ΚΟΣΜΟΣ

ΗΠΑ: Μια «ανάσα» από την ψήφιση του νομοσχεδίου Μενέντεζ - Ρούμπιο για την Αν. Μεσόγειο

ΗΠΑ: Μια «ανάσα» από την ψήφιση του νομοσχεδίου Μενέντεζ - Ρούμπιο για την Αν. Μεσόγειο
(AP Photo/Alex Brandon)

Νόμος των ΗΠΑ, ως τμήμα του νόμου για τις πιστώσεις της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, θα έχει γίνει μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου, το νομοσχέδιο με τίτλο «Νόμος για την εταιρική σχέση ασφάλειας και ενέργειας στην Ανατολική Μεσόγειο», που είχαν καταθέσει στη Γερουσία ο δημοκρατικός Ρόμπερτ Μενέντεζ με τον Ρεπουμπλικάνο Μάρκο Ρούμπιο και στη Βουλή ο Ρεπουμπλικανός Κώστας Μπιλιράκης με τον Δημοκρατικό Ντέιβιντ Σιτσιλίνε.

Το ογκώδες νομοσχέδιο 2.300 σελίδων δόθηκε χθες, Δευτέρα, στη δημοσιότητα. Ο νόμος εγκρίνει 3.000.000 δολάρια βοήθειας για εξωτερική στρατιωτική χρηματοδότηση (FMF) στην Ελλάδα. Επίσης 2.000.000 δολάρια για βοήθεια Διεθνούς Στρατιωτικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (IMET) στην Ελλάδα και 2.000.000 δολάρια για την Κύπρο.

Σύμφωνα με το ΚΥΠΕ, η εισαγωγή αναφέρεται στους λόγους για τους οποίους ο «Νόμος για την εταιρική σχέση ασφάλειας και ενέργειας στην Ανατολική Μεσόγειο θα επιτρέψει στις ΗΠΑ να στηρίξουν πλήρως την τριμερή εταιρική σχέση του Ισραήλ, της Ελλάδας και της Κύπρου μέσω πρωτοβουλιών συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας και της άμυνας, συμπεριλαμβανομένης της άρσης του εμπάργκο στις μεταφορές όπλων στην Κυπριακή Δημοκρατία. Για μεν την Ελλάδα αναφέρει ότι είναι «πολύτιμο μέλος του ΝΑΤΟ», το Ισραήλ «αταλάντευτος μη Νατοϊκός σύμμαχος και μεγάλος στρατηγικός εταίρος και η Κύπρος «στρατηγικός εταίρος κλειδί» που υπέγραψε το Νοέμβριο του 2018 Δήλωση Προθέσεων με τις ΗΠΑ».

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στη συμμετοχή του Μάικ Πομπέο στην τριμερή Ισραήλ – Ελλάδας – Κύπρου, στις 20 Μαρτίου 2019, ενώ επισημαίνεται ότι «οι ΗΠΑ, το Ισραήλ, η Ελλάδα και η Κύπρος αντιτίθενται σε οποιαδήποτε ενέργεια στην Ανατολική Μεσόγειο και στο Αιγαίο που θα προκαλούσε τη σταθερότητα, θα παραβίαζε το διεθνές δίκαιο ή θα υπονόμευε τις σχέσεις γειτονίας και σε κοινή διακήρυξη στις 21/3/2019 συμφώνησαν να ‘αμυνθούν εναντίον κακόβουλων επιρροών στην Ανατολική Μεσόγειο και την ευρύτερη Μέση Ανατολή’».

Ο Γερουσιαστής Μενέντεζ, εμπνευστής του νομοσχεδίου, αλλά και ο συντελεστής της συμφωνίας με τον ηγέτη της πλειοψηφίας γερουσιαστή Μιτς ΜακΚόνελ για να συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο για τις πιστώσεις, έκανε την ακόλουθη ανάρτηση στο Twitter:

«Ο νόμος για την εταιρική σχέση ασφάλειας και ενέργειας στην Ανατολική Μεσόγειο, συμπεριλήφθηκε στο τελικό πακέτο του νόμου για τις πιστώσεις. Ενισχυμένη από τις ισχυρές και διευρυνόμενες σχέσεις με την Ελλάδα, το Ισραήλ και την Κύπρο, αυτή η λογική νομοθεσία θα ενισχύσει δραματικά τους δεσμούς φιλίας μας μέσω κοινών προσπαθειών για την προώθηση της ειρήνης, της ευημερίας και της ασφάλειας των εθνών μας».

