Τόκιο 2020: Γιατί αυτοί οι Ολυμπιακοί κερδίζουν το «χρυσό» στην καινοτομία
Από την τελευταία φορά που η Ιαπωνία φιλοξένησε Ολυμπιακούς Αγώνες, το 1964, πολύ νερό κύλησε στο αυλάκι. Ο άνθρωπος απέκτησε έγχρωμη τηλεόραση και μέσω αυτής θαύμασε τα πρώτα ανθρώπινα βήματα στο φεγγάρι. Το Σιδηρούν Παραπέτασμα έπεσε και ο λεγόμενος «υπαρκτός σοσιαλισμός» διαλύθηκε εκ των έσω. Το κασετόφωνο διαδέχτηκε το γραμμόφωνο και το μοναχικό γουόκμαν έγινε εξίσου μοναχικό mp3. Ο Τζον Λένον και η πριγκίπισσα Νταϊάνα πέρασαν στην αιωνιότητα. Το κινητό τηλέφωνο, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής και ο κυβερνοχώρος γέννησαν ένα νέο είδος ελευθερίας και σκλαβιάς.
Τέσσερα χρόνια πριν από το νέο, μεγάλο στοίχημα, η χώρα των Σαμουράι και του σεπούκου, του Καμπούκι και των χαϊκού, του Κουροσάβα και των μάνγκα, του Μιγιαζάκι και του Μουρακάμι, του Τότορο και της Hello Kitty, του Φούτζι και της Σακούρα, των Πόκεμον και της Ακιχαμπάρα, δηλώνει έτοιμη να εντυπωσιάσει την ανθρωπότητα με καταιγισμό τεχνολογιών καινοτομιών, θέαμα χολλυγουντιανής φαντασίας και γνήσια ιαπωνική φιλοξενία. Κυρίως, όμως, υπόσχεται να επαναπροσδιορίσει τον όρο “σύγχρονο” για τους Ολυμπιακούς Αγώνες...
Maglev, η ναυαρχίδα των ιαπωνικών μεταφορών
Στους Ολυμπιακούς του 1964, το έθνος αλλά και ο πλανήτης έγιναν μάρτυρες μιας από τις μεγαλύτερες επαναστάσεις στην ιστορία των Μεταφορών: Το ντεμπούτο του Shinkansen, του περίφημου bullet train, που έγινε συνώνυμο της ιαπωνικής τεχνολογίας και άνοιξε το δρόμο στην εξέλιξη των συγκοινωνιών, παγκοσμίως.
Μισό και πλέον αιώνα μετά, στους Ολυμπιακούς του 2020, η Ιαπωνία φιλοδοξεί να κάνει ξανά το (τεχνολογικό) θαύμα της, εγκαινιάζοντας τα τρένα maglev, τη νέα γενιά τρένων υψηλής ταχύτητας με συρμούς μαγνητικής αιώρησης που ήδη έχουν σπάσει το φράγμα των 600 χμ/ώρα!
Η κυβέρνηση φιλοδοξεί να έχει θέσει σε λειτουργία το τρένο μαγνητικής αιώρησης, το οποίο, σε δοκιμαστική διαδρομή, άγγιξε τα 603 χμ/ώρα - Wikipedia
Φαντασμαγορία με βροχή από τεχνητά αστέρια
Τα πυροτεχνήματα παραμένουν ένας κλασικός και, μέχρι τώρα, ανυπέρβλητος τρόπος για εντυπωσιασμό. Αποδεικνύονται... ταπεινά μπροστά σε αυτό που ορίζουν ως εντυπωσιακό οι Ιάπωνες. Οι οποίοι στοχεύουν ψηλά. Σε μία θεαματική βροχή τεχνητών μετεωριτών που θα διατρέχει το νυχτερινό ουρανό της τελετής έναρξης. Οι επιστήμονες σχεδιάζουν ένα μικροδορυφόρο κυβικού σχήματος που θα εκτοξεύει μικροσφαιρίδια διαμέτρου περίπου τριών εκατοστών από άγνωστο, προς το παρόν, υλικό. Κινούμενες με ταχύτητα οκτώ χιλιομέτρων ανά δευτερόλεπτο οι μικροσκοπικές βολίδες, λόγω τριβής, θα λάμπουν σαν πραγματικά αστέρια που πέφτουν.... Η ιδέα που εκτιμάται πως θα στοιχίσει περί τα τέσσερα εκατομμύρια δολάρια, θα υλοποιηθεί από μία αστρονομική εταιρεία (ALE) σε συνεργασία με τους κορυφαίους ιαπωνικών πανεπιστημίων.
