ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα παράτυπα VW αποσύρονται από τους ευρωπαϊκούς δρόμους

Τα παράτυπα VW αποσύρονται από τους ευρωπαϊκούς δρόμους
Το σήμα της Volkswagen σε αντιπροσωπεία της Σεούλ. Μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου στις 18 Σεπτεμβρίου, η γερμανική εταιρεία είδε πτώση των πωλήσεών της στη Νότια Κορέα κατά 7,8% για το μήνα Σεπτέμβριο σε σχέση με τον Αύγουστο (Σεούλ, 5 Οκτωβρίου 2015) REUTERS/Kim Hong-Ji

Την ανάκληση 8,5 εκατομμυρίων οχημάτων της ανακοίνωσε σήμερα η Volkswagen, με το σκάνδαλο των ρύπων να εξελίσσεται σε εφιάλτη για το κύρος της γερμανικής βιομηχανίας.

Την απόφαση για ανάκληση των οχημάτων αποφάσισε η γερμανική εταιρεία μετά από σχετικό αίτημα της αρμόδιας ρυθμιστικής αρχής στη Γερμανία.

Η Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) είχε ζητήσει από τη Volkswagen να ανακαλέσει 2,4 εκατομμύρια αυτοκίνητά που κυκλοφορούν στους γερμανικούς δρόμους φορώντας κινητήρες με το λογισμικό που η εταιρεία χρησιμοποιούσε για να παραποιεί τα αποτελέσματα των ελέγχων εκπομπών ρύπων.

Αυτό οδήγησε την Volkswagen να προχωρήσει στην ανάκληση του συνόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν σε ολόκληρη την Ευρώπη με το επίμαχο λογισμικό στους κινητήρες τους.

Γερμανικά Μέσα υποστηρίζουν ότι νωρίτερα η KBA είχε απορρίψει πρόταση της Volkswagen για εθελοντική απόσυρση των συγκεκριμένων αυτοκινήτων, από τους ιδιοκτήτες τους προς τα συνεργεία επισκευής.

Συνολικά, υπάρχουν έντεκα εκατομμύρια τέτοια οχήματα σε όλο τον κόσμο που κυκλοφορούν με πειραγμένο λογισμικό και εκπέμπουν στις παγκόσμιες λεωφόρους το μήνυμα made in Germany· η πλειοψηφία τους κατά πως φαίνεται στόχευε τις ευρωπαϊκές αγορές.

Οι Ιταλοί σηκώνουν ανάστημα

Στην Ιταλία -τέταρτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στην Ευρώπη μετά τις Γερμανία, Γαλλία και Βρετανία-, τα πράγματα φαίνεται να παίρνουν άσχημη τροπή για τους Γερμανούς.

Όπως ανακοινώθηκε σήμερα από τις ιταλικές εισαγγελικές αρχές, η αστυνομία πραγματοποίησε έρευνα στις έδρες της Volkswagen και της Lamborghini σε Βερόνα και Μπολόνια.

Την ίδια στιγμή, έξι στελέχη του γερμανικού ομίλου στην Ιταλία τέθηκαν υπό δικαστική διερεύνηση με την κατηγορία της «εμπορικής απάτης». Μεταξύ αυτών είναι ο Μάσιμο Νόρντιο (Massimo Nordio), γενικός διευθυντής της Volkswagen στην Ιταλία και ο Λούκα Ντε Μέο (Luca de Meo), υπεύθυνος μάρκετινγκ και πωλήσεων της Audi, εταιρείας του ομίλου Volkswagen, στην οποία ανήκει η Lamborghini εδώ και δεκαεπτά χρόνια από τον Σεπτέμβριο του 1998.

Με δεδομένη την αντίδραση του ιταλικού κεφαλαίου στις επεκτατικές πολιτικές της Γερμανίας και με ανοιχτά μέτωπα ανάμεσα σε Ρώμη και Βερολίνο σε ένα πλήθος θεμάτων (από τα δημοσιονομικά μέχρι το προσφυγικό), το σκάνδαλο των ρύπων ενδέχεται να ανατρέψει μερικές πολύ λεπτές ισορροπίες.

