Spider-Man: Το διαζύγιο που μπορεί να σημάνει το τέλος του κινηματογραφικού ανθρώπου-αράχνη
Καθώς η Sony και η Disney, οι δύο κινηματογραφικοί τιτάνες, αποφάσισαν να χωρίσουν τα τσανάκια τους, ανάμεσά τους βρέθηκε -πιασμένος σε έναν ιστό διαφορετικό απ' αυτούς που τον έχουμε συνηθίσει να χειρίζεται ο ίδιος- ο πιο δημοφιλής υπερ-ήρωας: Ο Spider-Man.
Ο Πίτερ Πάρκερ έχει μακρά ιστορία ως ένας αξιαγάπητος loser σε όλες τις περιπέτειές του ως Spider-Man, ο υπερήρωας του διάσημου κόμικ ο οποίος μας εξοικείωσε με την ιδέα ότι ο καλός μπορεί να κερδίζει τον υπερκακό, αλλά στο τέλος της ημέρας να δυσκολεύεται να πληρώσει το νοίκι του, ή να ρίξει το κορίτσι…
Τώρα, η κινηματογραφική ενσάρκωση του Spider-Man βρίσκεται μπροστά στο μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισε ποτέ ο αγαπημένος άνθρωπος-αράχνη: Σαν ένα παιδί που το ίδιο δεν φταίει σε τίποτα, βρέθηκε κι αυτός ανάμεσα στους δύο γονείς του που πήραν ένα πολύ πικρό διαζύγιο. Από τη μια η Sony, το studio που έχει εδώ και πολύ καιρό στην ιδιοκτησία του τα κινηματογραφικά του δικαιώματα. Από την άλλη η Disney και η θυγατρική της, η Marvel Studios, το κινηματογραφικό τμήμα της εταιρείας κόμικς που έβγαλε για πρώτη φορά στον αέρα το δημιούργημα του Σταν Λι και του Στιβ Ντίτκο το 1962. Οι δύο εταιρείες είναι πλέον δεδομένο ότι δεν τα βρίσκουν, σταματάνε τη συνεργασία τους και έτσι ο Spider-Man μένει να αιωρείται στον αέρα, πιασμένος από μια κλωστή.
Το κάνει σ' όλη του τη ζωή, θα πείτε. Ναι, μόνο που αυτή τη φορά η κλωστή ίσως σπάσει.
Ποιος θα είναι ο μεγάλος χαμένος της ιστορίας;
Κατ’ αρχήν το κοινό. Που αγάπησε τον κινηματογραφικό άνθρωπο-αράχνη υπό τη δημιουργική ομπρέλα της Marvel αλλά με τη χρηματοδότηση της Sony. Που δεν του γύρισε την πλάτη ακομα και στα δύσκολα χρόνια, που τον αγκάλιασε ξανά και που τον θέλει σαν τρελό στο κινηματογραφικο σύμπαν των υπερ-ηρώων.
Κατά δεύτερον ο ίδιος ο Spider-Man, που ίδρωσε ώσπου να καθιερωθεί ξανά στη συνείδηση του κινηματογραφικού κοινού, μετά από πολλά στραβοπατήματα.
Κατά τρίτον, οι ίδιες οι εταιρείες.
Η Sony, που κρατάει γερά τα δικαιώματα, ίσως αισθάνεται μεγάλη αυτοπεποίθηση μετά την επιτυχία του «Spider-Man: Homecoming» και του «Spider-Man: Far From Home», αλλά και του «Spider-Man: Into the Spider-Verse», της βραβευμένης ταινίας κινουμένων σχεδίων.
Η εταιρία, όμως, αρκεί να ρίξει μια ματιά στην ίδια της την ιστορία για να ανακαλύψει όλους τους λόγους για τους οποίους πρέπει να φοβάται: Αφού εμπιστεύτηκε το δημιουργικό ένστικτο του σκηνοθέτη Σαμ Ράιμι στις δύο πρώτες εξαιρετικά επιτυχημένες ταινίες «Spider-Man», με πρωταγωνιστή τον Τόμπι Μαγκουάιρ, το στούντιο προσπάθησε να επιβάλει τη θέλησή του στην τρίτη ταινία, με συνέπεια ένα αδιάφορο αποτέλεσμα που δεν ικανοποίησε ούτε τους κριτικούς αλλά ούτε και το κοινό, φρενάροντας έτσι τη δυναμική του franchise.
Για την επανεκκίνηση, με τις δύο ταινίες «Amazing Spider-Man», το στούντιο στρατολόγησε έναν πολλά υποσχόμενο σκηνοθέτη, το Μαρκ Γουέμπ, και ένα ανερχόμενο αστέρι, τον Άντριου Γκάρφιλντ, αλλά οι ταινίες δεν είχαν τίποτα από όλα εκείνα που έκαναν τον άνθρωπο-αράχνη τόσο επιτυχημένο στο παρελθόν.
