ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αντιδρά η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα στην επιβολή φόρου για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα

Αντιδρά η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα στην επιβολή φόρου για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
ΟΟΣΑ λογότυπο ΟΟΣΑ

Να επιβληθεί πράσινος φόρος στη ναυτιλία ζητεί ο Οργανισμός για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ), κάτι που έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση του ναυτιλιακού κλάδου παγκοσμίως.

Το International Transport Forum, μια δεξαμενή σκέψης του ΟΟΣΑ, πρότεινε εν όψει της διεθνούς διάσκεψης για το κλίμα τον προσεχή Δεκέμβριο στο Παρίσι (γνωστή ως COP 21), να υποχρεωθεί η ναυτιλία να καταβάλλει 25 δολάρια ανά τόνο εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα (CO2), που σημαίνει περίπου 20 δισ. δολάρια ετησίως, με δεδομένο ότι οι ρύποι διοξειδίου του άνθρακα από τη ναυτιλία ανήλθαν το 2012 σε περίπου 800 εκατ. τόνους.

Από τον ΟΟΣΑ υποστηρίζεται ότι θα ήταν περίεργο σειρά κρατών σε όλο τον κόσμο να προχωρήσουν στη συνδιάσκεψη των Παρισίων σε λήψη μέτρων προκειμένου να μειώσουν τις εκπομπές αερίων ρύπων, αλλά να μη ληφθούν μέτρα σε ότι αφορά στη ναυτιλία, με το επιχείρημα ότι δεν είναι εφικτό να κατανεμηθεί σε χώρες η ρύπανση που προκαλεί ο κλάδος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) η παγκόσμια ναυτιλία το 2012 παρήγαγε 800 εκατ. τόνους CO2. Με τη ρύπανση σε αυτά τα επίπεδα, η παγκόσμια ναυτιλία θα μπορούσε να συνεισφέρει με 2 δισ. δολάρια στο πράσινο ταμείο ετησίως, ποσό που αντιπροσωπεύει το 2% του συνολικού ποσού που φιλοδοξούν να φτάσουν τα Ηνωμένα Έθνη.

Εκπρόσωποι της ποντοπόρου παρενέβησαν στο θέμα μέσα από διάφορα φόρα και ειδικά μέσω του ΙΜΟ υποστηρίζοντας πως η τιμή των 25 δολαρίων ανά τόνο εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα είναι συνεισφορά και ιδιαίτερα δυσανάλογα. Όπως υποστηρίζουν, ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα πλοία ανέρχονται σε ετήσια βάση στο 2% των παγκόσμιων εκπομπών, η ναυτιλία καλείται να συνεισφέρει 20 δισ. δολάρια σε ένα ταμείο που θα συγκεντρώσει συνολικά 100 δισ. δολάρια. Δηλαδή καλείται να καλύψει το 20% των κεφαλαίων. Η τιμή δε των 25 δολαρίων είναι σχεδόν τρεις φορές υψηλότερη από την τιμή του άνθρακα που καταβάλλουν οι βιομηχανίες της στεριάς που έχουν έδρα τις ανεπτυγμένες χώρες.

Μία συζήτηση για περαιτέρω μείωση των εκπομπών CO2 από τη ναυτιλία είναι προγραμματισμένη να πραγματοποιηθεί στη διάρκεια της επόμενης συνόδου της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ, τον Απρίλιο του 2016, στην οποία θα ληφθούν υπ’ όψιν και τα αποτελέσματα της διάσκεψης του ΟΗΕ για το Κλίμα στο Παρίσι.

Σημειώνεται πως η ναυτιλία έχει ήδη μειώσει τις συνολικές εκπομπές CO2 κατά περισσότερο από 10% στο διάστημα 2007-2012, ενώ μειωμένες κατά 20% εμφανίζονται και οι εκπομπές αερίων ρύπων του διοξειδίου του άνθρακος ανά μίλι μεταφερόμενου φορτίου για το διάστημα 2005-2015.