Υπερθέαμα που ξεπερνά και το πιο φιλόδοξο σώου πυροτεχνημάτων: Βροχή τεχνητών μετεωριτών θα απολαύσουν στο νυχτερινό ουρανό του Τόκιο όσοι τυχεροί θα παρακολουθήσουν από κοντά την τηλετή έναρξης
Η επέλαση των ρομπότ
Το Τόκιο είναι μια από τις πιο φουτουριστικές, αυτοματοποιημένες, σύνθετες και εκλεπτυσμένες μητροπόλεις του πλανήτη. Υπόσχεται να γίνει και μία από τις πιο φιλόξενες, με τη συνδρομή μιας στρατιάς «ευγενικών» ρομπότ που θα προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες σε όποιον τις ζητήσει.
Δεδομένου του ότι οι Ιάπωνες υστερούν στα αγγλικά και, γενικώς, τις ξένες γλώσσες, την καθοδήγηση των τουριστών θα αναλάβουν τα άψυχα, πλην αποτελεσματικά, ανθρωποειδή που θα απαντούν σε όσα μπορεί να ρωτήσει ένας ταξιδιώτης: Ενημέρωση για συγκοινωνίες, συμβουλές για την κουλτούρα, tips για φαγητό και ψυχαγωγία...
Στη συνοικία Οντάιμπα (Odaiba) όπου βρίσκεται και το Ολυμπιακό Χωριό, θα είναι ουσιαστικά η «συνοικία των ρομπότ». Έντονη θα είναι η παρουσία των φιλόξενων ανθρωποειδών και στα δύο αεροδρόμια, Χανέντα και Ναρίτα, σε ξενοδοχεία, εστιατόρια και κομβικά σημεία της πόλης...
Το διάσημο ρομπότ Gundam, ύψους σχεδόν 20 μέτρων «κοσμεί» τη συνοικία Οdaiba, όπου η κυβέρνηση ευελπιστεί να «εποικίσει» με στρατιές ρομπότ - Πηγή Photo: JapanTimes
Οι επισκέπτες και οι αθλητές, εκτός από το πολυδαίδαλο, πλην εξαιρετικά εύχρηστο δίκτυο σιδηροδρόμων, τα αστικά λεωφορεία, τα τραμ, τα ταξί και τα πόδια τους, θα έχουν άλλη μία επιλογή μετακίνησης: Τα Robot Taxi. Ο ιαπωνικός κολοσσός ηλεκτρονικών παιχνιδιών DeNA σχεδιάζει να βγάλει στην κυκλοφορία έως το καλοκαίρι του 2020 τα ταξί χωρίς οδηγό. Κάτι τέτοιο, αν ευοδωθεί, θα αποτελεί τιτάνιο τεχνολογικό επίτευγμα, δεδομένου πως γίγαντες της τεχνολογίας – όπως οι Google, Apple, Uber – αλλά και της αυτοκίνησης – BMW, Toyota, Mercedes – διαγκωνίζονται για την πρωτιά της αυτόνομης μεταφοράς.
