Tον Απρίλιο το 20ό Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου: Tο πρόγραμμα των προβολών
Newsroom
Pixabay
Μόλις ανακοινώθηκε το πρόγραμμα προβολών και δράσεων του 20ού Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου που θα πραγματοποιηθεί από τις 2 έως τις 10 Απριλίου στο Γαλλικό Ινστιτούτο και τις αίθουσες Δαναός και Άστορ.
Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου συνοδεύει εδώ και 20 χρόνια την επιστροφή της άνοιξης και συμμετέχει σ 'αυτήν τη χαρούμενη εποχή, μεταδίδοντας το ελπιδοφόρο μήνυμα μιας αέναα ζωντανής και ποικιλόμορφης τέχνης: αυτής του κινηματογράφου. Από το 2000 ως σήμερα, το φεστιβάλ που έχει βρει τη θέση του στην καρδιά των Ελλήνων σινεφίλ, ανανεώνεται διαρκώς και ενθαρρύνει τις ανταλλαγές και τις συνεργασίες ανάμεσα σε όλους τους κλάδους και τους φορείς του γαλλικού και γαλλόφωνου κινηματογράφου. Φέτος, για μια ακόμη φορά στα 20ά του γενέθλια, προσκαλεί το κοινό να ανακαλύψει ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει η γαλλική και γαλλόφωνη κινηματογραφική παραγωγή, καθώς και εκπροσώπους της 7ης τέχνης που θα ταξιδέψουν στην Αθήνα για να μοιραστούν με όλους την αγάπη τους για τις δημιουργίες τους.
L' heure de la sortie
Η θεματική ενότητας της 20ής διοργάνωσης του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου είναι αφιερωμένη στο άρωμα. Στο πλαίσιο αυτής της θεματικής κατηγορίας προβάλλονται πέντε κλασικές ταινίες που αναδεικνύουν σε μια καίρια στιγμή της πλοκής ή της εξέλιξης, ένα άρωμα, ένα φιαλίδιο, ένα συστατικό. Τα εγκαίνια της θεματικής ενότητας θα γίνουν με ένα masterclass στις 3 Απριλίου με τίτλο «Άρωμα, μόδα: μια γαλλική ιδιαιτερότητα» που θα παραδώσει η ιστορικός και ειδικός στο άρωμα Élisabeth de Feydeau. Το δημιουργικό γραφείο Typical Organization for standards and Order απάντησε στην πρόκληση της θεματικής των αισθήσεων με τη δημιουργία του εικαστικού του φεστιβάλ που μας ταξιδεύει στο αιθέριο, στο άυλο και στη φινέτσα του αρώματος, παίζοντας παράλληλα με τη γεωμετρία των σχημάτων που παραπέμπουν κυρίως στην κινηματογραφική οθόνη και στα 20ά γενέθλιά του.
Amin
Η ποικιλομορφία στο πρόγραμμα βρίσκεται στο προσκήνιο και φέτος, τόσο στις κατηγορίες και τα είδη των ταινιών, όσο και στην πλοκή, στη μορφή και φυσικά στην εκπροσώπηση της Γαλλοφωνίας. Μέσα από επτά ταινίες, το Βέλγιο, η Ελβετία, ο Καναδάς, ο Λίβανος, το Λουξεμβούργο, το Μαρόκο, Τσέχικη Δημοκρατία, η Ελβετία και η Τυνησία, μας προτείνουν γαλλόφωνες παραγωγές που αντικατοπτρίζουν απόλυτα αυτήν την πολυμορφία. Τέλος, η Λευκή Κάρτα της φετινής χρονιάς δίνεται στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών του Φεστιβάλ Καννών που γιόρτασε στην τελευταίο Φεστιβάλ Καννών τα 50 του χρόνια. Δύο σκηνοθέτες που έχουν διακριθεί στο Δεκαπενθήμερο, έχουν την τιμητική τους στο Φεστιβάλ: οι Philippe Faucon και Bruno Dumont. Τα βραβεία Θα απονεμηθούν και φέτος δύο βραβεία στις ταινίες που συμμετέχουν στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδας:
• Το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής, το οποίο απονέμεται από την κριτική επιτροπή του φεστιβάλ και αποτελεί μια προσφορά της NOVA και του ΟΠΑΝΔΑ. Οι φορείς αυτός υποστηρίζουν ως χορηγοί επικοινωνίας την προώθηση της ταινίας όταν αυτή προβληθεί στις ελληνικές αίθουσες.
