Πώς επιλέγουν προϊόντα οι Έλληνες στο σούπερ μάρκετ και την εστίαση
Ανανεώθηκε:
Η σχέση ποιότητας και τιμής - και όχι μόνο το ένα από τα δύο κριτήρια - αποτελεί τον σημαντικότερο λόγο προκειμένου να επιλέξουν ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας έναντι ενός επώνυμου, οι Έλληνες καταναλωτές στις αγορές τους στο σούπερ μάρκετ. Την ίδια στιγμή όταν επισκέπτονται ξενοδοχεία, εστιατόρια και καφετέριες επιλέγουν επώνυμα προϊόντα και συνήθως ζητούν συγκεκριμένες μάρκες.
Τα παραπάνω αποτελέσματα προέκυψαν από έρευνα Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Επωνύμων Προϊόντων (Brands In Greece) σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Τα κριτήρια της τιμής και της ποιότητας θεωρούνται με διαφορά τα πιο σημαντικά στις αγορές των τυποποιημένων προϊόντα από τους καταναλωτές. Ακολουθεί η προέλευση του προϊόντος ενώ η συσκευασία έχει τη σχετικά μικρότερη σημασία, βάσει των απαντήσεων.
Το 78% των συμμετεχόντων στην έρευνα θεωρεί ότι τα επώνυμα προϊόντα έχουν συνήθως καλύτερη ποιότητα. Για να επιλέξει κάποιος επώνυμο προϊόν αντί ενός προϊόντος ιδιωτικής ετικέτας η ποιότητα είναι ο δεύτερος σημαντικότερος λόγος, ενώ στην αντίθετη περίπτωση, για να επιλέξει κάποιος προϊόν ιδιωτική ετικέτας έναντι ενός επώνυμου, η τιμή είναι ο δεύτερος σημαντικότερος λόγος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι εν μέσω ακρίβειας, παρατηρείται αύξηση του ποσοστού των Ελλήνων που στράφηκαν στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αναζητώντας χαμηλότερες τιμές.
Με βάση τις μετρήσεις εταιρειών ερευνών, το μερίδιο των προϊόντων αυτών – που παράγονται συνήθως για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και φέρουν το εμπορικό τους σήμα – κινείται προς τα επίπεδα ρεκόρ που είχαν καταγραφεί την περίοδο της οικονομικής κρίσης, φτάνοντας τότε έως και το 19%, το 2015. Το ποσοστό στη χώρα μας ωστόσο θεωρείται χαμηλό συγκριτικά με αντίστοιχα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Συγκεκριμένες μάρκες όταν παραγγέλνουν σε καταστήματα εστίασης
Η συμπεριφορά των καταναλωτών όταν επισκέπτονται ξενοδοχεία, εστιατόρια και καφετέριες διαφοροποιείται σε έναν βαθμό.
Εκεί το επώνυμο προϊόν φαίνεται να έχει μεγαλύτερη σημασία για την πλειονότητα των καταναλωτών (ποσοστό 77%) μάλιστα σε κατηγορίες όπως μπύρες, αναψυκτικά, οινοπνευματώδη ποτά και κρασί επιλέγουν συνήθως συγκεκριμένες μάρκες για να παραγγείλουν.
Γενικά πάντως όσον αφορά στα υπόλοιπα κριτήρια επιλογής, σχεδόν 8 στους 10 καταναλωτές δήλωσαν ότι δίνουν σημασία στα συστατικά και διαβάζουν τις διατροφικές πληροφορίες στις συσκευασίες των τυποποιημένων προϊόντων διατροφής που ψωνίζουν.
Επίσης η σημασία στη διατροφική αξία αναδεικνύεται σε πολύ σημαντική τάση στην καταναλωτική συμπεριφορά, που εκτιμάται ότι θα επηρεάσει πολύπλευρα τον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων.
Τα σούπερ μάρκετ με φυσικά τους καταστήματα αποτελούν τα κύρια δίκτυα διάθεσης για τα τυποποιημένα καταναλωτικά προϊόντα όπως απαντούν οι καταναλωτές. Ακολουθούν σε προτίμηση τα μίνι μάρκετ και τα παντοπωλεία και μετά τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ ή άλλα καταστήματα.
Τέλος οι καταναλωτές συμφωνούν ότι εισάγονται διαρκώς νέα επώνυμα προϊόντα στην αγορά, αλλά είναι μάλλον επιφυλακτικοί σχετικά με το εάν τα νέα προϊόντα προσφέρουν πραγματικές βελτιώσεις.