση.
Σημειώνεται ακόμη ότι για πρώτη φορά αξιολογείται η πραγματική ικανότητα αποπληρωμής της επιχείρησης και διαμορφώνεται ένα πλάνο αποπληρωμής όλων των χρεών βάσει αυτής (και όχι αντιστρόφως όπως γινόταν μέχρι σήμερα στην πράξη).
Στο νόμο μπορούν να υπαχθούν όλες οι μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και οι ατομικές επιχειρήσεις. Ωστόσο δεν εντάσσονται οι ελεύθεροι επαγγελματίες, αφού έχουν τη δυνατότητα να υπαχθούν στις ευεργετικές διατάξεις του νόμου Κατσέλη.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομίας, μπορούν να υπαχθούν όλοι οι ανωτέρω εφόσον πληρούν μια από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
- έχουν οφειλές από δάνειο ή άλλη αιτία σε τράπεζα με καθυστέρηση τουλάχιστον 3 μηνών, κατά την 31/12/2016
- έχουν οφειλές από δάνειο ή άλλη αιτία σε τράπεζα που ρυθμίστηκε μετά την 1η Ιουλίου 2016
- έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις εφορίες
- δεν έχουν ασφαλιστική ενημερότητα λόγω οφειλών προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης
- έχουν εκδώσει επιταγές που σφραγίστηκαν
- έχουν εκδοθεί διαταγές πληρωμής ή δικαστικές αποφάσεις εις βάρος τους, λόγω ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων από τρίτους (π.χ. προμηθευτές κλπ)
Επιπλέον, μπορούν να υπαχθούν μόνο οφειλές που αφορούν επιχειρηματικές δραστηριότητες και όχι προσωπικές δραστηριότητες (π.χ. στεγαστικό προσωπικό δάνειο).
Σε κάθε περίπτωση δεν μπορούν να υπαχθούν οφειλές που γεννήθηκαν μετά την 31η Δεκεμβρίου 2016, ενώ μια επιχείρηση δεν μπορεί να υπαχθεί στο νόμο αν το 85% των συνολικών οφειλών της ανήκει σε έναν πιστωτή. Μπορούν να υποβάλουν κοινή αίτηση περισσότεροι του ενός οφειλέτες, εφόσον είναι συνοφειλέτες ή νομικά πρόσωπα που έχουν σχέση μητρικής - θυγατρικής ή συντάσσουν ενοποιημένες χρηματοοικονομικές καταστάσεις.
Η διαδικασία θα είναι εμπιστευτική, με ειδικά μέτρα για να διασφαλίζουν την προστασία του απορρήτου της επιχείρησης, καθώς και όλων των εμπλεκομένων μερών.
Δεν θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση στο νόμο οι ακόλουθοι:
- τράπεζες
- χρηματοδοτικά ιδρύματα (π.χ. επιχειρήσεις που χρηματοδοτούν αγορά αυτοκινήτου)
- πάροχοι επενδυτικών υπηρεσιών (π.χ. χρηματιστηριακές εταιρείες)
- ασφαλιστικές εταιρείες
- οργανισμοί συλλογικών επενδύσεων σε κινητές αξίες (π.χ. hegde funds)
- νομικά πρόσωπα που έχουν υποβάλει αίτηση εξυγίανσης ή πτώχευσης ή βρίσκονται σε διαδικασία λύσης και εκκαθάρισης ή έχουν ήδη διακόψει την επιχειρηματική δραστηριότητα
- φυσικά πρόσωπα επιχειρήσεων (π.χ. πρόεδροι / διευθύνοντες σύμβουλοι / διαχειριστές και κάθε άλλο πρόσωπο εντεταλμένο για τη διαχείριση εταιρειών) που έχουν καταδικαστεί με τελεσίδικη δικαστική απόφαση για φοροδιαφυγή ή εισφοροδιαφυγή ή υπεξαίρεση ή απάτη κατά του δημοσίου / φορέων κοινωνικής ασφάλισης ή νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες ή εκβίαση ή πλαστογραφία ή δωροδοκία ή δωροληψία ή λαθρεμπορία ή δόλια χρεοκοπία ή καταδολίευση δανειστών.
Ασυλία
- από τον γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης για τους δημοσίους υπαλλήλους
- από την Τράπεζα της Ελλάδας για τους τραπεζικούς υπαλλήλους.
Φυσικά, εφόσον προκύψουν ευθύνες τότε θα ασκείται δίωξη από τον εισαγγελέα. Θα ελέγχεται ότι οι υπάλληλοι τηρούν συγκεκριμένες διαδικασίες, ενώ παράλληλα θα διενεργούνται και έκτακτοι έλεγχοι.
Η διαδικασία του νόμου θα υλοποιείται στην πράξη από ειδικό πληροφοριακό σύστημα, το οποίο θα διενεργεί ηλεκτρονικά όλη τη διαδικασία, βήμα - βήμα. Θα αξιοποιούνται και οι διαμεσολαβητές, με σκοπό να υποβοηθούν τις διαδικασίες διαπραγμάτευσης, ενεργοποιώντας ένα θεσμό που ήταν ανενεργός μέχρι σήμερα από τη σύσταση του.