TECH

Ενισχυμένο το ενδιαφέρον των ελληνικών επιχειρήσεων για το cloud

Ενισχυμένο το ενδιαφέρον των ελληνικών επιχειρήσεων για το cloud
Pixabay

Σημαντική ώθηση στην ελληνική αγορά για υπηρεσίες και λύσεις cloud  δείχνουν έχουν δώσει τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού καθώς, όπως προκύπτει από πρόσφατη έρευνα της IDC σε επιχειρήσεις στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη για λογαριασμό της Oracle, δείχνει ότι οι τελευταίες πιστεύουν πλέον πως η επιτάχυνση του μετασχηματισμού και η γρήγορη υιοθέτηση ψηφιακών λύσεων, ειδικά αυτών που βασίζονται στα υπολογιστικά συστήματα cloud, αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την επιβίωσή και την περαιτέρω ανάπτυξή τους.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που έδωσαν τα στελέχη της IDC κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της συγκεκριμένης έρευνας, η οποία αφορούσε 8 χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης, μία εκ των οποίων ήταν και η Ελλάδα, η αγορά των λύσεων cloud στη χώρα μας παρουσιάζει διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης.

Συγκεκριμένα, η IDC εκτιμά ότι η αξία του τομέα των λύσεων που αφορούν τις «δημόσιες» υποδομές cloud, το αποκαλούμενο και Infrastracture as a Service (IaaS), όσον αφορά στην Ελλάδα, διαμορφώθηκε το 2020 στα 51 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση 27% σε σχέση με τα 40 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019. Η IDC αναμένει αντίστοιχο ρυθμό ανάπτυξης (27%) και το 2021 εκτιμώντας ότι ο συγκεκριμένος τομέας θα φθάσει σε αξία τα 64 εκατ. ευρώ.

Λίγο χαμηλότερα, όσον αφορά στον ρυθμό ανάπτυξη, κινείται ο τομέας των λύσεων που αφορούν λύσεις για παροχή υπηρεσιών πλατφορμών ως υπηρεσία μέσω cloud (Platform as a Service – PaaS). Σύμφωνα με την IDC, ο συγκεκριμένος τομέας ενισχύθηκε κατά 8% το 2020 φθάνοντας σε αξία τα 17 εκατ. ευρώ (από 16 εκατ. ευρώ) αλλά αναμένει μεγαλύτερο ενδιαφέρον και αύξηση 14% το 2021 πότε εκτιμάται πως θα φθάσει στα 20 εκατ. ευρώ.

Επιχειρηματικές προτεραιότητες

Η έρευνα της IDC περιέχει πάντως αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία. Όσον αφορά τις επιχειρηματικές προοπτικές, για παράδειγμα, δείχνει ότι για τις εταιρείες στην Ελλάδα αυτές επικεντρώνονται στην καλύτερη κάλυψη των αναγκών των πελατών και στην προστασία των υφιστάμενων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Το δεύτερο σκέλος αφορά ουσιαστικά τον τομέα της κυβερνοασφάλειας.

Συνολικά για την περιοχή που κάλυψε η έρευνα, οι πέντε βασικές προτεραιότητες για τις επιχειρήσεις ήταν:

  • Βελτίωση της απόδοσης των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων (72%)
  • Μείωση κόστους (71%)
  • Καλύτερη κάλυψη των αναγκών των πελατών (71%)
  • Προστασία της επιχείρησης (ασφάλεια στον κυβερνοχώρο – 69%)
  • Ενίσχυση των εργαζόμενων (62%)

Σύμφωνα με την έρευνα, η πρόσφατη επιτάχυνση της υιοθέτησης λύσεων υπολογιστικών συστημάτων cloud που βλέπουμε από εταιρείες και οργανισμούς στην περιοχή της ΚΑΕ, δεν είναι σύμπτωση. Σχετίζεται με την πανδημία της Covid-19. Για πολλούς οργανισμούς, οι υπηρεσίες cloud αποδείχτηκαν ως η καλύτερη λύση κατά την ανοιξιάτικη επιβολή μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας, αλλά και μετά από αυτήν.

Αξιοποιώντας τα δεδομένα

Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο από την έρευνα είναι πως σχεδόν τα τρία τέταρτα (72%) των ερωτηθέντων στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη επιλέγουν λύσεις διαχείρισης δεδομένων ως τον πιο κρίσιμο παράγοντα για την επίτευξη των στόχων του οργανισμού. Αυτό οφείλεται στο ότι τα υψηλής ποιότητας δεδομένα, με επαγγελματικού επιπέδου διαχείριση και ανάλυση με χρήση εργαλείων που αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη (AI) και τη μηχανική εκμάθηση (ML), μπορούν να βοηθήσουν τις εταιρείες να παίρνουν πιο γρήγορες και πιο ακριβείς επιχειρηματικές αποφάσεις. Ως αποτέλεσμα, οι επιχειρήσεις είναι καλύτερα οργανωμένες και περισσότερο ευθυγραμμισμένες με τις απαιτήσεις της αγοράς.

Ταυτόχρονα, πολλοί οργανισμοί στην περιοχή εξακολουθούν να δυσκολεύονται να αξιοποιήσουν την ισχύ των δεδομένων που συλλέγουν και δυσκολεύονται από τη μεγάλη ποσότητα δεδομένων που πρέπει να διαχειριστούν. Όσον αφορά στην Ελλάδα, το κυριότερο πρόβλημα, σύμφωνα με τις επιχειρήσεις που συμμετείχαν, είναι ότι τα δεδομένα βρίσκονται σε διασκορπισμένα σε διαφορετικές επιχειρηματικές μονάδες και τμήματα.

Τι προτείνεται

Η IDC επισημαίνει πάντως Ανάμεσα στους στόχους και τις προτεραιότητες των οργανισμών στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη και στον ρόλο που παίζουν οι πληροφοριακές υποδομές και λύσεις στην υποστήριξη αυτών των στόχων, υπάρχει μια σημαντική παραφωνία. Υποδομές παλαιού τύπου, δεδομένα διασκορπισμένα σε απομονωμένα τμήματα, αναποτελεσματικές ή χειροκίνητες διαδικασίες, είναι οι λόγοι που μπορούν να εμποδίσουν την καινοτομία. Για να προετοιμαστούν για το μέλλον, οι οργανισμοί πρέπει να ξεπεράσουν αυτές τις προκλήσεις. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Η IDC συνιστά στους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων της διοίκησης να μελετήσουν τα παρακάτω βήματα:

  • Οραματισμός του ρόλου της εταιρείας στην οικονομία των πλατφορμών.
  • Αναβάθμιση της μείωσης του τεχνικού χρέους πιο κοντά στην κορυφή της ατζέντας.
  • Προσπάθεια επίτευξης ενός πυρήνα ευφυΐας.
  • Απλοποίηση του εκσυγχρονισμού των διαδικασιών ώστε να μην αυξηθεί η πολυπλοκότητα.
  • Υλοποίηση υποδομών που καλύπτουν τις απαιτήσεις της δυναμικής της επιχείρησης.
  • Έμφαση στη σημασία της εμπιστοσύνης.
  • Ενσωμάτωση εργαλείων ανάλυσης στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων σε όλα τα επίπεδα.