«Μάχη» Microsoft και Google για την επόμενη γενιά εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης
Στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών έχουμε δει τις τελευταίες τρεις δεκαετίες κολοσσούς να ανταγωνίζονται για την πρωτοκαθεδρία σε διάφορους τομείς: για το λειτουργικό σύστημα των προσωπικών υπολογιστών μας, τον browser που θα χρησιμοποιούμε, την μηχανή αναζήτησης, το λειτουργικό των smartphones και πολλά ακόμη.
Όποια εταιρεία έχει αποκτήσει -ή θα αποκτήσει- κυρίαρχη θέση σε έναν από αυτούς τους τομείς είναι αυτή που όχι μόνο θα μεγαλώσει τα κέρδη της αλλά θα μπορέσει να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομία αλλά και την καθημερινότητα των ανθρώπων.
Και το επόμενο πεδίο αντιπαράθεσης δείχνει να είναι η τεχνητή νοημοσύνη (ή ΑΙ αν προτιμάτε την συντομογραφία που έχει κυριαρχήσει από τα αρχικά των λέξεων artificial intelligence) με τις Microsoft και Google να είναι -σε αυτή τη φάση τουλάχιστον- οι δύο μεγαλύτεροι ανταγωνιστές αλλά και κινεζικές εταιρείες όπως η Baidu να προσπαθούν να διεκδικήσουν το δικό τους κομμάτι από μία αγορά που, όπως όλα δείχνουν, θα διαμορφώσει την παγκόσμια αγορά των ψηφιακών τεχνολογιών και όχι μόνο τα επόμενα χρόνια.
Η είδηση της περασμένης εβδομάδας ήταν η παρουσίαση του Bard, το ΑΙ chatbot της Google που αποτελεί την απάντηση της τελευταίας στο chatGPT της OpenAI, η οποία εξελίσσεται σε βασικό «εταίρο» της Microsoft στο ΑΙ. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι η Microsoft έχει επενδύσει 10 δισ. δολάρια στην OpenAI και χρησιμοποιεί το chatGPT και την τεχνολογία του GPT στην επόμενη γενιά των εφαρμογών της.
Το Bard αποτελεί, σύμφωνα με την ίδια τη Google, ένα «πείραμα». Στην πραγματικότητα, όμως, είναι ο βασικός πυλώνας της στρατηγικής της Google να μη χάσει την κυριαρχία της όσον αφορά στην αναζήτηση πληροφοριών. Με το chatGPT να έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα καθώς επιτρέπει την αναζήτηση πληροφοριών με έναν πιο φυσικό τρόπο και να απαντά πολύ πιο «έξυπνα» από την απλή παράθεση συνδέσμων σε ιστοσελίδες, η Google έπρεπε να παρουσιάσει τη δική της απάντηση.
Η λογική που ακολουθεί το Bard είναι αντίστοιχη με εκείνη του chatGPT αν και παρουσιάζεται βελτιωμένο δεδομένου ότι οι απαντήσεις που παρέχει είναι ενημερωμένες και με σχετικά πρόσφατες εξελίξεις και πληροφορίες. Όμως, η Google προσπαθεί να κρατά χαμηλά τους τόνους και να κινείται εξαιρετικά προσεκτικά προκειμένου να προλάβει τις όποιες αρνητικές εξελίξεις.
Ήδη το chatGPT έχει προκαλέσει αρκετές ανησυχίες και αρνητικά σχόλια καθώς είναι εύκολο να προκαλέσει ψευδή πληροφόρηση. Όπως, επίσης, πολλοί ανησυχούν και για τα θέματα ασφάλειας που υπάρχουν και πως μπορούν να το εκμεταλλευτούν κυβερνοεγκληματίες και όχι μόνο για διασπορά ψευδών ειδήσεων. Η Google έχει θέσει αρκετές σχετικές δικλείδες ασφαλείας πάνω στο συγκεκριμένο θέμα αλλά οι ανησυχίες παραμένουν.
Η επόμενη γενιά εφαρμογών
Την ίδια στιγμή, στο έτερο «στρατόπεδο» υπάρχει μεγάλη κινητικότητα. Η OpenAI παρουσίασε πρόσφατα το GPT-4, την τελευταία γενιά του μοντέλου τεχνητής νοημοσύνης επεξεργασίας γλώσσας που έχει αναπτύξει, το οποίο είναι αρκετά βελτιωμένο και προσφέρει δυνατότητες που περιλαμβάνουν την ανάλυση δεδομένων από video μέχρι τη δημιουργία μίας ιστοσελίδας χρησιμοποιώντας ένα σκίτσο.
Όσοι πάντως αναρωτιούνται για την πρακτική αξιοποίηση αυτών των νέων τεχνολογιών, μπορούν να δουν πως λειτουργεί ο συνδυασμός του Bing με το chatGPT αλλά και το Microsoft 365 Copilot. Η Microsoft παρουσίασε πριν από μερικές ημέρες την επόμενη γενιά της δημοφιλούς σουίτας εφαρμογών γραφείου που αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη και γενικότερη τη λογική των μοντελών τεχνητής νοημοσύνης επεξεργασίας γλώσσας πάνω στο οποίο βασίζεται το GPT.