• Το Βραβείο Κοινού, το οποίο απονέμεται κατόπιν ψηφοφορίας των θεατών κατά την έξοδό τους από τις προβολές των ταινιών που συμμετέχουν στο διαγωνιστικό τμήμα. Το Βραβείο Κοινού, προσφορά της μπίρας Fischer, απονέμεται στον διανομέα της βραβευμένης ταινίας στην Ελλάδα για την προώθησή της κατά την προβολή της στις ελληνικές αίθουσες.
Η κριτική επιτροπή
• David Foenkinos, Γάλλος συγγραφέας, δραματουργός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης • Ελένη Ράντου, ηθοποιός • Μαριάννα Κάλμπαρη, σκηνοθέτις και ηθοποιός, καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν • Λουκάς Κατσίκας, καλλιτεχνικός Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Νύχτες Πρεμιέρας και του Athens Open Air Film Festival • Σύλλας Τζουμέρκας, σκηνοθέτης, σεναριογράφος και ηθοποιός
Ταινία έναρξης
En liberté! (Το πρόβλημά μου είσαι εσύ, Γαλλία, 2018)
Σκηνοθεσία: Pierre Salvadori
Ηθοποιοί: Adèle Haenel, Pio Marmaï, Audrey Tautou, Vincent Elbaz
Η Yvonne, νεαρή Αστυνομικός-Επιθεωρητής, ανακαλύπτει πως ο σύζυγός της, ο Αρχηγός Santi, ήρωας της περιοχής που έπεσε στο καθήκον, δεν ήταν όπως πίστευε θαρραλέος και ακέραιος Αστυνομικός, αλλά ένας διεφθαρμένος μπάτσος. Αποφασισμένη να επανορθώσει για τις αδικίες του, συναντά στο δρόμο της τον Antoine, που άδικα φυλακίστηκε για οχτώ χρόνια από τον Santi. Μια αναπάντεχη και τρελή συνάντηση που δυναμιτίζει τη ζωή και των δύο.
Ταινία λήξης
Le mystère Henri Pick (Το μυστήριο του κυρίου Πίκ, Γαλλία, 2019)
Σκηνοθεσία: Rémi Bezançon
Ηθοποιοί: Fabrice Luchini, Camille Cottin, Alice Isaa
Σε μια βιβλιοθήκη στην καρδιά της Βρετάνης, μια νεαρή εκδότρια ανακαλύπτει ένα εξαιρετικής αξίας χειρόγραφο το οποίο και δημοσιεύει αμέσως. Το μυθιστόρημα γίνεται best seller. Όμως, ο συγγραφέας του, Henri Pick, ένας πιτσαδόρος από τη Βρετάνη, που έχει πεθάνει πριν δύο χρόνια, φαντάζει αδύνατο να είχε γράψει κάτι άλλο πέρα από λίστες για ψώνια, σύμφωνα με τη χήρα του. Πεπεισμένος ότι πρόκειται για απάτη, ένας διάσημος κριτικός λογοτεχνίας αποφασίζει να κάνει μια έρευνα...
