TECH

Πόσα smartphones αγόρασαν οι Έλληνες το 2020;

Πόσα smartphones αγόρασαν οι Έλληνες το 2020;

Λιγότερα αλλά πιο ακριβά smartphones αγόρασαν οι Έλληνες καταναλωτές κατά τη διάρκεια του 2020 με τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας να επηρεάζουν τις πωλήσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας προϊόντων τεχνολογίας.

Μία αγορά όπου, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες αναφορικά με τα μερίδια αγοράς δείχνει ότι κυριαρχείται από 4 κατασκευαστές (Samsung, Xiaomi, Huawei και Apple) με αλλαγές να έχουμε και όσον αφορά στην κατάταξη τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες από κύκλους της λιανικής αγοράς προϊόντων τεχνολογίας, το 2020 έκλεισε με τις πωλήσεις, όσον αφορά στα τεμάχια, να διαμορφώνονται λίγο κάτω από τα 1,8 εκατ. συσκευές όταν το αντίστοιχο νούμερο το 2019 είχε αγγίξει τα 2 εκατ. Κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι υπήρξε μία μείωση της τάξεως περίπου του 10%.

Από την άλλη πλευρά, η συνολική αξία της αγοράς των smartphones κινήθηκε περίπου στα ίδια επίπεδα καθώς διαμορφώθηκε στα επίπεδα των 517 εκατ. ευρώ έναντι 523 εκατ. ευρώ που είχε «κλείσει» το 2019. Αυτό δείχνει μία άνοδο στη μέση τιμή πώλησης, μία τάση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα όπου οι καταναλωτές έχουν αρχίσει να προτιμούν να αγοράζουν smartphones με καλύτερα τεχνικά χαρακτηριστικά.

Αυτό προκύπτει και από το πως διαμορφώνονται τα μερίδια ανά κατηγορία τιμής. Οι συσκευές με τιμή πώλησης κάτω από 100 ευρώ ήταν το 2020 -με βάση τα τεμάχια- περίπου το 8% του συνολικού όγκου όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν 5 μονάδες υψηλότερο. Σημειωτέον πως το 48% των πωληθέντων συσκευών στην Ελλάδα το 2020 κινούνταν στην κατηγορία μεταξύ 100 και 200 ευρώ, ποσοστό που είναι πάντως περίπου 2 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από το 2019.

Από την άλλη πλευρά, στη «μεσαία» κατηγορία (200-600 ευρώ) υπήρξε μία αύξηση του μεριδίου τους καθώς το 2020 ήταν περίπου το 34%, μία αύξηση περίπου 2 μονάδες. Επίσης, αύξηση 2 μονάδων είχαμε και στην «υψηλή» κατηγορία (πάνω από 600 ευρώ) που έφθασε να αντιπροσωπεύει το 10,5% της αγοράς.

Με βάση την αξία, η κατάσταση είναι λίγο διαφορετική. Οι συσκευές κάτω των 100 ευρώ αντιπροσωπεύουν μόλις το 2% της συνολικής αγοράς όσον αφορά το 2020 (από 4% το 2019), ενώ εκείνες μεταξύ 100 – 200 ευρώ το 26% (πτώση μίας μονάδας).

Η «μεσαία» κατηγορία (200-600 ευρώ) επίσης έπεσε κατά περίπου 4 ποσοστιαίες μονάδες στο 37%, οι οποίες πήγαν όλες στην «υψηλή» κατηγορία (πάνω από 600 ευρώ) που έφθασε να αντιπροσωπεύει το 36% των πωλήσεων, καθώς οι καταναλωτές αγόρασαν αρκετά μοντέλα με τιμή πώλησης πάνω από τα 1000 ευρώ!

Η «μάχη» των κατασκευαστών

Σε επίπεδο κατασκευαστών, είναι αξιοσημείωτο ότι οι 4 μεγαλύτεροι «παίκτες» έφθασαν να αντιπροσωπεύουν το 87% της συνολικής αγοράς σε επίπεδο τεμαχίων και πλησίασαν στο 94% με βάση την αξία!

Η Xiaomi δείχνει να είναι ο μεγάλος νικητής της περσινής χρονιάς καθώς ενίσχυσε σημαντικά τα μερίδια της με τη Samsung και την Apple επίσης να παρουσιάζουν άνοδο. Η πτώση της Huawei -με δεδομένο κιόλας ότι τα περισσότερα μοντέλα της που κυκλοφόρησαν το 2020 δεν είχαν προεγκατεστημένες τις υπηρεσίες της Google λόγω των γνωστών απαγορεύσεων των ΗΠΑ- ήταν μεν κάτι που περίμεναν άπαντες αν και μάλλον κινήθηκε σε επίπεδα χαμηλότερα του αναμενομένου. Όπως αναμενόμενη ήταν και η πτώση των πωλήσεων της MLS, λόγω των γνωστών οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η ελληνική εταιρεία.