Με το Microsoft 365 Copilot ο χρήστης μπορεί να γράφει σε φυσική γλώσσα τι θέλει να κάνει και η πλατφόρμα αναλαμβάνει να το κάνει. Για παράδειγμα, μπορεί να γράψει ότι θέλει να κάνει ένα πάρτι για την κόρη του και το σύστημα να αναλαμβάνει να φτιάξει αυτόματα όλη τη λίστα με τις εργασίες αλλά και προτάσεις για χώρους διεξαγωγής του πάρτι ή ακόμη και να κάνει και μία παρουσίαση με φωτογραφίες της κόρης του. Ή να δημιουργήσει μία παρουσίαση με στοιχεία που δίνει ο χρήστης, ο οποίος αναφέρει απλά τι θέλει να υπάρχει στην παρουσίαση!
Το αποτέλεσμα μπορεί να μην είναι τέλειο αλλά δημιουργεί μία καλή βάση για να μπορέσει ο χρήστης να φτιάξει την παρουσίαση που επιθυμεί. Όπως, επίσης, επιτρέπει ακόμη και να έχεις κανείς άμεσα τη σύνοψη όσων ειπώθηκαν σε ένα call στο Teams σε περίπτωση που το έχασε ή καθυστέρησε να συνδεθεί.
Τα σχετικά demos είναι αρκούντως εντυπωσιακά και η Microsoft έχει ξεκινήσει τις σχετικές δοκιμές με μεγάλους πελάτες της. Προς το παρόν, είναι μόνο στα αγγλικά αλλά θα επεκταθεί και σε άλλες γλώσσες, ενώ δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί πότε θα είναι διαθέσιμο.
Η κινεζική απάντηση
Όπως είναι μάλλον αναμενόμενο, από το «παιχνίδι» δεν μπορούσαν να μείνουν εκτός και άλλοι «παίκτες» και ειδικά η Κίνα. Η Baidu, η οποία είναι η μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης στην Κίνα, όπου δεν υπάρχει πρόσβαση στη μηχανή αναζήτησης της Google, παρουσίασε τη δική της εκδοχή όσον αφορά στα AI chatbots.
Το Ernie Bot (ή Wenxin Yiyan) είναι το μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης επεξεργασίας γλώσσας που δημιούργησε η Baidu και θέλει να εξελιχθεί σε ανταγωνιστή του GPT της OpenAI.
Οι άνθρωποι της Baidu παραδέχονται ότι ο πήχυς είναι πολύ υψηλός αλλά το Ernie Bot τα πήγε αρκετά καλά στις σχετικές παρουσιάσεις όσον αφορά θέματα και ερωτήσεις που είναι πιο κοντά στην κινεζική κουλτούρα. Και σε κάθε περίπτωση, η Κίνα έχει επενδύσει εδώ και χρόνια δεκάδες δισ. δολάρια στην ανάπτυξη εφαρμογών και λύσεων ΑΙ, γνωρίζοντας ότι δεν μπορεί να μείνει πίσω σε αυτό τον παγκόσμια αγώνα.
Τι γίνεται στην Ελλάδα;
Πάντως, και στην Ελλάδα έχουμε αρχίσει να βλέπουμε όλο και περισσότερες εταιρείες να δημιουργούν εφαρμογές που αξιοποιούν το ΑΙ. Η Moveo.ai έχει αναπτύξει μία πλατφόρμα conversational AI που χρησιμοποιείται από αρκετές εταιρείες, ενώ η Witside παρουσίασε πρόσφατα μία σειρά εφαρμογών που αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη.
Συγκεκριμένα, η Witside παρουσίασε μία λύση για αναπλήρωση αποθεμάτων που συνδυάζει δεδομένα πωλήσεων, αποθεμάτων, προωθητικών ενεργειών καθώς και συγκεκριμένα συμβάντα (κινητές εορτές, αργίες, νέες συνεργασίες, κτλ.), για να προβλέψει με ακρίβεια τη ζήτηση τόσο σε επίπεδο κεντρικών αποθηκών όσο και σε επίπεδο καταστημάτων.
Με βάση τις προβλέψεις αυτές η λύση δημιουργεί αυτοματοποιημένες προτάσεις παραγγελίας από τα καταστήματα προς την κεντρική αποθήκη και από την κεντρική αποθήκη προς τους προμηθευτές.
Μία άλλη λύση αφορά τη διάγνωση καρκίνου που αξιοποιεί προεκπαιδευμένους αλγόριθμους ΑΙ και επιτρέπει στους ιατρούς να προβαίνουν σε ταχύτατες και έγκυρες διαγνώσεις με ποσοστά ακρίβιεας που φθάνουν στο 98,2% για τον καρκίνο του προστάτη και στο 95% για τον καρκίνο του θυρεοειδούς, με προσιτό κόστος κτήσης και λειτουργίας για τα διαγνωστικά εργαστήρια ανά την Ελλάδα.
Τέλος, μία τρίτη λύση προβλέπει τις ροές τουριστών. Αυτό γίνεται με τη βοήθεια στατιστικών μοντέλων και αλγορίθμων AΙ και μέσω της αξιοποίησης ιστορικών δεδομένων αφίξεων στα κοντινά αεροδρόμια και ξενοδοχεία και επισκέψεων σε χώρους τουριστικού ενδιαφέροντος, η λύση της Witside προβλέπει την επισκεψιμότητα ανά σημείο ενδιαφέροντος και επιτρέπει στους ενδιαφερόμενους φορείς να αξιοποιούν τους ανθρώπους τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο (αριθμός εργαζόμενων, βάρδιες, ρεπό, κ.ά.) με γνώμονα την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση και εμπειρία των επισκεπτών.