Ελίζαμπεθ Μος-Νικόλ Κίντμαν: Επίθεση από τις Κάννες στο ανδροκρατούμενο Χόλιγουντ
Οι Κάννες αναγνώρισαν την ευφυΐα του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου, έδωσαν για δεύτερη φορά στα εβδομήντα χρόνια θεσμού βραβείο σκηνοθεσίας σε γυναίκα (Σοφία Κόπολα) και παρέδωσαν τον Χρυσό Φοίνικα στο "The Square", μια σάτιρα των καιρών μας με την Ελίζαμπεθ Μος σε ένα ακόμη ρόλο που την καθιερώνει.
Μιλώντας σε συνέντευξη που παραχώρησε στο πρακτορείο Xinhua στις Κάννες η βραβευμένη ηθοποιός Ελίζαμπεθ Μος που μετά το "Mad Men" επιστρέφει στη μικρή οθόνη με το αριστουργηματικό "The Handmaid's Tale" αλλά και το δεύτερο κύκλο του "Top of the Lake-China Girl", το τηλεοπτικό project της εμβληματικής Νεοζηλανδής Τζέιν Κάμπιον, και καθιερώνεται στη μεγάλη οθόνη με το βραβευμένο "The Square" η Μος δήλωσε ότι είναι αισιόδοξη για τον ρόλο των γυναικών στον κινηματογράφο στην εποχή μας.
Παρούσα στο κινηματογραφικό φεστιβάλ και με τον θρίαμβο του "The Square" του Σουηδού Ρούμπεν 'Οστσουντ νωπό, η Αμερικανίδα Ελίζαμπεθ Μος δήλωσε ότι είναι τυχερή γιατί συνεργάστηκε με ορισμένους σπουδαίους ανθρώπους που ένιωθαν πολύ σίγουροι με τον εαυτό τους και δεν ένιωθαν την ανάγκη να καταπιέζουν άλλες γυναικείες φωνές.
O σκηνοθέτης του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα "The Square" Ruben Ostlund και το ανδοκρατούμενο cast του: Christopher Laesso, Dominic West, Elisabeth Moss, Claes Bang & Terry Notary. REUTERS/Eric Gaillard
"Μερικές φορές έμπαινα σε μια αίθουσα όπου αισθανόμουν ότι ήμουν η ηθοποιός και ίσως τίποτε περισσότερο", δήλωσε η 34χρονη ηθοποιός που έχει βραβευθεί ήδη με Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία της στην τηλεοπτική σειρά "Top of the Lake" ενώ είχε έξι υποψηφιότητες στα Βραβεία Emmy για την ερμηνεία της στη σειρά "Mad Men". Αναφερόμενη στον ρόλο των γυναικών στον κινηματογράφο σήμερα, η Μος είπε ότι "αναμφίβολα βελτιώνεται".
"Απαίσιο αυτό που είδα στις Κάννες"
"Υπάρχουν γυναίκες που αναλαμβάνουν τη σκηνοθεσία, την παραγωγή της ταινίας. Υπάρχουν επίσης γυναίκες που φροντίζουν άλλες γυναίκες να μπορούν να προσλαμβάνονται για να εργαστούν πίσω από την κάμερα. Γενικά αυτή η θετική διαδικασία πρέπει να συνεχιστεί, μέχρι να μην αποτελεί ζήτημα" είπε.
"Ήταν απαίσιο αυτό που είδα κατά τη διάρκεια της 70ης διοργάνωσης του φεστιβάλ εδώ στις Κάννες. Η Τζέιν Κάμπιον εξακολουθεί να είναι η μόνη γυναίκα σκηνοθέτης που απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα. Πιστεύω ότι πρέπει να κάνουμε συνεχώς κάτι και όχι μόνο να λέμε λόγια. Είναι βασικό να προσλαμβάνονται γυναίκες για να δουλεύουν πίσω από την κάμερα κα όχι απλώς να γίνεται λόγος γι αυτό" πρόσθεσε.
"Είδα μεγάλη αλλαγή τα τελευταία 10 με 15 χρόνια, ο τομέας είναι τόσο ανταγωνιστικός και υπάρχουν τόσες πολλές απίστευτες ερμηνείες και δουλειά από γυναίκες και είδα άλλες να κερδίζουν και άλλες να χάνουν" τόνισε η ηθοποιός προτού αναφερθεί στις γυναίκες που αποτέλεσαν πρότυπο γι' αυτήν.
REUTERS/Stephane Mahe
"Η Τζόντι Φόστερ ήταν για μένα μια τεράστια έμπνευση για τον πρώτο κύκλο αυτής της τηλεοπτικής σειράς και είχα την ευκαιρία να της το πω δύο χρόνια αργότερα. Όταν συμμετείχα στον πρώτο κύκλο, το δυσκολότερο για μένα ήταν πώς θα φαίνομαι σκληρή. Τότε σκέφτηκα πώς το έκανε η Τζόντι Φόστερ στη 'Σιωπή των Αμνών'. Έδειχνε εύθραυστη και ευάλωτη, αλλά ήταν τόσο εύστροφη, η δύναμή της ταίριαζε απόλυτα με την ευφυΐα της".
Άλλο πρότυπο έμπνευσης για την Μος είναι η σκηνοθέτης Τζέιν Κάμπιον. "Νιώθεις ότι σε στηρίζει, σε κάνει να νιώθεις σίγουρη, σου λέει ότι πρέπει απλά να πειραματίζεσαι, να δοκιμάζεις πράγματα, κάτι που σε κάνει να νιώθεις μια απίστευτη εμπιστοσύνη στον εαυτό σου".
Στο ίδιο πνεύμα η άτυπη Βασίλισσα των Καννών Νικόλ Κίντμαν δεσμοεύθηκε ότι θα δουλεύει με γυναίκα σκηνοθέτη τουλάχιστον μία φορά κάθε 18 μήνες. Η γυναικεία χειραφέτηση έχει τα φώτα και την κάμερα της.
Πάμε.