Φόρος τιμής στον ντιζάινερ Γκαετάνο Πέσε
Κατά την διάρκεια συνέντευξης που έδωσε στο Designboom, για το ποια είναι η πιο δυνατή δεξιότητά του, ο Ιταλός καλλιτέχνης, δημιουργός, Γκαετάνο Πέσε που έφυγε από την ζωή σε ηλικία 84 ετών πριν από μερικές ημέρες είχε απαντήσει: «Πιστεύω ότι αν είσαι περίεργος, είναι ένα πολύ σημαντικό προσόν. Η περιέργεια είναι ένα εφαλτήριο για να προχωράς στην ιστορία, στο μέλλον και στο παρόν.
Η περιέργεια ωθεί τη νοημοσύνη, η οποία ωθεί ιδέες να ανακαλύψεις. Ακόμη και σήμερα, είμαι πολύ περίεργος. Αν υπάρχει κάτι που δεν κατανοώ, προσπαθώ να καταλάβω. Αυτό είναι μια πολύ υγιής στάση για ένα δημιουργικό άτομο».
Ο Γκαετάνο Πέσε γεννήθηκε στη La Spezia τον Νοέμβριο του 1939, και σπούδασε και αρχιτεκτονική και ντιζάιν – κάτι σύνηθες εκείνη την εποχή – αρχικά στο Πανεπιστήμιο της Βενετίας και αργότερα στο Ινστιτούτο Βιομηχανικού Σχεδίου της Βενετίας.
Στα αρχιτεκτονικά πρότζεκτ περιλαμβάνεται και το Οργανικό Κτήριο στην Οζάκα (1993), με την καλυμμένη με φυτά πρόσοψή του από πορτοκαλί φάιμπεργκλας, που στάθηκε «προάγγελος των σημερινών καλυμμένων με βλάστηση "πράσινων" τοίχων».
Ωστόσο, το πιο πρωτοποριακό και γνωστό έργο του ανήκει στο βασίλειο του ντιζάιν. Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, έγινε μια από τις ηγετικές μορφές του ρεύματος Ριζοσπαστικό Ντιζάιν της Ιταλίας, απορρίπτοντας την αυστηρή εστίαση του μοντερνισμού σε σχήματα που υπαγορεύει η λειτουργικότητα.
Ένα από τα πλέον φημισμένα παραδείγματα ήταν το αμφιλεγόμενο κάθισμα Up5 (1969), το οποίο η κατασκευάστρια εταιρεία B&B Italia περιγράφει ως «το πρώτο προϊόν του ιταλικού ντιζάιν με πολιτικό νόημα».
Εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη το 1983 και άρχισε να εγκαταλείπει τη μαζική παραγωγή για να δημιουργήσει «τυποποιημένες σειρές» με καθημερινά υλικά όπως η ρητίνη.
Το αποτέλεσμα ήταν έργα όπως η Pratt Chair (1984), η οποία συμμορφώνεται με το πνεύμα μεταξύ λειτουργικού ντιζάιν και διακοσμητικής τέχνης, συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας που αργότερα θα γινόταν συλλεκτικό ντιζάιν.
Το συγκεκριμένο έργο είναι κατασκευασμένο από αφρό πολυουρεθάνης και συμπιέζεται στο 10% του τελικού μεγέθους του· με το που ανοιχτεί, διαστέλλεται για να πάρει το τελικό σχήμα του, το οποίο έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μοιάζει με γυναικείο σώμα, δεμένο με αλυσίδα και σιδερένια σφαίρα.
Στα πιο πρόσφατα έργα του συνέχισε τα πειράματά του με ρητίνη, δημιουργώντας ένα σκηνικό καλυμμένο με εποξεική ρητίνη και 400 καρέκλες για το show της κολεξιόν Άνοιξη-Καλοκαίρι 2023 του οίκου Bottega Veneta· ήταν το πρώτο νέο σχέδιο για κάθισμα του Πέσε τα τελευταία πολλά χρόνια και εντασσόταν στη συνεχόμενη συνεργασία του με τον διευθυντή δημιουργικού του οίκου μόδας, τον Matthieu Blazy. Πέρυσι, εμφανίστηκε το πρώτο σχέδιό του για τσάντα, στα 83 του, πάλι για τον Bottega Veneta.
Στα τελευταία χρόνια του, εγκατέλειψε την παλαιότερη ιδέα του των «τυποποιημένων σειρών». «Ως ντιζάινερ δημιουργώ πρωτότυπα, όχι "τυποποιημένες σειρές", αυτό είναι ο παλιός τρόπος – ετούτο είναι ο νέος τρόπος. Είναι τροφή για το μυαλό – όχι για πληρωμή. Αν κάθε μέρα βλέπουμε το ίδιο πράγμα, τότε πεθαίνουμε» είχε πει ο Γκαετάνο Πέσε.