"Καρδιά του σκότους" του Όρσον Γουέλς. Ανάμεσα στα δεκάδες έργα και σχέδια που σκόπευε να πραγματοποιήσει ο Όρσον Γουέλς, ήταν και η "Καρδιά του Σκότους", μία διασκευή του ομώνυμου έργου του γνωστού συγγραφέα Τζότζεφ Κόνραντ, που αναφέρεται σε έναν Ευρωπαίο καπετάνιο που διασχίζει έναν ποταμό στο Κονγκό. Το σχέδιο του Γουέλς χαρακτηρίστηκε πολύ "φιλόδοξο και ακριβό" από τα στούντιο και εγκαταλείφθηκε γρήγορα. Η ιδέα όμως δεν χάθηκε γιατί στο βιβλίο αυτό βασίστηκε πολύ αργότερα, το 1979, ο Κόπολα και γύρισε το κλασικό πια "Αποκάλυψη τώρα".
Photo 2/10
"Ομάδα Δράσης" του Τζόρτζ Μίλλερ. Το 2007, η Γουόρνερ Μπρος είχε αναθέσει στον Τζορτζ Μίλερ να σκηνοθετήσει την ταινία "Ομάδα Δράσης" (Justice League). Νωρίτερα, ο Κρίστοφερ Νόλαν είχε σκηνοθετήσει τον Μπάτμαν και ετοίμαζε ήδη τον Σκοτεινό Ιππότη, που προβλήθηκε το 2008.
Η Γουόρνερ Μπρος ήθελε άλλη μία ταινία με θέμα τους σουπερ-ήρωες των κόμικς αυτών, ανεξάρτητα από το έπος που γύριζε ο Νόλαν. Ο Τζόρτζ Μίλλερ, σκηνοθέτης του Μαντ Μαξ, είχε κάνει όλες τις ετοιμασίες, ενώ είχε βρει και τους ηθοποιούς, τον Ντ. Τζ. Κοτρόνα στο ρόλο του Σούπερμαν, τον Άρμι Χάμερ για Μπάτμαν, την Μέγκαν Γκέλ στον ρόλο της Γουόντερ Γούμαν και τον Άνταμ Μπρόντι ως Φλας. Συνέβη όμως το απίστευτο: το σχέδιο αναβλήθηκε προσωρινά, εξαιτίας της μεγάλης απεργίας που πραγματοποιούσαν τότε οι σεναριογράφοι στο Χόλιγουντ και στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε οριστικά!
Photo 3/10
"Ναπολέων" του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Έργο ζωής αποτελούσε για τον γνωστό σκηνοθέτη Στάνλεϊ Κιούμπρικ, μία ταινία για τον Ναπολέοντα. Για πολλά χρόνια έγραφε το σενάριο στο οποίο θα εξιστορούσε τα πάντα για τον Βοναπάρτη: την παιδική του ηλικία, την ενασχόλησή του με την πολιτική, τις στρατιωτικές του επιχειρήσεις και τον θάνατό του. Ο σκηνοθέτης του "Κουρδιστού Πορτοκαλιού" είχε επισκεφθεί τα μέρη που θα γύριζε την ταινία, σκεφτόταν ποιούς ηθοποιούς θα διάλεγε και παράλληλα, έγραφε με κάθε σχολαστικότητα το σενάριο. Τα στούντιο όμως είχαν άλλη άποψη: δεν πίστευαν στην ταινία αυτή, μετά και την αποτυχία, νωρίτερα, μιας άλλης ταινίας για τον Ναπολέοντα, με τον Ροντ Στάιγκερ.
Εικάζεται ότι κάποια στοιχεία από το σενάριο για τον "Ναπολέοντα", κατέληξαν απευθείας στο σενάριο για την ταινία που γύρισε αργότερα ο Κιούμπρικ, με τίτλο "Μπάρι Λίντον". Ωστόσο, η ταινία για τον Ναπολέοντα είχε "στοιχειώσει" τον Κούμπρικ, καθώς μέχρι το τέλος της ζωής του ήλπιζε ότι θα μπορούσε να τη γυρίσει.
