ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

O Στράτος Χατζηιωαννίδης βάζει τον Dali να συνομιλεί με την τεχνολογία

O Στράτος Χατζηιωαννίδης βάζει τον Dali να συνομιλεί με την τεχνολογία

Ο αρχιτέκτονας Στράτος Χατζηωαννίδης.

Η έκθεση Dali: Cybernetics μετά από την παρουσίασή της σε Λονδίνο, Βαρκελώνη, Κοπεγχάγη, Βερολίνο, Βαρσοβία και άλλες πόλεις του κόσμου έρχεται στην Αθήνα στον «Ελληνικό Κόσμο», το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού.

Ο Στράτος Χατζηωαννίδης, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1986. Τελείωσε το Λύκειο στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Ανατόλια και ξεκίνησε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο του Μιλάνο. Με διπλό πτυχίο στους πολιτικούς μηχανικούς και στην αρχιτεκτονική, εργάστηκε για κάποια χρόνια ως αρχιτέκτονας και μετέπειτα ως project manager στο Μιλάνο.

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα το 2014 άνοιξε το δικό του αρχιτεκτονικό γραφείο με την επωνυμία CHATZIIOANNIDIS ARCHITECTURE & INTERIOR στο οποίο ενσωμάτωσε και τις λειτουργίες της ιστορικής επιπλοποιίας ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΙΔΗΣ, ώστε να μπορεί να παρέχει στους πελάτες του ένα ολοκληρωμένο σχεδιαστικό και κατασκευαστικό αποτέλεσμα.

Κύριο αντικείμενο του γραφείου είναι ο αρχιτεκτονικός και διακοσμητικός σχεδιασμός εσωτερικών χώρων τόσο ιδιωτικών κατοικιών σε όλη την Ελλάδα, τη Ζυρίχη, το Μιλάνο και το Λονδίνο όσο και κοινόχρηστων χώρων όπως ξενοδοχεία, μπαρ, εστιατόρια, γραφεία, μαγαζιά και ιατρεία.

Ο Στράτος Χατζηωαννίδης ανάλαβε να στήσει και να σχεδιάσει την έκθεση Dali: Cybernetics, μία πρωτοποριακή εικαστική ματιά στον διάσημο ζωγράφο μέσα από την σύγχρονη τεχνολογία.

dali-40.jpg



Η έκθεση Dali: Cybernetics μετά από την παρουσίασή της σε Λονδίνο, Βαρκελώνη, Κοπεγχάγη, Βερολίνο, Βαρσοβία και άλλες πόλεις του κόσμου έρχεται στην Αθήνα στον «Ελληνικό Κόσμο», το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού!

Μετά από τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσε στη Θεσσαλονίκη, με κοινό από όλες τις ηλικίες, η έκθεση έρχεται ανασχεδιασμένη από τον Οκτώβριο και για το κοινό της Αθήνας.

Η έκθεση είναι μια συναρπαστική περιήγηση στα πιο διάσημα έργα του Σαλβαδόρ Νταλί από μια εντελώς νέα οπτική. Παρακολουθούμε την πορεία των επιρροών του ζωγράφου, από τον υπερρεαλισμό και τον Φρόιντ ολοένα και περισσότερο προς τις θετικές επιστήμες, τα μαθηματικά, την πληροφορική.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη με τον αρχιτέκτονα Στράτο Χατζηιωαννίδη:

Πόσο καιρό ασχοληθήκατε με την έκθεση μέχρι να στηθεί;

Από τη στιγμή που πήραμε την έγκριση από Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος, η αρχιτεκτονική μας ομάδα ξεκίνησε τον σχεδιασμό για την εκπόνηση του λειτουργικού διαγράμματος της έκθεσης. Είναι πάρα πολύ σημαντική η σωστή ροή της διαδρομής της έκθεσης, έτσι ώστε να βιώσει ο επισκέπτης στο μέγιστο την εμπειρία που του προσφέρεται. Από τη στιγμή λοιπόν που η ισπανική παραγωγή ενέκρινε τη μελέτη μας σε τεχνικά σχέδια και φωτορεαλιστικά, ξεκινήσαμε άμεσα την κατασκευή με μια ομάδα συνεργείων που εξειδικεύονται σε τέτοια έργα, ώστε να πετύχουμε τόσο την ποιότητα αλλά και την ταχύτητα που απαιτείται. Θα έλεγα λοιπόν πως όλο το εγχείρημα σχεδιασμού κατασκευής διήρκησε λιγότερο από δύο μήνες.

xar.jpg

Ο αρχιτέκτονας Στράτος Χατζηωαννίδης.

