Όσκαρ 2016: Ο πολύχρωμος ρατσισμός των αθώων βραβείων
Tα Oscars αλλάζουν, η βιομηχανία του θεάματος όμως; Ό,τι έχει συμβεί τον τελευταίο καιρό με αφορμή την δεύτερη συνεχή χρονιά των "λευκών υποψηφιοτήτων" είναι σαν αστείο καλοστημένο απέναντι στη show biz που έχει στήσει ο μαύρος παρουσιαστής των βραβείων, Κρις Ροκ. Ίσως και ο μόνος Αφροαμερικανός που δεν έχει θέμα να πουλάει θέαμα με πούδρα στη μούρη.
Πολλοί από την κοινότητα του θα τον ήθελαν να μποϊκοτάρει και αυτός με τη σειρά του τη βραδιά των Oscars. Οι 50 Cent και Tyrese τον παροτρύνουν να βάλει τρικλοποδιά στις υποψηφιότητες που είναι μόνο λευκοί ηθοποιοί αξιώσεων (αυτό δεν αμφισβητήθηκε) πιθανοί κινητές. Το μποϊκοτάζ που ξεκίνησε από τους Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ και Σπάικ Λι ακολουθήθηκε και από άλλες φωνές δυσαρέσκειας από τη μαύρη κοινότητα των επαγγελματιών του Χόλιγουντ. Το μποϊκοτάζ ξεφτίζει και γίνεται αφορμή για προκλήσεις και φήμες κάθε είδους. Είναι μια υπόθεση που αξίζει να την πάρεις περίπου από την αρχή χωρίς καν να ανατρέξεις στις περσινές υποψηφιότητες του λευκότερου λευκού.
Όταν ο Γουίλ Σμιθ πόζαρε με αυτοπεποίθηση στο εξώφυλλο του The Hollywood Reporter ήταν πολύ πιθανό να διεκδικήσει ένα βραβείο αλλά δεν. Η αλήθεια τον χτύπησε στη μούρη, η γυναίκα του αποφάσισε να κάνει λόγο για δίκαιη κατανομή εξουσίας και ρόλων στη βιομηχανία του θεάματος και οι Σμιθ βρέθηκαν στο μάτι του κυκλώνα.
Η ακτιβίστρια transgender Alexis Arquette τους κατηγόρησε για υποκριτές που τολμάνε να κάνουν λόγο για δικαιοσύνη και ίσες ευκαιρίες ενώ δεν έχουν τα cajones να πουν ευθαρσώς ότι έχουν λευκό γάμο και η θεία Βιβ του Πρίγκιπα του Μπελ Έαρ είπε ούτε λίγο ούτε πολύ ότι οι Σμιθ είναι ψεύτες, μέρος ενός συστήματος που έχουν υπηρετήσει και αυτά τα μποϊκοτάζ είναι από εκνευρισμό που ο Σμιθ δεν θα διεκδικήσει ένα βραβείο για τον εαυτό του. Οι Σμιθ είναι μια υπόθεση που θα μας απασχολήσει το λιγότερο παρακάτω.
To the Smiths!
Posted by Janet Hubert on Monday, January 18, 2016
Ποιος μίλησε για μποϊκοτάζ;
Μια μέρα μετά την επετειακή Δευτέρα στον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ ο πολιτικοποιημένος σκηνοθέτης και καλλιτέχνης της κάμερας που αφηγείται ιστορίες δρόμου κάτω από τους ουρανοξύστες της ΝΥ, ο Σπαικ Λι έκανε ανάρτηση που παρερμηνεύτηκε.
O σκηνοθέτης Σπάικ Λι πήρε σήμερα αποστάσεις από τις δηλώσεις που έκανε περί μποϊκοτάζ της τελετής απονομής των βραβείων Όσκαρ, μεσούσης της αντιπαράθεσης που έχει ξεσπάσει σχετικά με την έλλειψη φυλετικής ποικιλίας μεταξύ των υποψηφίων φέτος και δήλωσε ότι χρειάζεται ένα σχέδιο που θα διασφαλίζει φυλετική ισότητα στο Χόλιγουντ.
