Κάννες: Ο Κίριλ Σερεμπρένικοφ κυνηγήθηκε από τον Πούτιν και έχει πολλά να μας πει
Ανανεώθηκε:
Ο Ρώσος σκηνοθέτης Κιρίλ Σερεμπρένικοφ γνωρίζει από πρώτο χέρι τι σημαίνει λογοκρισία.
Οι αρχές της χώρας τον συνέλαβαν για μια μια υπόθεση απάτης σχετική με το θέατρο Gogol στο οποίο ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής από το 2012. Κυνηγήθηκε πολύ, του απαγορεύτηκε η έξοδος από την χώρα, κατάφερε να γυρίσει τις ταινίες του αλλά όχι και να τις συνοδεύει στις πρεμιέρες τους στον κόσμο και τελικά μετακόμισε στο Βερολίνο όπου ζει πλέον, «ελεύθερος, με τους συνεργάτες του, χωρίς κάποιο περιορισμό σε όλα όσα θέλει να κάνει» όπως λέει ο ίδιος.
Στο 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών, ο Σερεμπρένικοφ διαγωνίζεται για το Χρυσό Φοίνικα με την ταινία «Γυναίκα του Τσαϊκόφσκι». Είναι μια πολύ δύσκολη συγκυρία για τον ίδιον, καθώς εκπροσωπεί τη Ρωσία, την ώρα που στην Ουκρανία συμβαίνουν όσα συμβαίνουν.
Ο Σερεμπρένικοφ έχει την ίδια άποψη για το μποϋκοτάζ της ρωσικής Τέχνης με το Φεστιβάλ: «Αυτό που συμβαίνει στην Ουκρανία είναι φρικτό, είναι αβάσταχτο. Ωστόσο το να σταματήσουμε να ακούμε Τσαϊκόφσκι ή να διαβάζουμε Ντοστογιέφσκι ή να ανεβάζουμε Τσέχοφ δεν είναι σίγουρα η λύση. Η Τέχνη θα έπρεπε να είναι ανεξάρτητη από εθνικότητες», είπε ο σκηνοθέτης.
«Η τέχνη μιλάει για την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης φύσης, το πόσο εύθραυστοι είμαστε, για το πόσο σημαντικός είναι ο κάθε ένας από εμάς. Η προπαγάνδα μιλάει μόνο για καταστροφή. Η τέχνη δεν θα έπρεπε να λογοκρίνεται ή να απαγορεύεται. Είναι το πιο δυνατό μήνυμα κατά του πολέμου».
Για το σκηνοθέτη, τα πάντα ξεκινούν και τελειώνουν στη χρηματοδότηση:
«Οι ταινίες που χρηματοδοτούνται από κρατικό χρήμα είναι ταινίες προπαγάνδας. Όσες χρηματοδοτούνται από ιδιώτες είναι Τέχνη. Είναι τόσο ξεκάθαρο. Η προπαγάνδα δηλητηριάζει τους πάντες. Η τηλεόραση είναι μόνιμα συντονισμένη σε μια υστερία κατά της Δύσης, της Αμερικής κατά της Ουκρανίας, με προτροπές για κατασκευή ενός φρουρίου που θα σώσει τη μαμά Ρωσία από τους εχθρούς της».
Ο ίδιος ήρθε στις Κάννες για αν στηρίξει την ταινία του, τις απόψεις του αλλά και το χρηματοδότη του, τον Ρομάν Αμπράμοβιτς, έναν από τους Ρώσους ολιγάρχες που τους επιβλήθηκαν κυρώσεις και δέσμευση περιουσίας μετά την εισβολή στην Ουκρανία.
Ο Σερεμπρένικοφ μέσα από τη φιγούρα της γυναίκας του Τσαϊκόφσκι μιλάει για τον τραυματισμένο ρομαντισμό της ρωσικής ψυχής και του πολιτισμού της χώρας.
Και χειροκροτήθηκε παρατεταμένα στην πρεμιέρα της ταινίας, ίσως επειδή ποτέ δεν έχει φοβηθεί να κατηγορήσει την κυβέρνηση Πούτιν και να πληρώσει το τίμημα γι' αυτό.