Photo 4/10
"Night Skies" του Στίβεν Σπίλμπεργκ. Λίγο μετά τις "Στενές επαφές τρίτου τύπου" ο Σπίλμπεργκ προσανατολιζόταν σε μία ακόμη ταινία επιστημονικής φαντασίας και τρόμου, το Night Skies. Ο διάσημος σκηνοθέτης ήθελε να διηγηθεί την ιστορία μίας οικογένειας στο Κεντάκι των ΗΠΑ, «την οποία απειλούσαν οι εξωγήινοι». Είχε ζητήσει μάλιστα να του γράψει το σενάριο ο Τζον Σέιλς. Όταν όμως το διάβασε του φάνηκε πολύ "σκοτεινό" για τα γούστα του. Στη συνέχεια όμως συμπεριέλαβε αρκετά στοιχεία από εκείνο το σενάριο, τα οποία χρησιμοποίησε στις ταινίες του, ΕΤ και το "Πνεύμα του Κακού". Θα θέλαμε όμως πολύ να ξέραμε τί θα είχε γυρίσει τότε ο νεαρός Στίβεν με τους απειλητικούς εξωγήινους. Ένα θέμα που τον απασχόλησε το 2005, με την ταινία ο "Πόλεμος των Κόσμων".
Photo 5/10
"Σπάιντερ Μαν" του Τζέιμς Κάμερον. Η ταινία "Σπάιντερ Μαν" σε σκηνοθεσία Τζέιμς Κάμερον είχε πρωταγωνιστή τον Λεονάρντο ντι Κάπριο. Φυσικά δεν πρόκειται να την δούμε ποτέ, το σχέδιο όμως έμεινε ζωντανό, έστω για λίγο! Ήταν την δεκαετία του 1990 όταν ο Τζέιμς Κάμερον είχε προσληφθεί από την εταιρία Carolco ως σεναριογράφος, παραγωγός και σκηνοθέτης μίας ταινίας για τον Σπάιντερ Μαν. Δυστυχώς η ταινία δεν βγήκε ποτέ στο φώς λόγω εσωτερικών νομικών προβλημάτων, εξαιτίας των οποίων λίγο αργότερα χρεοκόπησε η Carolco. Ωστόσο, κάποιες ιδέες του Κάμερον χρησιμοποιήθηκαν στην πρώτη ταινία που γύρισε αργότερα ο Σαμ Ρέιμι για τον Σπάιντερ Μαν, όπως εκείνη όπου από το χέρι του ήρωα βγαίνει "οργανικός" ιστός αράχνης, χωρίς να χρειάζεται ειδικός εξοπλισμός.
Photo 6/10
"Kill Bill 3" του Κουέντιν Ταραντίνο. Για χρόνια ο Κουέντιν Ταραντίνο έλεγε ότι θα γύριζε το Kill Bill. 3, με θέμα την κόρη της νύφης (την Ούμα Θέρμαν που έπαιζε στις δύο προηγούμενες ταινίες ), η οποία είναι έτοιμη να εκδικηθεί τους εχθρούς της μητέρας της. Μέχρι σήμερα όμως δεν έχει γραφτεί κανένα σενάριο για την ταινία, ενώ ο ίδιος ο Ταραντίνο δήλωσε ότι μετά από δέκα-δώδεκα ταινίες που έχει σκηνοθετήσει σκέφτεται να συνταξιοδοτηθεί και ίσως, να στραφεί σε ένα άλλο επάγγελμα (πιθανότατα να γράψει ένα βιβλίο).
Photo 7/10
"Σούπερμαν" του Τιμ Μπάρτον. Ο Νίκολας Κέιτς με την στολή του Σούπερμαν; Ναι, θα μπορούσε. Η φωτογραφία κυκλοφόρησε λίγο πριν την έναρξη των γυρισμάτων της ταινίας "Ο Σούπερμαν ζει!" με σκηνοθέτη τον Τιμ Μπάρτον και πρωταγωνιστή τον Νίκολας Κέιτς. Θα τον βλέπαμε να πεθαίνει και στη συνέχεια να επιστρέφει έτοιμος να αναμετρηθεί με τον σούπερ-υπολογιστή Braniac. Η ταινία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ καθώς το σενάριο άλλαζε συνεχώς!