Ο νόμος αναμένεται να ψηφιστεί από την ολομέλεια της Βουλής σε δύο τμήματα, την Τρίτη και την Τετάρτη και θα ακολουθήσει η Γερουσία. Η όλη διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι την Παρασκευή και να υπογραφεί από τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, ώστε να αποφευχθεί το «shutdown» («λουκέτο») στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση.

Στο επόμενο διήμερο αναμένεται επίσης η Γερουσία να εγκρίνει τον προϋπολογισμό για την Εθνική Άμυνα, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και η πρόνοια για την άρση του εμπάργκο όπλων στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι πανομοιότυπο λεκτικό για την άρση του εμπάργκο περιέχεται και στο νομοσχέδιο για τις πιστώσεις της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, από το οποίο αφαιρέθηκαν οι αναφορές στην απαγόρευση της μεταφοράς των F-35 στην Τουρκία, λόγω της αγοράς των S-400. Η πρόνοια αυτή αναμένεται να γίνει νόμος μέσω της έγκρισης του νόμου για τον προϋπολογισμό της Εθνικής Άμυνας, μεταδίδει το ΚΥΠΕ.

Εκθέσεις για παραβιάσεις

Ο Νόμος ζητά από τον Υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ, σε συνεννόηση με τους Υπουργούς Άμυνας και Ενέργειας, «να υποβάλλει στις αρμόδιες επιτροπές του Κογκρέσου, το αργότερο μέσα σε 90 μέρες από την έναρξη της ισχύος του, έκθεση με καταγεγραμμένα περιστατικά από τις 15/1/2017, που σύμφωνα με τον Υπουργό Εξωτερικών παρεμποδίζουν τις προσπάθειες της Κυπριακής Δημοκρατίας να ερευνήσει και να εκμεταλλευτεί την ΑΟΖ της».

Μέσα σε 90 μέρες από την έναρξη της ισχύος του νόμου, θα πρέπει επίσης ο Υπουργός Εξωτερικών, σε συνεννόηση με τον Υπουργό Άμυνας, «να επιδώσει στις αρμόδιες επιτροπές του Κογκρέσου, έκθεση με καταγεγραμμένα περιστατικά από 1/1/2017, που ο Υπουργός Εξωτερικών θεωρεί παραβιάσεις του εναέριου χώρου του κυρίαρχου εδάφους της Ελλάδας από τους γείτονές της».

Οι εκθέσεις θα είναι σε μη απόρρητη μορφή, αλλά αν χρειάζεται θα περιέχουν απόρρητο παράρτημα.

Έκθεση για ρωσική επιρροή

Ακόμη μία έκθεση που ζητείται από τον Υπουργό Εξωτερικών να υποβάλλει στις αρμόδιες επιτροπές του Κογκρέσου, μέσα σε 90 μέρες από την έναρξη της ισχύος του νόμου, αφορά την κακοήθη επιρροή της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Κύπρο, την Ελλάδα και το Ισραήλ, από την 1η Ιανουαρίου 2017.

Τα στοιχεία που ζητά να περιέχει η έκθεση είναι τα ακόλουθα:

(1) Αξιολόγηση των στόχων της κυβέρνησης της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Ανατολική Μεσόγειο για την ασφάλεια, την πολιτική και την ενέργεια. (2) Περιγραφή ενεργειακών έργων της κυβέρνησης της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Ανατολική Μεσόγειο. (3) Κατάλογο των ρωσικής ιδιοκτησίας μέσων μαζικής ενημέρωσης σε αυτές τις χώρες, συμπεριλαμβανομένου του ονόματος του μέσου, της τηλεθέασης και της αξιολόγησης του κατά πόσο αυτό προωθεί απόψεις υπέρ του Κρεμλίνου. (4) Αξιολόγηση της στρατιωτικής εμπλοκής της κυβέρνησης της Ρωσικής Ομοσπονδίας στον τομέα της ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένης της εμπλοκής μέσω στρατιωτικού εξοπλισμού και προσωπικού από συμβασιούχους. (5) Αξιολόγηση των προσπαθειών που υποστηρίζει η κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας να επηρεάσει τις εκλογές στις τρεις χώρες, με τη χρήση επιθέσεων στον κυβερνοχώρο, εκστρατειών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή άλλων τεχνικών κακοήθους επιρροής. (6) Αξιολόγηση των προσπαθειών της ρωσικής κυβέρνησης να εκφοβίσουν και να επηρεάσουν την απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου να παραχωρήσει αυτοκεφαλία στην Ορθόδοξη Ουκρανική Εκκλησία.

