Έντονος ο ανταγωνισμός στην ελληνική αγορά των smartphones
Αρκετές ανακατατάξεις είχαμε το 2017 στην ελληνική αγορά των smartphones όσον αφορά τα μερίδια των κατασκευαστών, καθώς νέοι «παίκτες» έκαναν πολύ δυναμική εμφάνιση, ενώ ταυτόχρονα η κατάταξη, ιδίως από την τρίτη θέση άλλαξε αρκετά.
Αξίζει να επισημανθεί ότι, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, το 2017 πουλήθηκαν στην ελληνική αγορά περίπου 2,1 εκατ. smartphones, αριθμός λίγο χαμηλότερος σε σχέση με τα 2,24 εκατ. που ήταν τόσο το 2016 όσο και το 2015 με την πτώση να διαμορφώνεται στο -6%. Σε αξία πωλήσεων, η πτώση ήταν της τάξεως του 3,5% στα 501 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά την κατάταξη των κατασκευαστών, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στις δύο πρώτες θέσεις παρέμεινανSamsung και Huawei. Το μερίδιο της Samsung ήταν ελαφρώς μειωμένο στο 32,5% από 33,2%, ενώ η Huawei ανέβηκε από το 13% στο 17,3% για το σύνολο της χρονιάς. Όμως, η κινεζική εταιρεία έδειξε τα δόντια της το τελευταίο δίμηνο της περασμένης χρονιάς, όταν, ενδεχομένως και λόγω μίας ιδιαίτερα επιθετικής πολιτικής προσφορών, μείωσε πολύ τη διαφορά και έφθασε, μάλιστα, να ξεπεράσει τη Samsung τον Δεκέμβριο. Συγκεκριμένα, τον Νοέμβριο η Samsung ήταν στο 24,5% και η Huawei στο 23,2%, ενώ τον Δεκέμβριο τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 22,6% έναντι 24,5%.
Αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι πως τα μερίδια αυτά αφορούν τις πωλήσεις σε τεμάχια, καθώς σε αξία πωλήσεων η κατάσταση είναι διαφορετική με τις Samsung και Apple να κινούνται σε επίπεδα κοντά ή πάνω από το 30% και τη Huawei να είναι αρκετά πιο πίσω, ήτοι λίγο κάτω από το 20%.
Με βάση, πάντως, τις πωλήσεις σε τεμάχια, η «μάχη» των μεριδίων είναι ιδιαίτερα έντονη από την τρίτη θέση και κάτω όπου υπάρχουν ουκ ολίγες εκπλήξεις. Η μεγαλύτερη είναι, ενδεχομένως, ότι, σύμφωνα τουλάχιστον με τα στοιχεία που κυκλοφορούν στην αγορά, στην τρίτη θέση βρέθηκε μία ελληνική εταιρεία, η MLS, η οποία αύξησε το μερίδιο της στο 9% από 6,3% που ήταν το 2016. Στην τέταρτη θέση της αγοράς, πάντα με βάση τον αριθμό συσκευών που διατίθενται, έπεσε η Apple με 7,4% (από 8,3%), ενώ την πεντάδα κλείνει ένας νέος «παίκτης» η Xiaomi, το μερίδιο της οποίας για το σύνολο της χρονιάς εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε στο 6,2%. Η τελευταία θεωρείται ο πλέον ανερχόμενος «παίκτης» στην αγορά των smartphones, τουλάχιστον όσον αφορά στην ελληνική αγορά.
Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο ότι πέραν της πρώτης πεντάδας δεν υπήρξε άλλος κατασκευαστής με μερίδιο άνω του 5% για το σύνολο του 2017. Στην έκτη θέση βρέθηκε η Lenovo με 4,7% και θα πρέπει να σημειωθεί ότι η κινεζική εταιρεία έχει αποφασίσει να σταματήσει να χρησιμοποιεί την επωνυμία Lenovo για τα smartphones της, και στο εξής θα χρησιμοποιεί αποκλειστικά αυτή της Motorola. Το μερίδιο της τελευταίας το 2017 στην Ελλάδα εκτιμάται πως ήταν λίγο πάνω από το 2%.
Από εκεί και κάτω, συναντάμε αρκετούς κατασκευαστές με μερίδια λίγο πιο πάνω από το 3% όπως είναι η Vodafone (3,5%) και η Sony (3,4%), ενώ κάτω από 3% ήταν η Alcatel (2,6%) και οι συσκευές Turbo-X (2,4%). Η Nokia ήταν στο 1,9% για το σύνολο της χρονιάς, αν και εμφανίστηκε ουσιαστικά στο β’ εξάμηνο της χρονιάς που πήγε σχετικά καλά. Από εκεί και πέρα, οι υπόλοιποι «παίκτες» όπως είναι η LG, η ZTE, η Fluo, η Wiko, η Neffos και η Meizu κινήθηκαν πιο χαμηλά με τα μερίδια τους σε πολλές περιπτώσεις να παρουσιάζουν ανοδικές τάσεις.
Πέραν των μεριδίων, μία ενδιαφέρουσα παράμετρος ήταν ότι η μέση τιμή πώλησης στα smartphones το 2017 παρουσίασε μία ελαφρά αύξηση στα 238 ευρώ από 232 ευρώ που ήταν το 2016. Αυτό αποδίδεται κατά κύριο λόγο στις πωλήσεις συσκευών όπως το Apple iPhone X και το Samsung Galaxy S8/S8+ που κόστιζαν 1300 και 900 ευρώ αντίστοιχα, τιμές υψηλότερες από τις προηγούμενες «ναυαρχίδες» των δύο εταιρειών. Επιπλέον, το 2017 παρατηρήθηκε μία πτώση στις πωλήσεις των συσκευών με τιμή έως 100 ευρώ, ενώ αυξήθηκαν εκείνες των συσκευών με τιμή 100 – 200 ευρώ. Επίσης, η «μεσαία» κατηγορία (200-500 ευρώ) παρουσιάζει επίσης ανοδικές τάσεις.
Τέλος, το 2017 ήταν η χρονιά που τα «ανεξάρτητα» δίκτυα πωλήσεων (π.χ. Κωτσόβολος, Public, Πλαίσιο, Media Markt) είχαν περισσότερες πωλήσεις από εκείνες στα δίκτυα πωλήσεων των παρόχων (Γερμανός, Vodafone, Wind). Κάτι που δεν είχε συμβεί ποτέ μέχρι τώρα και αποτελεί μία σαφή ένδειξη.