Τα Robot Taxi θα αναλάβουν την μεταφορά αθλητών και τουριστών από και προς τις αθλητικές εγκαταστάσεις - Πηγή photo: Robot Taxi
Τα gadget σε ρόλο μεταφραστή
Το Τόκιο είναι η μεγαλύτερη, πιο πυκνοκατοικημένη πόλη στην πλανήτη: 13,6 εκατομμύρια άνθρωποι συνωστίζονται στις γειτονιές του. Κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών, υπολογίζεται πως το ίδιο χώμα θα πατούν επιπλέον 920.000 ξένοι, ημερησίως. Προκειμένου να βοηθήσουν στη συνεννόηση της μικρής αυτής «Βαβέλ», ο ιαπωνικός ιδιωτικός και δημόσιος τομέας δουλεύουν πυρετωδώς: Το Εθνικό Ινστιτούτο Πληροφοριακών συστημάτων και Επικοινωνιακών Τεχνολογιών δημιούργησε το «VoiceTra», μία μεταφραστική εφαρμογή που περιλαμβάνει 27 γλώσσες. Το λογισμικό θα είναι διαθέσιμο σε υπολογιστές και κινητά τηλέφωνα καθώς και σε σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος, όπως αξιοθέατα, εμπορικά κέντρα, αγορές και, για λόγους ασφαλείας, νοσοκομεία...
Η Panasonic, από την άλλη, σχεδιάζει ένα gadget σε μέγεθος παλάμης που φοριέται στο λαιμό και μεταφράζει την ιαπωνική σε δέκα γλώσσες – και αντιστρόφως. Ο γίγαντας των ηλεκτρονικών σκοπεύει να προμηθεύσει τους επισκέπτες με μία εφαρμογή που θα σκανάρει τις ιαπωνικές επιγραφές, μεταφράζοντάς τις.
Τηλεοράσεις τεχνολογίας 8Κ για εξωπραγματική ευκρίνεια
Και οι πρωτιές του Τόκιο δε σταματούν εκεί: Ο κρατικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας NHK αναμένεται να μεταδώσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες σε εντυπωσιακή ευκρίνεια, σε υπέρ ανάλυση 8Κ HD. Μία τηλεόραση 8Κ διαθέτει εξωπραγματική ανάλυση των 7,680 επί 4,320 πίξελ, 16 φορές περισσότερα, δηλαδή, από την τρέχουσα HD τεχνολογία. Το NHK, το πρώτο δίκτυο, παγκοσμίως, που επένδυσε στην έρευνα τής ‘’made in Japan’’ καινοτομίας, εξακολουθεί να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της συγκεκριμένης τεχνολογίας (ειρήσθω εν παρόδω, η ιαπωνική Sharp ήταν η πρώτη που έβγαλε στην αγορά τηλεόραση 8Κ, 85 ιντσών – 2.16 μέτρων – και αξίας 125.000 δολαρίων)
Σε μία οθόνη 8Κ, η εικόνα εμφανίζεται τόσο ευκρινής που μοιάζει τρισδιάστατη, χωρίς να είναι... Πηγή photo: JapanTimes
Ολυμπιακοί - ύμνος στην «πράσινη» τεχνολογία
Η ιαπωνική κυβέρνηση σκοπεύει να δαπανήσει περί τα 40 δισεκατομμύρια γιεν (330 εκατομμύρια δολάρια) την επόμενη τετραετία για την οικοδόμηση μίας «κοινωνίας υδρογόνου». Με λίγα λόγια, στόχος της κυβέρνησης είναι να κάνει το υδρογόνο πηγή ενέργειας για το Ολυμπιακό Χωριό, για τουλάχιστον 100 λεωφορεία, για την αίθουσα Τύπου και τους κοιτώνες των αθλητών.
Επιπλέον, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου απεμπλοκής της χώρας από την πυρηνική ενέργεια (ιδίως μετά το πυρηνικό ατύχημα στη Φουκουσίμα, το 2011) αλλά και κάθε πηγή με «κόστος» στην τσέπη του πολίτη και στο περιβάλλον, η ιαπωνική κυβέρνηση προωθεί τη λύση των βιοκαυσίμων (μεταξύ άλλων) από... φύκια. Σε συνεργασία με τον αμερικανικό κολοσσό αεροναυτικής, Boeing, η κυβέρνηση φιλοδοξεί να κινήσει αεροπλάνα και λεωφορεία με τη δύναμη των φυκιών που, σε σχέση με τα πετρελαιοειδή, περιορίζουν την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα έως και 70%.