Αμερικανική στρατηγική

Ο νόμος αναφέρει ότι «ο Υπουργός Εξωτερικών, σε συντονισμό με τον Υπουργό Ενέργειας, μπορεί να συνάψει συμφωνίες συνεργασίας που υποστηρίζουν και ενισχύουν το διάλογο και τον προγραμματισμό που σχετίζεται με διεθνείς συνεργασίες μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και του Ισραήλ, της Ελλάδας και της Κυπριακής Δημοκρατίας».

Αν συναφθούν τέτοιες συμφωνίες, ζητά από τον Υπουργό Εξωτερικών να υποβάλλει ετήσια έκθεση προς τις αρμόδιες επιτροπές του Κογκρέσου με τις ενέργειες που έγιναν για την εφαρμογή τους και τα σχέδια που έχουν αναληφθεί βάση των συμφωνιών.

Σημειώνει πως ο Υπουργός Ενέργειας, σε συνεννόηση με τον Υπουργό Εξωτερικών, μπορούν να δημιουργήσουν ένα κοινό Ενεργειακό Κέντρο ΗΠΑ-Ανατολικής Μεσογείου στις Ηνωμένες Πολιτείες, αξιοποιώντας την εμπειρία, τις γνώσεις και την τεχνογνωσία των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και των φορέων του ιδιωτικού τομέα, μεταξύ άλλων, στην ανάπτυξη των υπεράκτιων ενεργειακών πόρων, για την περαιτέρω ανάπτυξη του διαλόγου και της συνεργασίας για την ανάπτυξη ισχυρότερης ακαδημαϊκής συνεργασίας στην καινοτόμο ενεργειακή τεχνολογία και μηχανική, στην επιστήμη των υδάτων, στη μεταφορά τεχνολογίας και στην ανάλυση των αναδυόμενων γεωπολιτικών επιπτώσεων που περιλαμβάνουν ευκαιρίες καθώς και κρίσεις και απειλές από εξαγορές από ξένους ενεργειακών φυσικών πόρων.

Ζητά από τον υπουργό Εξωτερικών, κατόπιν διαβούλευσης με τον Υπουργό Άμυνας και τον Υπουργό Ενέργειας, να υποβάλλει 90 μέρες από την έγκριση του παρόντος νομοσχεδίου στις αρμόδιες επιτροπές του Κογκρέσου, μία στρατηγική για ενισχυμένη ασφάλεια και ενεργειακή συνεργασία με χώρες της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένου του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδας.

Η έκθεση απαιτείται να περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:

(1) Περιγραφή της συμμετοχής των Ηνωμένων Πολιτειών στο Φόρουμ Φυσικού Αερίου της Ανατολικής Μεσογείου και της υποστήριξής τους. (2) Αξιολόγηση όλων των πιθανών μηχανισμών μεταφοράς στην Ευρώπη, για ανακαλύψεις φυσικού αερίου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. (3) Αξιολόγηση των προσπαθειών για την προστασία της υποδομής ενεργειακής εξερεύνησης στην περιοχή, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών των Ηνωμένων Πολιτειών. (4) Αξιολόγηση της ικανότητας της Κύπρου να φιλοξενήσει ένα Κέντρο Ενεργειακής Κρίσης στην περιοχή, το οποίο θα μπορούσε να παράσχει διευκολύνσεις ως βάση για την υποστήριξη προσπαθειών αναζήτησης και διάσωσης σε περίπτωση ατυχήματος. (5) Αξιολόγηση του χρονοδιαγράμματος για την παράδοσης φυσικού αερίου στην περιοχή καθώς και αξιολόγηση των τελικών χωρών προορισμού για την παροχή φυσικού αερίου από την περιοχή. (6) Σχέδιο συνεργασίας με τις επιχειρήσεις των Ηνωμένων Πολιτειών που επιδιώκουν να επενδύσουν στην ενεργειακή εξερεύνηση, ανάπτυξη και συνεργασία στην Ανατολική Μεσόγειο.