Πώς το 2024 μετατράπηκε στην πιο θανατηφόρα χρονιά για τις αερομεταφορές από το 2018
Ανανεώθηκε:
Η χρονιά που φτάνει στο τέλος της σε λίγες μέρες, ήταν η πιο θανατηφόρα χρονιά από το 2018 μετά την πρόσφατη τραγωδία της Jeju Air Co. στη Νότια Κορέα και την πτώση αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines την περασμένη εβδομάδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, οι θάνατοι επί επιβατικών αεροσκαφών φέτος εκτινάχθηκαν σε 318 συμπεριλαμβανόμενων των δύο πρόσφατων δυστυχημάτων, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Cirium. Αυτός είναι μακράν ο υψηλότερος αριθμός νεκρών από τότε που περισσότεροι από 500 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους το 2018, μια χρονιά που σημαδεύτηκε από την πρώτη από τις δύο συντριβές 737 Max της Boeing Co.
Σημειώνεται ότι η εξέλιξη αυτή αποτελεί επιστροφή στα παλιά, καθώς το 2023 ήταν η πιο ασφαλής χρονιά στην ιστορία των αερομεταφορών χωρίς να έχει σημειωθεί κάποιος θάνατος σε μεγάλα επιβατικά αεροσκάφη. Σημειωτέον ότι η ασφάλεια είχε σημειώσει βελτίωση παρά το γεγονός ότι η εναέρια κυκλοφορία αυξήθηκε μετά την πανδημία.
Ξεκίνησαν οι έρευνες
Το έτος αυτό ξεκίνησε και τελείωσε με τραγωδίες στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα κατά τη διάρκεια απόπειρας προσγείωσης, η οποία θεωρείται από τις πιο επικίνδυνες φάσεις της πτήσης. Τα θανατηφόρα αεροπορικά ατυχήματα παραμένουν πολύ σπάνια, και ένα μεγάλο περιστατικό μπορεί ξαφνικά να μετατρέψει ένα στατιστικά ασφαλές έτος σε ένα από τα χειρότερα.
«Η πρόσφατη έξαρση εμπίπτει στα όρια του απρόβλεπτου», δήλωσε ο Ντάρεν Στρέικερ, πρώην επικεφαλής μονάδων διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και στο Χονγκ Κονγκ. Πρότεινε ότι τα πληρώματα των αεροπορικών εταιρειών θα μπορούσαν να εκπαιδευτούν καλύτερα για να ανταποκρίνονται στα λεγόμενα ακραία γεγονότα.
Οι ερευνητές δεν έχουν ακόμη προσδιορίσει γιατί ένα Boeing 737-800 της Jeju Air - προκάτοχος του Max - κατέβηκε στον διάδρομο προσγείωσης στο Διεθνές Αεροδρόμιο Muan νωρίς την Κυριακή χωρίς να έχει αναπτυχθεί το σύστημα προσγείωσης και προσέκρουσε σε τσιμεντένιο τοίχο. Όλοι εκτός από δύο από τους 181 επιβαίνοντες έχασαν τη ζωή τους καθώς το διαλυμένο αεροσκάφος εξερράγη.
Αφού ένα άλλο αεροπλάνο της Τζέτζου αντιμετώπισε πρόβλημα με τον μηχανισμό προσγείωσης, οι κορεατικές αρχές διέταξαν τη Δευτέρα να ελεγχθούν τα αρχεία συντήρησης 101 άλλων αεροσκαφών 737-800 που βρίσκονται σε λειτουργία μεταξύ των τοπικών αεροπορικών εταιρειών. Οι μετοχές της Boeing υποχώρησαν στις πρώτες συναλλαγές στις ΗΠΑ.
Οι ευρύτεροι έλεγχοι έγιναν καθώς οι ερευνητές άρχισαν να αναλύουν τον καταγραφέα φωνής στο πιλοτήριο και την κατεστραμμένη συσκευή δεδομένων πτήσης, που περιέχουν κρίσιμα στοιχεία για τις κινήσεις του αεροσκάφους και τις ενέργειες και την κατάσταση των πιλότων.
Πώς το 2024 μετατράπηκε σε θανατηφόρο έτος:
Τον Ιανουάριο, ένα αεροσκάφος της Japan Airlines Co. συγκρούστηκε με αεροσκάφος της ακτοφυλακής στο αεροδρόμιο Haneda του Τόκιο. Όλοι όσοι επέβαιναν στο εμπορικό αεροσκάφος επέζησαν, αλλά πέντε άτομα στο μικρότερο αεροσκάφος σκοτώθηκαν. Η χρονιά στιγματίστηκε επίσης από μια θανατηφόρα περίπτωση σοβαρών αναταράξεων τον Μάιο σε ένα αεροσκάφος της Singapore Airlines Ltd. που πετούσε πάνω από τη Μιανμάρ.
Τον Ιούλιο, το αεροσκάφος της Saurya Airlines του Νεπάλ συνετρίβη μετά την απογείωσή του από το Κατμαντού, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 18 άτομα. Και τον Αύγουστο, δραματικά πλάνα από αεροπλάνο της βραζιλιάνικης αεροπορικής εταιρείας VoePass κατέγραψαν την ελεύθερη πτώση του στροβιλοελικοφόρου από τον ουρανό, αφού αντιμετώπισε παγωμένες καιρικές συνθήκες. Σε εκείνο το ατύχημα έχασαν τη ζωή τους 62 άτομα.
Πώς συνέβαλαν οι παγκόσμιες συγκρούσεις
Οι παγκόσμιες συγκρούσεις μπορεί επίσης να συνέβαλαν στα φετινά αεροπορικά θύματα. Το αεροσκάφος Embraer SA 190 της Azerbaijan Airlines είχε σχεδόν ολοκληρώσει μια προγραμματισμένη πτήση από την πρωτεύουσα Μπακού προς το Γκρόζνι της Ρωσίας στις 25 Δεκεμβρίου, όταν ξαφνικά εκτράπηκε από την Κασπία Θάλασσα.
Το κατεστραμμένο αεροπλάνο συνετρίβη περίπου 3 χιλιόμετρα από τον προορισμό του, το Ακτάου του Καζακστάν. Ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν δήλωσε ότι το αεροπλάνο καταρρίφθηκε κατά λάθος από τη Ρωσία. Η πρώτη θανατηφόρα συντριβή της Jeju Air σηματοδότησε επίσης το χειρότερο πολιτικό αεροπορικό ατύχημα που συνέβη ποτέ στη Νότια Κορέα.
Από την άλλη, το αεροσκάφος της Jeju Air καταστράφηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου, οι ερευνητές θα έχουν πολύτιμα δεδομένα για να δουλέψουν καθώς θα ανασυνθέτουν το συμβάν. Η κατεστραμμένη συσκευή δεδομένων πτήσης μπορεί να χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να αναλυθεί από ό,τι ο καταγραφέας φωνής στο πιλοτήριο.