“Δεν χρησιμοποίησα τη λέξη μποϊκοτάζ” είπε στο Good Morning America του ABC. “Το μόνο που είπα ήταν ότι η όμορφη σύζυγός μου Τόνια (κι εγώ) δεν θα πάμε. Αυτό είναι όλο και αιτιολόγησα την απόφασή μου. Δεν χρησιμοποίησα ποτέ τη λέξη μποϊκοτάζ” είπε θίγοντας ένα ζήτημα πέρα από τη βραδιά των βραβείων. Στη συνέντευξη του ο Λι κάλεσε το Χόλιγουντ πρέπει να διευρύνει την φυλετική ποικιλία του στα πρότυπα του NFL που προβλέπει οι ομάδες της Εθνικής Ομοσπονδίας Ποδοσφαίρου να κάνουν συνεντεύξεις για τη θέση των προπονητών κι από μαύρους υποψήφιους. Μια κίνηση που έφερε αποτέλεσμα καθώς έφερε σε θέσεις εξουσίας μειονότητες που μέχρι πρότινος δεν είχαν θέση στα κέντρα αποφάσεων του NFL. Ο Λι είπε ότι θα παρακολουθήσει, αντί της τελετής ένα ματς των New York Knicks που αγαπάει όσο και τον κινηματογράφο.
Σε παράλληλο χρόνο, μόλις τις προηγούμενες ημέρες ο Μάικλ Μουρ κάλεσε τους Αμερικανούς να δείξουν παγερή αδιαφορία για τα βραβεία, ο Τζορτζ Κλούνεϊ είπε στο Variety ότι η Ακαδημία του Αμερικανικού Κινηματογράφου έχει κάνει βήματα πίσω τα τελευταία δέκα χρόνια σε ό,τι αφορά την αντιπροσώπευση των μειονοτικών ομάδων στα Όσκαρ και ο Ίντρις Έλμπα, η ερμηνεία του είναι και από αυτές που συζητήθηκαν για την απουσία της από τη λίστα υποψηφιοτήτων, μίλησε για την κατάσταση του θεάματος στη βιομηχανία της Μεγάλης Βρετανίας ζητώντας από το Βρετανικό Κοινοβούλιο να πάρει μέτρα για καλύτερη και πιο δίκαιη αντιπροσώπευση στο βρετανικό κινηματογράφο και την τηλεόραση μαύρων ηθοποιών.
“Οι άνθρωποι της τηλεόρασης συχνά είναι διαφορετικοί από τους ανθρώπους του πραγματικού κόσμου. Και υπάρχει ακόμα μεγαλύτερο χάσμα μεταξύ των ανθρώπων που κάνουν τηλεόραση με τους τηλεθεατές.... Αν και έχουν εξαπλωθεί πολύ τα ριάλιτι στην τηλεόραση, αυτή δεν κατάφερε να συμβαδίσει με την πραγματικότητα” είπε.
Ρατσισμός προς τη λευκή κοινότητα
H (επιτέλους) υποψήφια στην κατηγορία του πρώτου γυναικείου ρόλου στα βραβεία Όσκαρ ηθοποιός Σαρλότ Ράμπλινγκ για την ερμηνεία της στην ταινία 45 χρόνια του Άντριου Χέι έδωσε πάλι τη δική της, ενήλικη ερμηνεία καθώς σχολίασε την ερμηνευμένη ως μποϊκοτάζ στάση του Λι “ρατσιστική για τους λευκούς”.
Τα #OscarsSoWhite είναι κάτι πού την προσβάλει. “Συμβαίνει το αντίθετο, είναι ρατσιστικό, ρατσιστικό για τους λευκούς. Δεν μπορούμε ποτέ να γνωρίζουμε εάν αυτό πραγματικά ισχύει, όμως πιθανόν οι μαύροι ηθοποιοί να μην άξιζαν να περάσουν στην τελική φάση” δήλωσε η ηθοποιός στο γαλλικό ραδιοφωνικό δίκτυο Europe 1.