Ο Spider-Man δεν είναι το μόνο θρυλικό franchise που η Sony παλεύει να κρατήσει ζωντανό τα τελευταία χρόνια. Το ίδιο συνέβη και με το «Ghostbusters», αλλά και το «Men In Black», οι συνέχειες των οποίων απέτυχαν παταγωδώς. Ο επικεφαλής της Sony, Τομ Ρόθμαν, δεν τα είχε πάει πολύ καλύτερα στη διαχείριση των franchises ούτε στην προηγούμενη δουλειά του, στην 20th Century Fox, όπου παρά λίγο να γίνει μεγάλη γκέλα με το «X-Men» και ιδιαίτερα με το «X-Men Origins: Wolverine».
Στο μεταξύ και όσο Sony και Disney δεν τα βρίσκουν, η αξία του ίδιου του Spider-Man γίνεται όλο και μεγαλύτερη, καθώς ίσως είναι ο μόνος ήρωας που μπορεί να συγκρατήσει το υπερ-ηρωικό σύμπαν και να γεμίσει το κενό που θ’ αφήσουν πίσω τους ο Iron Man (Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ), ο Captain America (Στιβ Ρότζερς) και η Μαύρη Χήρα (Σκάρλετ Γιόχανσον). Η πλούσια μυθολογία πίσω από τον Spider-Man, το γκελ του Τομ Χόλαντ -ιδιαίτερα στα νεανικά κοινά- και η σκηνοθετική ευαισθησία του Τζον Γουάτς, είναι αυτά που έφεραν και πάλι τον κινηματογραφικό Spider-Man στην κορυφή και ίσως αυτά που θα μπορούσαν να κρατήσουν εκεί και το σύμπαν της Marvel, το οποίο ναι μεν πάει σφαίρα, αλλά όλοι ήδη έχουν αρχίσει να αναρωτιούνται μέχρι πότε.
Το θέμα του σκηνοθέτη είναι ένα από τα μεγαλύτερα αγκάθια για τη Sony. Ο Γουάτς δεν έχει υπογράψει για τρίτη ταινία και αν αποφασίσει να πάει με την πλευρά της Marvel, η Sony θα δυσκολευτεί πολύ να βρει κάποιον αξιόλογο διάδοχο, καθώς ελάχιστοι σκηνοθέτες θα ρίσκαραν να έρθουν σε ρήξη με τη Disney, μακράν το μεγαλύτερο κινηματογραφικό στούντιο της εποχής. Κανένας, για την ακρίβεια.
Σύμφωνα με την πλευρά της Sony, το βασικό σημείο ρήξης ανάμεσα στις δύο εταιρείες δεν ήταν οικονομικό (όπως άφησε να εννοηθεί η Marvel), αλλά το γεγονός ότι ο Πρόεδρος της Marvel, Κέβιν Φιτζ δεν έχει χρόνο ν’ ασχοληθεί με το Spider-Man, καθώς έχει άλλα πιο πιεστικά πρότζεκτ στην ατζέντα του, όπως τους «Fantastic Four» και τα επόμενα «X-Men». Η εκδοχή αυτή φαίνεται μάλλον απίθανη, αν σκεφτεί κανείς την αξία που έχει για τη Marvel ο άνθρωπος-αράχνη, όπως επίσης και τo γεγονός ότι ο Φιτζ δεν τρέχει την εταιρεία μόνος του, αλλά έχε από κάτω του ένα πολύ ικανό επιτελείο.
ΟΙ ανεξάρτητοι παρατηρητές, πάντως, λένε ότι εδώ έχουμε μια κλασική περίπτωση σύγκρουσης κινηματογραφικών υπερ-εγώ, με τις δύο εταιρείες να έχουν γιγαντωθεί τόσο πολύ που πλέον θεωρούν ότι μπορούν να κάνουν τα πάντα μόνες τους. Προφανώς αυτό είναι κάτι που δεν συμβαινει μόνο στους ανθρώπους.
Το ερώτημα, σε κάθε περίπτωση είναι ένα: Μπορεί η Sony να φτιάξει μια αξιοπρεπή ταινία Spider-Man χωρίς βοήθεια από τη Marvel. Η απάντηση είναι ότι μπορεί να προσπαθήσει, αλλά δεν θα είναι πολύ εύκολο.
Κι απ’ την άλλη, μπορεί η Marvel να προχωρήσει χωρίς το βασικό της «παιδί»; Η απάντηση είναι και πάλι ναι, αλλά σαφέστατα το υπερ-ηρωικό της σύμπαν θα είναι πολύ φτωχότερο.
Είναι αναμφίβολα μια διαμάχη που έχει μόνο χαμένους. Και που κινδυνεύει να εξαφανίσει κινηματογραφικά έναν από τους πιο αγαπημένους ήρωες όλων των εποχών.