Όπως το έθεσε ο εισαγγελέας της Βερόνα, Μάριο Τζούλιο Σκινάια (Mario Giulio Schinaia): «Αν θέλουμε να είμαστε σε θέση να αποδείξουμε ότι πουλήθηκαν (αυτοκίνητα) από ανθρώπους που ήξεραν ότι διαπράττουν έγκλημα, χρειαζόμαστε αποδείξεις ότι το γνώριζαν. Άλλο πράγμα είναι να πουλάω νερό για κρασί και άλλο νερό πιστεύοντας ότι είναι κρασί».

Την περασμένη Τρίτη, οι αναγνώστες της La Stampa είδαν ολοσέλιδη καταχώρηση της Volkswagen με την οποία οι Γερμανοί ζητούσαν συγγνώμη για το «σοβαρό σφάλμα» τους και υπόσχονταν να κάνουν τα πάντα για να ξανακερδίσουν την εμπιστοσύνη των Ιταλών.

Λογισμικό Ομπάμα σε τράπεζες και επιχειρήσεις

Για τις ρυθμιστικές αρχές ανά τον κόσμο το σκάνδαλο είναι κάτι παραπάνω από ζήτημα καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Ήδη από τα τέλη του προηγούμενου μήνα, 29 τουλάχιστον γενικές εισαγγελικές αρχές στις ΗΠΑ έχουν κινητοποιηθεί από κοινού για να στοιχειοθετήσουν κατηγορίες κατά τις γερμανικής εταιρείας, με προεξάρχοντα τον Γενικό Εισαγγελέα της Νέας Υόρκης, Έρικ Σνάιντερμαν (Eric Schneiderman).

Ο Σνάιντερμαν έχει επιφορτιστεί από τον ίδιο τον Αμερικανό πρόεδρο με το μεγαλύτερο πολιτικό στοίχημα του τελευταίου, τη δικαστική έρευνα για τα τοξικά χρηματοπιστωτικά προϊόντα που οδήγησαν στην κατάρρευση του 2007-2008.

Τα 500.000 αυτοκίνητα του γερμανικού ομίλου, που κυκλοφορούν στις ΗΠΑ και πιστεύεται πως καίνε όσο ντίζελ λέει το παράτυπο λογισμικό, είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρίας για το σύστημα Ομπάμα να δείξει ποιος κάνει κουμάντο και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού.

Αλπικό τοπίο για τη Volkswagen

Ανάλογη πολιτική προέκταση φαίνεται πως αποκτά το ζήτημα και στην Αυστρία. Τηρουμένων των αναλογιών, η Αυστρία προσπαθεί κι αυτή να περιχαρακώσει τα συμφέροντά της απέναντι στον μεγάλο αδελφό, καθώς, τα τελευταία χρόνια, η Βιέννη βρίσκεται σε πόλεμο με το Βερολίνο για το ζήτημα των περιφερειακών τραπεζών και των κόκκινων δανείων στα χαρτοφυλάκιά τους, που απειλούν να τινάξουν στον αέρα τους προϋπολογισμούς των ομόσπονδων κρατιδίων και στις δύο πλευρές των αλπικών συνόρων.

Ο Αυστριακός υπουργός Συγκοινωνιών Άλοϊς Στέγκερ (Alois Stöger) έδωσε εντολή για την ανάκληση 363.400 αυτοκινήτων του γερμανικού ομίλου, ζητώντας από τη γενική αντιπροσωπεία της Volkswagen στην Αυστρία να ενημερώσει τους ιδιοκτήτες των οχημάτων για τη διαδικασία ανάκλησης που θα ξεκινήσει το 2016.

Όπως το έθεσε η εκπρόσωπος του Αυστριακού υπουργείου Συγκοινωνιών σήμερα το απόγευμα: «Ο νομικός έλεγχος που διεξήχθη έδειξε ότι η εντολή ανάκλησης που αποφασίστηκε στη Γερμανία από την ΚΒΑ ισχύει και για εκείνα τα αυτοκίνητα τα οποία κυκλοφορούν στην Αυστρία· που σημαίνει ότι και οι εδώ κάτοχοι τέτοιων αυτοκινήτων θα πρέπει να προσέλθουν στα συνεργεία, χωρίς οι ίδιοι να έχουν κάποια επιβάρυνση, ενώ η διαδικασία ανάκλησης θα πρέπει να εφαρμοστεί πλήρως».

Μετά τους φορολογούμενους, οι κυβερνήσεις ρίχνουν το βάρος τους στους καταναλωτές και ενίοτε πληρώνουν με το ίδιο νόμισμα η μια την άλλη.