ΧΡΗΜΑ

Σούπερ μάρκετ: «Στροφή» στα απολύτως απαραίτητα και τα φθηνότερα από τους καταναλωτές

Σούπερ μάρκετ: «Στροφή» στα απολύτως απαραίτητα και τα φθηνότερα από τους καταναλωτές
INTIME

«Φρένο» στις περιττές δαπάνες βάζουν οι Έλληνες καταναλωτές στις αγορές τους στο σούπερ μάρκετ εν μέσω ακρίβειας, ακόμη και σε προϊόντα, τα οποία αν και δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ως «είδη πολυτελείας», μπαίνουν στην άκρη επειδή δεν θεωρούνται πρώτης ανάγκης.  

Άλλωστε -παρότι μικρότερες σε ένταση σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες- οι ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά συνεχίζονται κι ενώ οι τιμές ήδη είχαν διαμορφωθεί σε υψηλά επίπεδα στα ράφια.

Ενδεικτικό λοιπόν της νέας αγοραστικής συμπεριφοράς των καταναλωτών είναι ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων NielsenIQ, το πρώτο τετράμηνο του 2023 στα σούπερ μάρκετ, καταγράφεται μείωση των πωλήσεων στις κατηγορίες προϊόντων που θεωρούνται δευτερευούσης σημασίας.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα στην κατηγορία της προσωπικής υγιεινής είναι τα στοματικά διαλύματα όπου παρατηρήθηκε μείωση πωλήσεων της τάξεως 8,2%. Αντίστοιχα στην κατηγόρια της οικιακής φροντίδας, πτώση 5,1% στα προϊόντα φροντίδας για τα έπιπλα.

Συνολικά ο συνολικός όγκος πωλήσεων την ίδια περίοδο υποχώρησε περί το 3,5% την ίδια στιγμή που ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 9,1% με σημαντικότερη συμβολή σε αυτόν, της κατηγορίας των τροφίμων και ποτών (φρέσκων και τυποποιημένων) που αποτελούν μεγάλο μέρος των αγορών του μέσου ελληνικού νοικοκυριού.

Σύμφωνα με σχετικές έρευνες της NielsenIQ, σε ποσοστό 68% οι Έλληνες καταναλωτές δηλώνουν ότι θα κόψουν τις περιττές δαπάνες και τις πολυτέλειες και θα αγοράζουν μόνο τα βασικά, ενώ παράλληλα 1 στους 3 δηλώνει ότι θα επιλέγει πλέον φθηνότερες μάρκες.

Στο πλαίσιο αυτό εξηγείται και το ιστορικό υψηλό που καταγράφεται στο μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το οποίο φτάνει πλέον το 25% παρά το γεγονός μάλιστα ότι, όπως επισημαίνει η εταιρεία, μεσοσταθμικά έχουν αυξήσει την τιμή τους υπερδιπλάσια σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα. Σε κάθε περίπτωση όμως αποτελούν μία οικονομικότερη εναλλακτική λύση για τους καταναλωτές εν μέσω των πληθωριστικών πιέσεων και παραμένουν φθηνότερα σε σχέση με αντίστοιχα επώνυμα.