Photo 8/10
"Λένινγκραντ (900 ημέρες πολιορκίας)" του Σέρτζιο Λεόνε. Το 1982 όταν ο Σέρτζιο Λεόνε γύριζε το "Κάποτε στην Αμερική", είχε την ιδέα να κάνει μία ταινία βασισμένη στο μυθιστόρημα του Χάρι Σάλσμπουρι, -Οι 900 ημέρες- το οποίο εξιστορούσε την πολιορκία του Λένινγκραντ από τους Ναζί κατά τη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου. Στην επική αυτή ταινία ο Ντε Νίρο πιθανότατα θα είχε τον ρόλο ενός Αμερικανού φωτογράφου, ο οποίος θα εξιστορούσε τα γεγονότα του πολέμου, παγιδευμένος στην πόλη από την αρχή της πολιορκίας και τον έρωτά του για μία Ρωσίδα με την οποία θα προσπαθούσε να επιβιώσει κατά την διάρκεια των βομβαρδισμών. Στο τέλος θα τον βλέπαμε να πεθαίνει, δολοφονημένος την τελευταία μέρα του πολέμου.
Για άγνωστους λόγους η ταινία δεν γυρίστηκε ποτέ, ενώ για χρόνια άλλος ένας ιταλός σκηνοθέτης, ο Τζουζέπε Τορνατόρε, προσπαθούσε να πάρει αυτός τη σκυτάλη και να υλοποιήσει το σχέδιο του Λεόνε: λέγεται ότι είχε κατά νου τους Νικόλ Κίντμαν και Αλ Πατσίνο ως πρωταγωνιστές. Στη συνέχεια όμως, εγκατέλειψε και αυτός.
Photo 9/10
"Μεγαλόπολη" του Φράνσις Φορντ Κόπολα. Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα για περισσότερο από 20 χρόνια προσπαθούσε να γυρίσει την ταινία "Μεγαλόπολη", μία επική υπερπαραγωγή με ήρωα έναν αρχιτέκτονα της Νέας Υόρκης που προσπαθεί να χτίσει μία ουτοπική πόλη. Ο σκηνοθέτης του "Νονού" είχε γράψει το σενάριο, περίπου 200 σελίδες γεμάτες ιστορίες και σχέδια, ενώ έψαχνε και τους ηθοποιούς για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, μεταξύ των οποίων ήταν οι Κέβιν Σπέϊσι και ο Γουόρεν Μπίτι.
Το σχέδιο όμως έμεινε στα χαρτιά, θαμμένο κάτω από τα ερείπια της 11ης Σεπτεμβρίου: οι παραγωγοί δεν πίστευαν ότι υπήρχε η δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί μια ταινία για την «πληγωμένη» τότε Νέα Υόρκη και ούτε είχαν τη θέληση να αλλάξουν την πόλη, όπως οραματιζόταν ο ήρωας στην ταινία.
Photo 10/10
"Ρόνι Ρόκετ" του Ντέιβιντ Λιντς. Ο Ντέιβιντ Λιντς άρχισε να σκέφτεται το σενάριο αυτής της ταινίας, αφού είχε ολοκληρώσει την πρώτη του ταινία, το Eraserhead, το 1977. Ήρωας θα ήταν ένας ντετέκτιβ ο οποίος θα αναζητούσε μία παράλληλη πραγματικότητα, μία δεύτερη διάσταση όχι πολλή διαφορετική από εκείνη που είδαμε στο Twin Peaks. Σύμφωνα με το σενάριο, τον πρωταγωνιστή θα κυνηγούσαν άνδρες οπλισμένοι με "ηλεκτρική ενέργεια"...
Η ταινία δεν γυρίστηκε ποτέ λόγω των πολλών υποχρεώσεων πού είχε την εποχή εκείνη ο Λιντς στον κινηματογράφο, στην τηλεόραση αλλά και στην ζωγραφική. Σίγουρα όμως εάν την γύριζε θα ήταν ένα αριστούργημα...