Το Τόκιο μετά τους Ολυμπιακούς
Σχεδόν μία 20ετία μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου που βρήκε την Ιαπωνία διαλυμένη, οι Ολυμπιακοί Αγώνες προέβαλαν ως μία ιδανική ευκαιρία για τη χώρα να απεκδυθεί δια παντός το στίγμα της πολεμοκάπηλης και να διατρανώσει την νέα της ταυτότητα και τις δυνατότητές της. Και τα κατάφερε. Και, μάλιστα, διπλά. Όχι μόνο πέτυχε στη διοργάνωση των Αγώνων αλλά και κατόρθωσε να αξιοποιήσει προς όφελος του πολίτη τις ολυμπιακές εγκαταστάσεις (όπως το Yoyogi National Gymnasium, Nippon Budokan and the Tokyo Metropolitan Gymnasium) και υποδομές (αυτοκινητοδρόμους, ξενοδοχεία, αεροδρόμια και σιδηροδρομικές γραμμές) και να εξάγει την τεχνογνωσία των καινοτομιών της (όπως το Shinkansen). Η Ιαπωνία φιλοδοξεί να κάνει κάτι ανάλογο και μετά το 2020 αξιοποιώντας, κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά, τις νέες τεχνολογίες και τις υποδομές.
Το Εθνικό Στάδιο Yoyogi είναι το πιο κραυγαλέο παράδειγμα της αξιοποίησης των ολυμπιακών υποδομών. Μετά από μισό αιώνα, το στάδιο παραμένει λειτουργικό, φιλοξενώντας πλήθος εκδηλώσεων και αθλητικών διοργανώσεων - www.olympic.org
Ολυμπιακή πρόκληση... γένους θηλυκού
Η επόμενη τετραετία θα είναι πρόκληση... ολυμπιακών διαστάσεων τόσο για την κυβέρνηση όσο και για τη νέα κυβερνήτη του Τόκιο, Γιουρίκο Κόικε (Yuriko Koike): Το μπάτζετ των Ολυμπιακών είναι εκτός ελέγχου, τουλάχιστον δύο φορές πάνω από το προβλεπόμενο. Τα οικονομικά σκάνδαλα έπληξαν τα του οίκου της, αναγκάζοντας δύο προκατόχους της σε παραίτηση. Το αρχικό σχέδιο του Ολυμπιακού Σταδίου εγκαταλείφθηκε όχι μόνο λόγω εξωφρενικά υψηλού κόστους αλλά και σχεδιαστικών κενών. Κι επιπλέον, μόλις προσφάτως λύθηκε το ζήτημα του ολυμπιακού λογότυπου, το οποίο άλλαξε μιας στο αρχικό είχε διαπιστωθεί λογοκλοπή. Ως εκ τούτου, το πρώτο μέλημα της νέας κυβερνήτη που είχε διατελέσει υπουργός Περιβάλλοντος και Άμυνας, είναι συνετίσει, να συντονίσει και να βάλει στη σωστή τροχιά την προετοιμασία της διοργάνωσης.
Η Κόικε, αν και με παρελθόν στην πολιτική, αυτοπροβλήθηκε ως έμπειρη, αντισυμβατική και αδιάφθορη, καταφέρνοντας να αναδειχτεί μεταξύ των 21 αντιπάλων της – και, μάλιστα, με διαφορά σχεδόν ενός εκατομμυρίου ψήφων – κυβερνήτης του Τόκιο - Πηγή Photo: REUTERS/Marcos Brindicci
Πέντε νέα αθλήματα στους Ολυμπιακούς του Τόκιο
Νωρίτερα εντός Αυγούστου η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή (IOC) επιβεβαίωσε πως θα υπάρξουν πέντε νέα αθλήματα στους Ολυμπιακούς του 2020.
Μπέιζμπολ, αναρρίχηση, καράτε, σκέιτμπορντινγ και σέρφινγκ θα προστεθούν στη λίστα των 39 αθλημάτων, φέρνοντας νέο αίμα στους αγωνιστικούς χώρους αλλά και τις κερκίδες.