Δύο αεροπορικές τραγωδίες στην εκπνοή του 2024 - «Εξαιρετικά ασυνήθιστη» στη Ν. Κορέα
Το τέλος του 2024 βρίσκει τον πλανήτη συγκλονισμένο από τα δύο πολύνεκρα αεροπορικά δυστυχήματα, το πρώτο στο Καζακστάν ανήμερα των Χριστουγέννων (25/12) και το δεύτερο την Κυριακή (29/12) στη Νότια Κορέα.
Κοινός παρονομαστής πέρα από το γεγονός ότι έχασαν τη ζωή τους τόσοι άνθρωποι είναι ότι κανείς δεν ξέρει επίσημα ποια είναι η αιτία των δύο αυτών αεροπορικών τραγωδιών.
Τα ερωτήματα που χρήζουν απάντησης πολλά και στις δύο περιπτώσεις.
Στο δυστύχημα της Νοτίου Κορέας όπου έχασαν τη ζωή τους 179 άτομα και επέζησαν δύο είναι προφανές από τα βίντεο που είδαν το φως της δημοσιότητας ότι η προσγείωση έγινε χωρίς να έχει ενεργοποιηθεί ο απαιτούμενος μηχανισμός και χωρίς το αεροπλάνο να επιβραδύνει ταχύτητα.
Ένας πρώην πιλότος δήλωσε στο Skynews ότι είναι «εξαιρετικά ασυνήθιστο» για το πλήρωμα του αεροπλάνου να μην είναι σε θέση να αναπτύξει τον εναλλακτικό μηχανισμό προσγείωσης έκτακτης ανάγκης.
Ο Τέρι Τόζερ υποστήριξε ότι ένα χτύπημα πουλιού - μία από τις πιθανές αιτίες της συντριβής - δεν θα τα καθιστούσε μη λειτουργικά, επειδή δεν εξαρτώνται από άλλα συστήματα, όπως τα υδραυλικά.
«Απλώς το ξεκλειδώνεις και πέφτει κάτω με τη βαρύτητα», είπε.
Στην πραγματικότητα, τα αεροπλάνα θα έπρεπε να μπορούν να πετάξουν με έναν κινητήρα, ακόμη και αν ένα πουλί χτύπησε τον άλλο.
«Είναι το σενάριο που εξασκούνται συνεχώς στον προσομοιωτή».
Οι κανονισμοί απαιτούν τα επιβατικά αεροσκάφη να είναι σε θέση να απογειωθούν ακόμη και αν ο ένας κινητήρας παρουσιάσει βλάβη την πιο κρίσιμη στιγμή, εξήγησε.
«Ενώ ένα χτύπημα πουλιού θα μπορούσε να προκαλέσει ένα αρχικό πρόβλημα, δεν μπορώ να δω πώς θα μπορούσε να επηρεάσει το σύστημα προσγείωσης», υπογράμμισε.
«Κανονικά, σε περίπτωση βλάβης κινητήρα, θα περίμενε κανείς να πάει στο χώρο αποσκευών, να περάσει από μια λίστα ελέγχου έκτακτης ανάγκης και να καταλάβει τι μπορεί να κάνει και ποιες είναι οι επιλογές του», πρόσθεσε.
Αντ' αυτού, είπε ότι φαίνεται ότι υπήρξε «ένα γεγονός που δημιούργησε προβλήματα στο πλήρωμα, τα οποία, για οποιονδήποτε λόγο, δεν μπόρεσαν να αντιμετωπίσουν», κατέληξε.
Δεν είναι ο μόνος. «Γιατί τα πυροσβεστικά οχήματα δεν έβαλαν αφρό στον διάδρομο προσγείωσης; Γιατί δεν ήταν στο σημείο όταν το αεροπλάνο προσγειώθηκε; Και γιατί το αεροσκάφος προσγειώθηκε τόσο μακριά στον διάδρομο; Και γιατί υπήρχε ένας τοίχος από τούβλα στο τέλος του διαδρόμου;» διερωτάται ο συντάκτης του Airline News, Τζόφρι Τόμας.
«Σε αυτό το σημείο υπάρχουν πολύ περισσότερα ερωτήματα από όσα έχουμε απαντήσεις. Γιατί το αεροπλάνο πήγαινε τόσο γρήγορα; Γιατί τα πτερύγια δεν ήταν ανοιχτά; Γιατί δεν ήταν κατεβασμένο το σύστημα προσγείωσης;» δήλωσε ο Γκρέγκορι Αλέτζι, ειδικός σε θέματα αεροπορίας και πρώην καθηγητής στην ακαδημία της ιταλικής πολεμικής αεροπορίας.
Η συντριβή της πτήσης στο Καζακστάν
Αν στην περίπτωση της Νοτίου Κορέας οι Αρχές προσπαθούν να συνδέσουν το παζλ στη συντριβή του αεροπλάνου της πτήσης των Azerbaijan Airlines στο δυτικό Καζακστάν με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 38 άτομα, όλοι, πλην της Μόσχας, δείχνουν το δάκτυλο προς τη Ρωσία.