Η ίδια απέρριψε επίσης την ιδέα του Σπάικ Λι να τηρηθούν ποσοστώσεις προκειμένου οι εκπρόσωποι των μειονοτικών ομάδων να περιλαμβάνονται πάντα στον κατάλογο των υποψηφιοτήτων λέγοντας την αλήθεια που θέλει πολύ ενήλικο μυαλό για να την εναγκαλιστείς.
“Γιατί να ταξινομούμε τους ανθρώπους; Θα υπάρχει πάντα κάποιος που θα λέει: Είστε πολύ το ένα, πάρα πολύ μαύροι, πάρα πολύ λευκοί ή λιγότερο όμορφοι... Άραγε θα ταξινομούμε τους πάντες για να δημιουργούμε μειονότητες παντού;” είπε η Βρετανίδα ηθοποιός ενώ ο Μαικλ Κέιν ζήτησε από τους μαύρους ηθοποιούς και επαγγελματίες της 7ης τέχνης να κάνουν υπομονή. Και ο ίδιος ο Sir του βρετανικού θεάματος άργησε πολύ να δικαιωθεί με ένα Oscar, σχολίασε στο Today Show του Radio 4. Βέβαια η αλήθεια είναι σαν αυτές που λέγονται στο Nταβός -περίπου.
It's the industry stupid
Πολλοί συνάδελφοι υπερασπίζονται τη διαδικασία των υποψηφιοτήτων καθώ η λίστα ναι, είναι πολύ λευκή, είναι και πολύ άξια επίσης. Άλλοι μιλάνε για έλλειψη διαφορετικότητας, δίκαια. Αλλά αν τα Oscars είναι η βιομηχανία των studio στα καλύτερα της είναι λευκή αφού το 100% των κεφαλιών στο Χόλιγουντ είναι λευκοί, ένα μικρότερο ποσοστό άντρες. Πως μπορείς να διεκδικήσεις τη διαφορετικότητα όταν τα βραβεία αφορούν σε παραγωγές όπου κάθε μειονότητα είναι απούσα;
Που είναι οι Λατίνοι υποψήφιοι; Οι Ασιάτες; Άλλες εθνότητες; Που είναι οι μειονότητες; Οι Μουσουλμάνοι; Οι LGBT; Οι διαφορετικοί; Που είναι όλες αυτές οι αποχρώσεις που απαρτίζουν την πραγματικότητα; Πουθενά. Είναι ένα παραμύθι που γράφεται από λευκούς γιατί λευκοί παίρνουν αποφάσεις και λευκούς συνεργάτες επιλέγουν.
Όταν η Σάλμα Χαγιεκ διεκδικούσε τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε διαστημική εποποιία, μάλλον την ίδια που έδωσε στη Σάντρα Μπούλοκ ακόμη ένα βραβείο, δεν κατάφερε τίποτα γιατί ήταν Μεξικάνα και αυτές δεν πάνε στο διάστημα, Μια άλλη φορά την είχαν απορρίψει για την προφορά της. “Θα θύμιζε σε πολλούς τις Μεξικανές οικιακές βοηθούς τους” είχε πει.
Η πολυχρωμία θα αντικατοπτριζόταν σωστά εάν είχε πολύχρωμο είδωλο. Η Ακαδημία παραδοσιακά έχει αδυναμία στους λευκούς και έτσι θα μείνει όσο δεν αλλάζουν οι ισορροπίες στα κέντρα αποφάσεων και αυτό είναι κάτι πέρα από μια τελετή που είναι ρατσιστική αλλά δεν θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο αφού οι δημιουργοί παραμένουν στην παλέτα του χλωμού.
Πόσοι Λατίνοι έχουν κερδίσει Oscar σε 87 τελετές;
Πέντεs. Οι José Ferrer, Anthony Quinn (2 φορές), Rita Moreno, Mercedes Ruehl και Benicio Del Toro τα
κατάφεραν.
