COSCO: Η αξία της συμφωνίας σε αριθμούς
Σε 1,5 δις ευρώ ανέρχεται η συνολική αξία της συμφωνίας της πώλησης του ΟΛΠ στην κινεζική COSCO, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ.
Η συνολική αξία της οικονομικής συμφωνίας αναλύεται ως εξής:
- 368,5 εκατ. ευρώ προσφορά της COSCO για το 67% του ΟΛΠ.
- 350 εκατ. ευρώ υποχρεωτικές επενδύσεις την επόμενη δεκαετία.
- 410 εκατ. ευρώ τα αναμενόμενα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ).
- 400 εκατ. ευρώ από τα αναμενόμενα μερίσματα για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7%, το οποίο το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεχίσει να κατέχει, τόκους και εκτιμώμενες νέες επενδύσεις μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2052.
Σε δύο στάδια η συναλλαγή
Η συναλλαγή διαρθρώνεται σε δύο στάδια: Στο πρώτο στάδιο η Cosco Group (Hong Kong) Limited θα καταβάλει ποσό ύψους 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και θα καταστεί μέτοχος 51% του ΟΛΠ.
Σε δεύτερο στάδιο, εντός διαστήματος πέντε ετών, εφόσον έχει εκπληρώσει ορισμένους όρους που περιγράφονται στη Συμφωνία Αγοράς Μετοχών (SPA), συμπεριλαμβανομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης των υποχρεωτικών επενδύσεων, η Cosco Cosco Group (Hong Kong) Limited θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στην ΟΛΠ από 51% σε 67%.
Επισημαίνεται, ότι η σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών υπογράφεται μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ η συμφωνία θα επικυρωθεί από τη Βουλή και εκτιμάται ότι εντός του Ιουνίου θα έχει ολοκληρωθεί η συναλλαγή μεταβίβασης των μετοχών του ΟΛΠ στην COSCO.
Προσδοκίες για όφελος έως και 4 δις ευρώ ετησίως
Σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών ( ΙΟΒΕ) που δημοσιεύτηκε πριν από λίγες μέρες, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ μπορεί να αποφέρει σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα στην ελληνική οικονομία έως και 4 δισ. ευρώ ετησίως.
Συγκεκριμένα, το συνολικό ακαθάριστο προϊόν από την δραστηριότητα του ΟΛΠ αναμένεται να προσθέτει στο ΑΕΠ έως και 2,6 δισ. ετησίως το 2025 και αν συμπεριληφθούν οι επιδράσεις σε κλάδους που αναμένεται να ενισχυθούν από τη βελτίωση των υποδομών μεταφοράς και της ναυπηγοεπισκευής και οι πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στους υπόλοιπους κλάδους της ελληνικής οικονομίας τότε η συνολική συνεισφορά σε όρους παραγόμενου προϊόντος αναμένεται να φτάσει τα 4,0 δισ. το 2025.