Audiobooks: Οι πλατφόρμες που σου δίνουν τη δυνατότητα να… ακούσεις τα αγαπημένα σου βιβλία
Ανανεώθηκε:
Το βιβλίο είναι μία από τις παλαιότερες μορφές έντυπες μορφές ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Πλέον, δεν είναι μόνο έντυπο.
Τα βιβλία σε ηλεκτρονική μορφή (e-books) άρχισαν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους πριν από 15 χρόνια αλλά παρά τις προβλέψεις που υπήρχαν για απόλυτη «κυριαρχία» έχουν αποκτήσει ένα σημαντικό κοινό αλλά οι έντυπες εκδόσεις παραμένουν οι πιο δημοφιλείς. Τώρα, ήρθε η ώρα να αρχίσουμε να μαθαίνουμε στην Ελλάδα και τα ηχητικά βιβλία (audiobooks), τα οποία δίνουν τη δυνατότητα σε οποιονδήποτε να ακούει το περιεχόμενο όποτε το επιθυμεί. Οι υπηρεσίες που βασίζονται στον ήχο (audio), όπως έχει φανεί και από την αύξηση της δημοτικότητας και των podcasts σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και στην Ελλάδα, δείχνει να κερδίζει πολύ μεγάλο έδαφος στο χώρο της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας με τα audiobooks να αποτελούν ένα ακόμη δείγμα αυτής της τάσης.
Στο εξωτερικό, τα audiobooks είναι αρκετά δημοφιλή εδώ και πολλά χρόνια καθώς κυκλοφορούσαν ακόμη και σε κασσέτες που πολλοί είχαν μέσα στο αυτοκίνητο τους. Οι ψηφιακές φορητές συσκευές και κυρίως το smartphone είναι προφανές ότι έχουν δώσει μία άλλη διάσταση με την εμφάνιση πολυάριθμων υπηρεσιών audiobooks, οι οποίες προσφέρουν μία αρκετά ευρεία γκάμα επιλογών σε τίτλους.
Στην Ελλάδα, η τάση αυτή έρχεται με μία καθυστέρηση και ένας λόγος είναι ότι η επένδυση προκειμένου ένα βιβλίο να μετατραπεί σε audiobook στα ελληνικά δεν είναι μικρή, ενώ το κοινό, από την άλλη πλευρά, δεν συγκρίνεται σε μέγεθος με εκείνο στο οποίο απευθύνονται τα αγγλόφωνα audiobooks.
Όμως, αυτό δεν έχει εμποδίσει μεγάλους ομίλους της χώρας να έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους προς τα audiobooks. Και δεν είναι τυχαίο ότι το Public Group δημοσιοποίησε πρόσφατα την πρόθεση του να επενδύσει σε κάποια από τις υφιστάμενες πλατφόρμες audiobooks που υπάρχουν στην Ελλάδα. Σημειωτέον πως το γεγονός πως τα podcasts έχουν αρχίσει να γίνονται όλο και πιο δημοφιλή έχει βοηθήσει ώστε να αλλάξει η οπτική που υπάρχει απέναντι στα audiobooks.
Από τις πλέον σοβαρές προσπάθειες θεωρείται αυτή της Bookvoice, μία πλατφόρμα που ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2021 και αποτελεί προϊόν της συνεργασίας δύο μεγάλων media agencies με 19 εκδοτικούς οίκους. Αυτή τη στιγμή, στο Bookvoice υπάρχουν διαθέσιμοι περίπου 250 τίτλοι βιβλίων και στην παραγωγή των συγκεκριμένων audiobooks έχουν συνεισφέρει γνωστοί ηθοποιοί και καλλιτέχνες. Στην περίπτωση του Bookvoice, ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει όποιο audiobook επιθυμεί και στη συνέχεια να το ακούσει μέσω της αντίστοιχης εφαρμογής είτε από το smartphone του είτε από το tablet του είτε από τον υπολογιστή του.
Ένα διαφορετικό μοντέλο έχει υιοθετήσει το Jukebooks, μία πλατφόρμα που δημιούργησε ο όμιλος ΑΝΤ1 και έκανε πρόσφατα την εμφάνιση της. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η πλατφόρμα φιλοξενεί περί τα 360 audiobooks με την αφήγηση να έχουν αναλάβει γνωστοί ηθοποιοί και ακολουθεί ένα συνδρομητικό μοντέλο. Αυτό σημαίνει ότι με μηνιαία συνδρομή 9,99 ευρώ ο καταναλωτής έχει πρόσβαση σε όποιο από τα audiobooks φιλοξενεί η πλατφόρμα με τους διαθέσιμους τίτλους να επεκτείνονται διαρκώς.
Οι δύο μικρότεροι «παίκτες» της συγκεκριμένης αγοράς είναι η Auvrilκαι η Tapetales.
Στην περίπτωση της Auvril, υπάρχει η δυνατότητα εφάπαξ αγοράς ενός βιβλίου ή η απόκτηση μίας συνδρομής. Υπάρχουν τρεις υπηρεσίες (Originals με 9 ευρώ, Premium με 16 ευρώ και Premium Plus με 18 ευρώ), το κάθε ένα από τα οποία περιλαμβάνει ηχητικά βιβλία από τις δύο κατηγορίες που έχει η πλατφόρμα (Auvril Originals και Auvril Premium).
Από την άλλη πλευρά, η Tapetales έχει επικεντρωθεί προς το παρόν στα παιδικά βιβλία προσφέροντας δύο πακέτα (Kids με 3,90 ευρώ το μήνα και μέχρι 20 ώρες ακρόασης και Kids Plus με 6,90 ευρώ το μήνα με απεριόριστη πρόσβαση σε όλους τους τίτλους παιδικών βιβλίων). Στα πλάνα είναι πάντως η ενεργοποίηση της Premium συνδρομής που θα περιλαμβάνει βιβλία για όλες τις ηλικίες.