Πόσοι νικητές σε 87 απονομές είχαν ασιατική καταγωγή;
Τρεις. Οι Miyoshi Umeki, Haing S. Ngor και ο Ben Kingsley τα κατάφεραν.
Έχει δίκιο η πρόεδρος της Ακαδημίας Dawn Hudson όταν λέει ότι η βιομηχανία της κινούμενης εικόνας περνάει κρίση. Θέλει αντίπαλο και αυτός ίσως είναι τα άλλα μοντέλα του θεάματος (βλ. συνδρομητική τηλεόραση) και άλλες κολεκτίβες που έρχονται.
Η Λουπίτα Νιόνγκο, βραβευμένη με Οσκαρ β' γυναικείου ρόλου για το 12 χρόνια σκλάβος είπε ότι υποστηρίζει, κομψά και διπλωματικά, την αλλαγή, ο σκηνοθέτης Στιβ ΜακΚουίν τόνισε πως πρέπει να γίνει μια πιο δίκαιη κατανομή λες και τόσο καιρό δεν αναγνώριζε το ρατσισμό απέναντι σε καθετί διαφορετικό εκτός και αν αγγίζει το “ιδιαίτερο” από τα studios και οι άνθρωποι πίσω από το Straight Outta Compton, τη μουσική βιογραφία του θρυλικού συγκροτήματος χιπ-χοπ Ν.W.A. αλλά και ο Σμιθ που πρωταγωνιστεί στη δραματική ταινία Concussion, την αληθινή ιστορία του δρος Μπένετ Ομάλου, Νιγηριανού νευροπαθολόγου ο οποίος έκανε τις πρώτες ανακαλύψεις πάνω στη χρόνια τραυματική εγκεφαλοπάθεια το 2002 είναι και νιώθουν ενοχλημένοι. Όλοι όσοι θέλουν να κάνουν κάτι στο Χόλιγουντ έτσι θα ένιωθαν.
Το ψάρι από κάπου πρέπει να βρομάει
Η αλλαγή θα έρθει όταν αλλάξουν τα διευθυντικά στελέχη και η πρόεδρος της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών, Σέριλ Μπουν Αϊζακς -Αφροαμερικανή- δεν θα νιώθει “πληγωμένη και απογοητευμένη από την έλλειψη διαφορετικότητας στις υποψηφιότητες των Οscars”. Όταν τα δημογραφικά στοιχεία των ανθρώπων που ψηφίζουν δεν θα είναι 93% λευκά, κατά 76% άντρες, με μέσο όρο ηλικίας τα 63 τους. Όταν τα δημογραφικά στοιχεία αλλάξουν από αυτά που έδειξε έκθεση του UCLA το 2015.
Αυτοί που αποφασίζουν τι θα χρηματοδοτηθεί και τι όχι είναι 94% λευκοί, 100% άντρες. Το να λες τα Oscars ρατσιστικά είναι λάθος. Το να αναγνωρίσεις ότι είναι η πιο λαμπερή βραδιά ενός βαθιά ρατσιστικού Χόλιγουντ που πρέπει να ξαναγράψει τους κανόνες του είναι αφόρητα σωστό.
Τα Oscars αλλάζουν
Αντιδρώντας σε όλα τα παραπάνω η Ακαδημία αλλάζει σταδιακά τους όρους όσων θα αποφασίζουν για τη βράβευση. Από σήμερα τα μέλη της Ακαδημίας ενημερώνονται σταδιακά για νέους όρους στα δικαιώματα ψήφου, τα Oscars αλλάζουν και το Χόλιγουντ πρέπει να επιβεβαιώσει ότι αλλάζουν για το καλό. Τα βήματα προόδου στη βιομηχανία του θεάματος που δημιουργεί πρότυπα, βραβευμένα και μη είναι αναγκαία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Μήνυμα υπέρ της πολυπολιτισμικότητας στο Χόλιγουντ απο τη Μέριλ Στριπ
Oscar: Πως επιλέγονται οι υποψήφιοι;
Το (λευκό) Χόλιγουντ που αξίζει μέσα από το φακό του Peter Lindbergh