Τι το ιδιαίτερο θα δούμε στο Dali Cybernetics;

Πέραν του ιδιαίτερου θέματος της έκθεσης που πραγματεύεται τη σχέση του μεγάλου καλλιτέχνη με τις επιστήμες, θα δείτε το πώς η τεχνολογία συναντάει την τέχνη. Είναι ένας καινούργιος τρόπος παρουσίασης στον οποίο κυριαρχεί η έννοια της εμβύθισης σε αυτό το δωμάτιο με τα 500τμ επιφάνειας προβολών. Επίσης η χρήση τεχνητής νοημοσύνης και της εικονικής πραγματικότητας είναι κυρίαρχα σε όλο το στήσιμο της έκθεσης. Κάθε ενότητα ή καλύτερα κάθε διαδραστικό δωμάτιο από το οποίο ο επισκέπτης θα περάσει χαρακτηρίζεται από τη χρήση τεχνολογίας.

Μπορεί τελικά η τεχνολογία να αντικαταστήσει την τέχνη;

Σε καμία περίπτωση, ιδιαίτερα για εμάς τους μεγαλύτερους, δε θα μπορούσε να αντικατασταθεί το δέος που νιώθουμε όταν βρεθούμε μπροστά, ας πούμε, σε έναν αυθεντικό Νταλί. Η τεχνολογία παρόλα αυτά είναι κομμάτι της καθημερινότητας μας και αγγίζει πλέον όλους τους τομείς της ζωής μας. Θα ήταν παράλογο να μην την εντάξουμε στην κατανόηση και στην επαφή με την τέχνη. Ο κόσμος φοβάται τα απομεινάρια της αναλογικής εποχής και την επαφή του με ένα μουσείο μπορεί να την έβρισκε βαρετή ή ανούσια. Δίνουμε λοιπόν την ευκαιρία σε κόσμο που δε θέλει ή δεν μπορεί να επισκεφτεί ένα μουσείο να γνωρίσει κομμάτι της ζωής του μεγάλου καλλιτέχνη.

Πιστεύετε πως ο κόσμος θα καταλάβει την σχέση τεχνολογίας-επιστήμης και τέχνης;

Ο κόσμος που θα επισκεφτεί την έκθεση πρέπει να έρθει έτοιμος κι ενημερωμένος για το τι θα δει. Δε θα δει μια αναδρομική έκθεση του Ισπανού καλλιτέχνη κι ένα ταξίδι στα έργα του. Η θεματολογία όμως είναι ξεκάθαρη και εισάγει κατευθείαν τον επισκέπτη στο μυαλό του Νταλί και στο ποια ήταν η σχέση του με τις επιστήμες.

Ποιo ήταν το πιο δύσκολο πράγμα που συναντήσατε στήνοντας την έκθεση;

Το πιο δύσκολο πράγμα στον σχεδιασμό ήταν η εκπόνηση μιας σωστής μελέτης έτσι ώστε, όπως προανέφερα, να μπορεί ο επισκέπτης να πάρει το μέγιστο της εμπειρίας. Στο κομμάτι της κατασκευής ήταν πολύ δύσκολο, τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και στον Ελληνικό Κόσμο στην Αθήνα, να στηθούν όλες αυτές οι τοιχοποιίες που απαιτούνται χωρίς να «πληγώσουμε» τις δομές που μας φιλοξενούν. Ήταν μια πρόκληση την οποία τη φέραμε εις πέρας και είμαστε πολλοί ικανοποιημένοι γι' αυτό.

xart.jpg

Ο αρχιτέκτονας Στράτος Χατζηωαννίδης.

Γιατί είναι σημαντικό να συναντιούνται τέχνη και επιστήμη;

Είναι σημαντικό καθώς η τέχνη μπορεί να γίνει πιο προσιτή σε μια μεγάλη μερίδα κοινού που δε διαθέτει τους πόρους ή δεν είναι μέσα στον τρόπο ζωής του να επισκέπτεται μουσεία και να ενημερώνεται. Επίσης, η νέα γενιά είναι τόσο συνηθισμένη σε αυτόν τον γρήγορο τρόπο προβολής κι εναλλαγής εικόνων που σίγουρα θα της κινήσει το ενδιαφέρον περισσότερο από κάτι πιο στατικό που θα ήταν ένας κρεμασμένος πίνακας.

Γιατί επιλέξατε τον Νταλί για το θέμα της έκθεσης και όχι κάποιον άλλο;

Ο Νταλί ήταν λάτρης των επιστημών και μεγάλος υποστηρικτής τους. Ήταν ένας οραματιστής που πρόβλεψε την έλευση της ψηφιακής τέχνης. Παθιάστηκε με τις γραφιστικές δυνατότητες του υπολογιστή, που είναι πολύ πιο ακριβείς από αυτές του χεριού του ζωγράφου. Θα δούμε ας πούμε τα “στερεοσκοπικά φιλμ” του επιστήμονα Τόμας Μπάνχοφ, που ζωντανεύουν τετραδιάστατες φιγούρες και τα οποία εισήγαγαν τον Νταλί στα Cybernetics. Γι’ αυτό λοιπόν θεωρήσαμε πως θα ήταν πολύ σωστό να ξεκινήσουμε αυτό το εγχείρημα με τον καλλιτέχνη που υποστήριξε την τεχνολογία. Θα ακολουθήσουν και άλλοι καλλιτέχνες όπως η Frida Kalho, ο Ιούλιος Βερν και άλλοι πολλοί.