Με βάση τα πωληθέντα τεμάχια, στην πρώτη θέση, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, ήταν η Samsung με ένα μερίδιο που κινήθηκε λίγο πάνω από το 33% (από 31% το 2019) με την Xiaomi να περνά στη δεύτερη θέση έχοντας «εκτοξεύσει το μερίδιο της στο 28% από 17%. Μάλιστα, πολλοί παρατηρητές αναρωτιούνται πλέον αν η Xiaomi θα καταφέρει το 2021 να ανέβει στην πρώτη θέση, μία εξέλιξη που θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Huawei που κατάφερε πάντως να διατηρήσει -για το σύνολο της χρονιάς- σε σχετικά καλά επίπεδα το μερίδιο της, ήτοι στο 17% όταν το 2019 είχε κινηθεί πάνω από το 24%. Πάντως, οι ίδιες πηγές της αγοράς επισημαίνουν ότι το α’ εξάμηνο του 2020 η Huawei κινήθηκε σε πολύ καλύτερα επίπεδα σε σχέση με το δεύτερο μισό.

Όσον αφορά στην Apple, αύξησε το μερίδιο της κοντά στα επίπεδα του 8,5% από λίγο κάτω από 7% χάρη κυρίως στην πολύ καλή πορεία τόσο του iPhone SE όσο και των πρόσφατων μοντέλων της σειράς iPhone 12.

Από εκεί και πέρα η Honor κατάφερε να έχει ένα σχετικά καλό μερίδιο κινούμενη στα επίπεδα του 3,5% από περίπου 4% που ήταν το 2019. Η Honor είχε τους ίδιους «περιορισμούς» με τη Huawei, κάτι πάντως που θα αλλάξει από φέτος μετά την πώληση της σε κινεζική κοινοπραξία που αναμένεται να έχει ως αποτέλεσμα να αρχίσει εκ νέου τη στενή συνεργασία με τη Google.

Από τους υπόλοιπους κατασκευαστές, αξιοπρόσεκτο είναι το περίπου 2,5% της Alcatel (από 2%), ενώ γενικότερα οι πιο μικροί «παίκτες» κινήθηκαν σε επίπεδα κάτω του 2%. Το ενδιαφέρον για το 2021 είναι αν κατασκευαστές όπως η Realme και η OnePlus θα καταφέρουν να κινηθούν σε επίπεδα πάνω από το 3%.

Τέλος, ειδική αναφορά χρήζει στην MLS με την ελληνική εταιρεία να έχει ένα μερίδιο μόλις 2% (από 7,5% το 2019) λόγω των γνωστών θεμάτων που αντιμετωπίζει και όλες οι ενδείξεις είναι πως πολύ δύσκολα θα καταφέρει να ανακάμψει.

Με βάση την αξία των πωληθέντων συσκευών, η κατάταξη διαμορφώνεται πάντως λίγο διαφορετικά. Στην πρώτη θέση παραμένει μεν η Samsung με ένα μερίδιο γύρω στο 37% (αύξηση μία μονάδας) αλλά ακολουθεί η Apple με μερίδιο 26% και αύξηση πάνω από 4 ποσοστιαίες μονάδες. Τη μεγαλύτερη αύξηση είχε πάντως η Xiaomi που άγγιξε το 19% (από 11%), αφήνοντας αρκετά πίσω τη Huawei που έπεσε 8 μονάδες στα επίπεδα του 12%.

Αξιοσημείωτο είναι πως όλοι οι υπόλοιποι κατασκευαστές παρουσιάζουν μερίδια κάτω από 2% και αυτό θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πως θα εξελιχθεί μέσα στο 2021 όταν αναμένονται να ξεκινήσουν τις πωλήσεις στην ελληνική αγορά δύο ακόμη κατασκευαστές, οι κινεζικές Oppo και Vivo, οι οποίες αξίζει να σημειωθεί ότι βρίσκονται μέσα στην πρώτη δεκάδα σε παγκόσμιο επίπεδο.

Τι γίνεται σε διεθνές επίπεδο

Η πτώση των πωλήσεων smartphones ήταν κάτι που παρατηρήθηκε και σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IDC για το σύνολο του 2020, οι πωλήσεις smartphones παρουσίασαν μείωση 5,9% στα 1,292 δισ. τεμάχια.

Στην πρώτη θέση παρέμεινε η Samsung με μερίδιο 20,6% (από 21,6%) αλλά στη δεύτερη θέση πέρασε η Apple με μερίδιο 15,9% (από 13,9%). Η Apple εκμεταλλεύτηκε την καλή πορεία των νέων iPhone (σ.σ. στο δ’ τρίμηνο κατέλαβε την πρώτη θέση σε πωλήσεις παγκοσμίως) αλλά και την πτώση της Huawei το μερίδιο της οποίας διαμορφώθηκε στο 14,6% (από 17,5%). Η Huawei παραμένει πολύ ισχυρή στην Κίνα αλλά στην παγκόσμια κατάταξη έχει πλέον αρκετά κοντά τη Xiaomi, το μερίδιο της οποίας έφθασε στο 11,4% από 9,2%. Την πεντάδα, σύμφωνα με την IDC, κλείνει η Vivo με ένα μερίδιο 8,6% (από 8%).

Η IDC δεν ανακοίνωσε την πρώτη δεκάδα και θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι αναλυτές δείχνουν να διαφωνούν αναφορικά με το ποιος κατασκευαστής είναι στην 5η θέση. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Countepoint Research, η κατάταξη στις 4 πρώτες θέσεις είναι η ίδια αλλά στην 5η θέση δίνει την Oppo και στην 6η τη Vivo με τους δύο κατασκευαστές να έχουν το ίδιο μερίδιο πάντως. Από εκεί και πέρα, στην 7η θέση βρίσκεται η Realme με 3% και ακολουθούν οι Motorola, LG και Tecno με 2%.