ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άμεσα επιστρέφουν οι θεσμοί στην Αθήνα για να κλείσει η αξιολόγηση

Άμεσα επιστρέφουν οι θεσμοί στην Αθήνα για να κλείσει η αξιολόγηση

Επιστρέφουν αύριο στην Αθήνα οι επικεφαλής των θεσμών όπως προκύπτει από κυβερνητικές πηγές που επικαλούνται πληροφορίες από το Eurogroup.

 

Την απόφαση περί επιστροφής των θεσμών είχε προαναγγέλλει κατά κάποιον τρόπο ο επίτροπος Οικονομικών Πιερ Μοσκοβισί ο οποίος προσερχόμενος στο Eurogroup είχε πει πως πρέπει το Euroroup να αποφασίσει ομόφωνα την επιστροφή των θεσμών προκειμένου να κλείσει η αξιολόγηση. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές στο Eurogroup στις 22 Απριλίου θα ξεκινήσει και η συζήτηση για το ελληνικό χρέος

Τα ανοικτά μέτωπα


1) Το ΔΝΤ υπολογίζει το πρωτογενές αποτέλεσμα του 2015 σε πρωτογενές έλλειμμα 0,6%, όταν Ελλάδα και Ευρωπαϊκοί θεσμοί συμφωνούν πως το 2015 έκλεισε με πρωτογενές πλεόνασμα 0,2% του ΑΕΠ.
2) Το Ταμείο εκτιμά πως έως το 2018 η Ελλάδα θα πρέπει να λάβει πρόσθετα μέτρα έως 8,75 δισ. ευρώ ή 5% του ΑΕΠ για να πετύχει πρωτογενές αποτέλεσμα 3,5% του ΑΕΠ. ESM, ΕΚΤ και ΕΕ θεωρούν πως θα απαιτηθούν μέτρα ύψους 2% του ΑΕΠ, ήτοι περίπου 3,5 δισ. ευρώ.
3) Οι Ευρωπαϊκοί θεσμοί είναι θετικοί σε μέτρα αύξησης της φορολογίας μεσαίων και υψηλών εισοδημάτων, σύνδεσης του αφορολογήτου των 2.100 ευρώ με τη χρήση του πλαστικού χρήματος, στη φορολόγηση των αγροτικών εισοδημάτων ,στα κίνητρα για τον επαναπατρισμό κεφαλαίων από το εξωτερικό, αλλά κυρίως συμφωνούν με μεγάλο μέρους του πακέτου περικοπών που προτείνει η κυβέρνηση στο ασφαλιστικό.
Το ΔΝΤ ζητά πιο δραστικές παρεμβάσεις στη φορολογία με μείωση του αφορολογήτου ώστε να διευρυνθεί η φορολογική βάση. Ακόμη, δεν συμφωνεί με τη χορήγηση κινήτρων ώστε να υπάρξει εθελοντική αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων. Το ΔΝΤ ζητά «πεισματικά» περικοπές στις υφιστάμενες συντάξεις , κάτι που η ελληνική πλευρά απορρίπτει και μερικώς έχει πάρει με το μέρος της σε αυτό την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το Ταμείο θέλει να περιοριστεί από εφέτος η συνταξιοδοτική δαπάνη, μέσω περικοπής συντάξεων και όχι αύξησης εισφορών.
4) Το ΔΝΤ απαιτεί την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς (των αποδοχών πέραν του ενιαίου μισθολογίου) καθώς επηρεάζει άμεσα τη συνταξιοδοτική δαπάνη του Δημοσίου. Θέτει δε ζήτημα κατάργησης του επιδόματος παραμεθορίων περιοχών και περιορισμού του κόστους υπερωριών και των αποζημιώσεων για εργασία εκτός έδρας. Οι Ευρωπαϊκοί θεσμοί κατά πληροφορίες δεν επιμένουν σε αυτές τις παρεμβάσεις, επιδιώκοντας να μην ανοίξουν νέα μέτωπα με τις ελληνικές Αρχές.
5) Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ζητούν την άνευ περιορισμών πώληση όλων των κόκκινων δανείων και απορρίπτουν, τις κυβερνητικές προτάσεις για τη μη πώληση δανείων που σχετίζονται με την πρώτη κατοικία δανειοληπτών. Πιο ελαστική στο θέμα αυτό εμφανίζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ωστόσο, το ΔΝΤ φέρεται να ανοίγει και ζήτημα κεφαλαιακής επάρκειας για τις ελληνικές τράπεζες, υποστηρίζοντας πως εάν η κεφαλαιακή θωράκιση των τραπεζών ήταν καλύτερη εκείνες θα μπορούσαν να διαχειριστούν πιο δυναμικά τα κόκκινα δάνεια, χορηγώντας ταυτόχρονα ρευστότητα στην πραγματική οικονομία, κάτι που σύμφωνα με το ΔΝΤ σήμερα δεν είναι σε θέση να κάνουν. Οι Ευρωπαϊκοί θεσμοί εμφανίζονται να παίρνουν αποστάσεις από αυτή τη θέση.
Το παράδοξο είναι πως το ΔΝΤ φέρεται να δείχνει μεγαλύτερη ευαισθησία από τους Ευρωπαίους στο θέμα του προσφυγικού, θέλοντας να το εντάξει στην αξιολόγηση, ωστόσο τόσο το Eurogroup όσο και οι Ευρωπαϊκοί θεσμοί θεωρούν πως η θέση αυτή ενέχει σκοπιμότητα και στοχεύει σε περαιτέρω καθυστέρηση.