Ο Αζέρος πρόεδρος Ιλχάμ Αλίγιεφ επαναλαμβάνει σε κάθε ευκαιρία ότι χτυπήθηκε από πυρά ακόμη και στον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν ο οποίος έχει επικοινωνήσει μαζί του πλειστάκις, ζητώντας συγγνώμη για την τραγωδία που έγινε σε ρωσικό έδαφος χωρίς ωστόσο να παραδέχεται οποιαδήποτε ευθύνη αν και τα δεδομένα συνηγορούν προς αυτή την κατεύθυνση.
Μιλώντας στην κρατική τηλεόραση του Αζερμπαϊτζάν ο Αλίγιεφ τόνισε ότι «το γεγονός είναι ότι το αζερικό αεροσκάφος επλήγη εξωτερικά επάνω από το ρωσικό έδαφος (...) η ουρά του αεροσκάφους χτυπήθηκε σοβαρά από πυρά. . . που προήλθαν από το έδαφος».
Ο Αλίγιεφ κατήγγειλε επίσης ότι το αεροσκάφος κατέστη ακυβέρνητο με στρατιωτικά μέσα ηλεκτρονικών παρεμβολών.
«Οι Ρώσοι προσπάθησαν να πνίξουν την υπόθεση»
Ο ίδιος στη συνέχεια τόνισε ότι οι διαφορετικές εκδοχές για τα γεγονότα που παρουσιάστηκαν από τη Ρωσία μετά τη συντριβή «δείχνουν ξεκάθαρα ότι η ρωσική πλευρά προσπάθησε να πνίξει την υπόθεση».
«Το να παραδεχθεί κανείς την ενοχή του, να ζητήσει συγγνώμη εγκαίρως και όσο αυτό είναι χρήσιμο για τον Αζερμπαϊτζάν που θεωρείται φίλη χώρα και να πληροφορήσει το κοινό για το θέμα αυτό, αυτό είναι που έπρεπε να γίνει», δήλωσε.
«Δυστυχώς, τις πρώτες τρεις ημέρες δεν ακούσαμε παρά παράλογες θεωρίες εκ μέρους της Ρωσίας», πρόσθεσε.
«Κατά συνέπεια, η Ρωσία πρέπει να ζητήσει συγγνώμη, να παραδεχθεί την ευθύνη της, να τιμωρήσει τους ενόχους και να καταβάλει αποζημιώσεις στο Αζερμπαϊτζάν και στα θύματα της συντριβής», κατέληξε ο Αζέρος πρόεδρος.
Η πτήση της Azerbaijan Airlines ταξίδευε από την πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν, Μπακού προς το Γκρόζνι, την πρωτεύουσα της νότιας ρωσικής δημοκρατίας της Τσετσενίας, πριν πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση περίπου τρία χιλιόμετρα από το Ακτάου του Καζακστάν.
Τα ρωσικά κρατικά μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν ότι το αεροπλάνο άλλαξε πορεία λόγω πυκνής ομίχλης στο Γκρόζνι.
Ωστόσο δεν δόθηκε κάποια πειστική εξήγηση γιατί το αεροπλάνο διέσχισε την Κασπία Θάλασσα, όταν το Μπακού και το Γκρόζνι βρίσκονται στα δυτικά της και το Ακτάου στα ανατολικά της.
Η Μόσχα τηρεί σιγή ιχθύος και δηλώνει ότι περιμένει τα επίσημα συμπεράσματα ελπίζοντας ότι ο χρόνος θα της επιτρέψει να αποστρέψει την προσοχή από το γεγονός ότι ένας ρωσικός πύραυλος μπορεί να ευθύνεται για μια τέτοια τραγωδία όπως και στην περίπτωση της Malaysia Airlines πριν από δέκα χρόνια.
Η πτήση που είχε ξεκινήσει από το Άμστερνταμ και είχε τελικό προορισμό την Κουάλα Λουμπούρ, κατέπεσε πάνω από ένα τμήμα της ανατολικής Ουκρανίας που ελέγχεται από τις υποστηριζόμενες από τη Ρωσία δυνάμεις, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 298 επιβάτες και πλήρωμα.
Το Κρεμλίνο αρνήθηκε την ευθύνη και διατύπωσε διάφορες θεωρίες συνωμοσίας, κατηγορώντας για τη συντριβή είτε ένα ουκρανικό μαχητικό αεροσκάφος είτε κάποια περίτεχνη συνωμοσία της CIA. Ένας ρωσικός ιστότοπος ισχυρίστηκε μάλιστα με παράξενο τρόπο ότι οι επιβάτες ήταν ήδη νεκροί όταν απογειώθηκε το αεροπλάνο.
Τελικά, μια έρευνα υπό ολλανδική αιγίδα απέδειξε ότι το αεροπλάνο είχε καταρριφθεί από ρωσικό πυραυλικό σύστημα εδάφους-αέρος Buk που εκτοξεύτηκε από την ελεγχόμενη από τη Ρωσία περιοχή της Ουκρανίας. Οι καταδικασθέντες σε ισόβια δεν παραδόθηκαν ποτέ από τη Ρωσία στις αρμόδιες Αρχές και η υπόθεση ξεχάστηκε.
Mένει τώρα να δούμε πώς θα εξελιχθούν οι δύο έρευνες, αν και πότε θα αποδοθούν ευθύνες και το κυριότερο την πραγματική αιτία για τις δύο αυτές πολύνεκρες τραγωδίες.