ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

70 χρόνια Godzilla: Πώς μια εθνική τραγωδία γέννησε ένα εμβληματικό τέρας

70 χρόνια Godzilla: Πώς μια εθνική τραγωδία γέννησε ένα εμβληματικό τέρας

Σκηνή από την ταινία «Godzilla» του 1954.

Wikipedia

Η βαρυσήμαντη ιαπωνική ταινία «Godzilla» του 1954 του Ishirō Honda γεννήθηκε μέσα από μια εθνική τραγωδία στην Ιαπωνία. Έχει ένα ζοφερό μήνυμα για την ανθρωπότητα που ξεπερνά το κινηματογραφικό θέαμα.

Ο Godzilla, σύμφωνα με την ιστορία του kaiju, παρουσιάζεται ως ένα προϊστορικό τέρας, ωστόσο για πολλούς θαυμαστές η «γέννηση» του τοποθετείται τον Αύγουστο του 1945, όταν οι αμερικανικές ατομικές βόμβες έπληξαν τις πόλεις Χιροσίμα και Ναγκασάκι στην Ιαπωνία, οδηγώντας στον θάνατο περισσότερους από 150.000 ανθρώπους.

Όπως αναφέρει ο Στίβεν Σλος, διακεκριμένος μελετητής των kaiju:

«Η Ιαπωνία είναι το μοναδικό έθνος που έχει υποστεί άμεσα τις συνέπειες ενός ατομικού βομβαρδισμού. Έτσι, η ταινία "Godzilla" του 1954 εξερευνά θέματα που μόνο η Ιαπωνία θα μπορούσε να απεικονίσει».

Η καταστροφή από τις βόμβες είχε τεράστιο αντίκτυπο στην ιαπωνική εθνική συνείδηση, υπογραμμίζει ο Σλος.

Ωστόσο, οι κάτοικοι της Χιροσίμα και του Ναγκασάκι δεν ήταν οι τελευταίοι Ιάπωνες που υπέφεραν από τις συνέπειες της ραδιενέργειας.

Τον Μάρτιο του 1954, το ιαπωνικό αλιευτικό σκάφος Daigo Fukuryū Maru (Lucky Dragon Five) εκτέθηκε στη ραδιενεργή σκόνη από μια θερμοπυρηνική δοκιμή των ΗΠΑ στην Ατόλη Μπικίνι.

Ο ασυρματιστής του σκάφους πέθανε από ασθένεια ραδιενέργειας και ο μολυσμένος τόνος που αλιεύθηκε διανεμήθηκε στην αγορά, προκαλώντας ανησυχία στην Ιαπωνία.

Σύμφωνα με τον Δρ Jeffrey Angles, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Δυτικού Μίσιγκαν, «έγινε σαφές ότι η ραδιενέργεια, ανεξαρτήτως των μέτρων που έπαιρνε η Ιαπωνία, θα επέστρεφε από εξωτερικές δυνάμεις και θα επηρέαζε τον πληθυσμό».

Η ιστορία της ταινίας «Godzilla» του 1954 περιγράφει ένα προϊστορικό πλάσμα, που μοιάζει με δεινόσαυρο και ζει κρυμμένο στον ωκεανό επί αιώνες.

Το τέρας διαταράσσεται και μεταλλάσσεται λόγω των πυρηνικών δοκιμών, αποκτώντας τεράστιες δυνάμεις, όπως η ραδιενεργή του πνοή, και μεταμορφώνεται σε έναν σχεδόν άφθαρτο Λεβιάθαν.

Με μια τρομερή διάθεση, ο Godzilla αρχίζει να καταστρέφει το Τόκιο, ισοπεδώνοντας κτίρια και προκαλώντας χάος στην πόλη.

Η ταινία ξεχωρίζει για την ανθρωποκεντρική της προσέγγιση, δίνοντας έμφαση στα αθώα θύματα της καταστροφής.

Μία από τις πιο συγκινητικές σκηνές δείχνει μια μητέρα που αγκαλιάζει τα παιδιά της, λέγοντας τους:

«Θα δούμε τον πατέρα σας σύντομα. Θα ενωθούμε μαζί του στον παράδεισο».

Η ρεαλιστική απεικόνιση των συνεπειών συνεχίζεται με σκηνές σε ένα γεμάτο νοσοκομείο, όπου διακρίνονται τραυματίες, πτώματα και ένα παιδί που εξετάζεται με μετρητή Geiger, υπογραμμίζοντας την απελπισία της κατάστασης.

Η ταινία Godzilla δεν είναι απλώς μια ταινία φαντασίας με ένα τεράστιο τέρας.

Αντιθέτως, λειτουργεί ως μια αλληγορία για τις τραυματικές εμπειρίες της Ιαπωνίας από την πυρηνική καταστροφή και τις συνέπειες της ραδιενέργειας, αποτελώντας μια κραυγή ανησυχίας και προειδοποίησης για την καταστροφική δύναμη της πυρηνικής ενέργειας.