ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Τι αποκαλύπτει η συλλογή αφισών του κιθαρίστα των Metallica για τους φόβους των Αμερικανών

Τι αποκαλύπτει η συλλογή αφισών του κιθαρίστα των Metallica για τους φόβους των Αμερικανών
CNNi

Ταινίες τρόμου, επιστημονική φαντασία και Heavy Metal. Οι τρεις αυτοί κόσμοι συνδέονταν λόγω των θεματικών και αισθητικών τους ομοιοτήτων: αίμα, διάστημα και τέρατα.

Αμέτρητες μπάντες - από τους Slayer έως και τους System of a Down- έχουν επηρεαστεί από βιβλία των William Gibson, Wes Craven, Clive Barker, Dario Argento. Ο ιδιαίτερος Rob Zombie έχει σκηνοθετήσει αρκετές ταινίες τρόμου, ανάμεσά τους και ένα remake του κλασικού “Halloween”.

Σε αυτή την χρόνια παράδοση προστίθεται και η συλλογή από αφίσες horror και επιστημονικής φαντασίας ταινιών του κιθαρίστα των Metallica, Kirk Hammett, η οποία θα παρουσιαστεί στο Peabody Essex Museum.

Η παρουσίαση των αφισών αποκαλύπτει μία προσωπική εμμονή ενός θρυλικού κιθαρίστα και ταυτοχρόνως φανερώνει μερικούς φόβους των Αμερικάνων κατά τον 20ο αιώνα, δίνοντας την απάντηση στο τι μας τρομάζει και γιατί.

Ο έφορος του μουσείου Daniel Finamore εξηγεί:

Πώς κατέληξε ο Kirk Hammett να κατέχει μία τόσο εντυπωσιακή συλλογή;

Οι αφίσες προέρχονται από μία μεγάλη ποικιλία πηγών. Οι περισσότερες ήταν απλά ξεχασμένες κάπου και αρκετές είναι πολύ πιο σπάνιες από όσο νομίζει κανείς. Έχουν εμφανιστεί σε διάφορα, περίεργα μέρη. Για παράδειγμα, ο Kirk έχει μία αφίσα του “Frankenstein”, η οποία δημιουργήθηκε το 1931 και είναι η μόνη που έχει επιβιώσει.

fwto1

-Ποιοι είναι οι καλλιτέχνες πίσω από αυτές τις αφίσες;

Οι περισσότερες αμερικανικές αφίσες ταινιών είναι άγνωστου καλλιτέχνη. Στους καλλιτέχνες δεν επιτρεπόταν να υπογράψουν τη δουλειά τους. Είναι κρίμα, γιατί υπάρχουν κάποιες καταπληκτικές δουλειές και δεν έχουμε ιδέα για το ποιος είναι ο δημιουργός τους.

-Τι αποκαλύπτουν αυτές οι αφίσες σχετικά με τους φόβους της αμερικανικής κοινωνίας;

Αυτό σίγουρα αλλάζει μέσα στο χρόνο. Κάθε εποχή είχε μια διαφορετική πηγή φόβου. Τα πρώτα χρόνια, δεν υπήρχε τρόμος για το τί υπάρχει έξω από τον κόσμο μας. Οι ιστορίες περί αυτού εκφράζονταν με έναν ρομαντισμό. Κυριαρχούσε η συμπάθεια για το τέρας, παρά ο φόβος γι’ αυτό. «Πώς μπορούσαμε να φερόμαστε έτσι σε ένα τέρας;».

Μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και την ατομική βόμβα, οι εξωγήινοι ξαφνικά άρχισαν να προσπαθούν να εισβάλουν στον πλανήτη μας. Επίσης, ο ρόλος της γυναίκας στις ταινίες άλλαξε. Είτε θα ήταν αβοήθητες στα στόματα τεράστιων αραχνών είτε θα τις έβλεπες πιο επιθετικές, όπως στο “Barbarella”.

Ύστερα, στο προσκήνιο μπήκαν τα ζόμπι, τα οποία έχουν κάνει τεράστια άνοδο στο χώρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης. Το γιατί αφήνεται στη φαντασία του καθενός...

10

-Υπάρχουν φορές που οι αφίσες είναι καλύτερες από τις ταινίες; Μήπως κατάφερναν να παρουσιάσουν πράγματα που το σινεμά αδυνατούσε να κάνει εκείνη την εποχή;

Τις περισσότερες φορές, οι ταινίες και οι αφίσες ταίριαζαν μεταξύ τους. Μόνο ένα διάστημα μεταξύ των ‘50s και των ‘60s είχαν κυκλοφορήσει πολλές ταινίες επιστημονικής φαντασίας, οι οποίες είχαν αρκετά low budget αλλά τα poster τους ήταν δυνατά, εκπληκτικά και υποβλητικά. Τα έβλεπες και σε έπειθαν να πας στον κινηματογράφο. Βέβαια όταν το έκανες, απογοητευόσουν.

Άτομα που ήταν μέρος της παραγωγής τέτοιων ταινιών αποκάλυψαν πως ο μόνος στόχος ήταν να πεισθεί ο κόσμος να δει την ταινία. Αποκαλούνταν «ταινίες για ραντεβού» και έλεγαν πως εάν μετά από 20 λεπτά παρακολουθούσατε ακόμη την ταινία, είχατε ένα αποτυχημένο ραντεβού.

Σε μία παλιά συνέντευξη, ένας παραγωγός ταινιών είχε δηλώσει πως οι ταινίες αποτελούσαν μία μεταγενέστερη σκέψη. Δεν είχαν καν σενάριο. Όλα σχετίζονταν με τις αφίσες και τη δημιουργία αυτών.

Metallica guitarist unveils his secret horror poster collection