ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Han Van Meegeren: O πλαστογράφος τέχνης που εξαπάτησε τους Ναζί

Ο Χέρμαν Γκέρινγκ (αριστερά) και ο πλαστογράφος τέχνης Χαν Βαν Μεγκερεν (δεξιά).

AP

Η περίεργη περίπτωση ενός διάσημου απατεώνα που κατάφερε να κάνει καλό στην ιστορία της τέχνης.

Η ιστορία είναι γεμάτη με απατεώνες που εξαπάτησαν τους αντιπάλους τους για να πετύχουν. Συχνά, αυτές οι φιγούρες παρεκκλίνουν από το μονοπάτι της αρετής για να αποκτήσουν δύναμη ή πλούτη, και παραβλέπουν ευθαρσώς τις σκληρές τιμωρίες του νόμου. Σήμερα, εξετάζουμε την περίεργη περίπτωση του Han Van Meegeren, ενός διάσημου απατεώνα που κατάφερε να πέσει στη σωστή πλευρά της ιστορίας.

Γεννημένος τον Οκτώβριο του 1889 στο Ντέβεντερ της Ολλανδίας, ο Van Meegeren έδειξε ένα πρώιμο ταλέντο στο σχέδιο και τη ζωγραφική και έφτασε να ειδωλοποιήσει την πλούσια ιστορία του έθνους του στις καλές τέχνες. Σπούδασε στη διάσημη Βασιλική Ακαδημία Τέχνης της Χάγης και αλίευσε τις δεξιότητές του ως πολύπλευρος ζωγράφος. Παρά το παραγωγικό έργο και το εκπαιδευτικό του υπόβαθρο, ο Van Meegeren ένιωθε υποτιμημένος στην καλλιτεχνική κοινότητα και αγωνίστηκε να επιτύχει πολλά με τον τρόπο της κριτικής εύνοιας.

Ο Van Meegeren άλλαξε την προσέγγισή του, θέτοντας ως στόχο να σαμποτάρει το καλλιτεχνικό κατεστημένο ως πλαστογράφος. Ο Van Meegeren έγινε ιδιαίτερα ικανός στη μίμηση των στυλ Ολλανδών δασκάλων του 17ου αιώνα, συμπεριλαμβανομένων των Pieter de Hooch και Frans Hals. Η πιο διάσημη πλαστογραφία του ήταν το Δείπνο στο Emmaus, το οποίο «πέρασε» ως αυθεντικός Vermeer.

Ο Van Meegeren ήταν ιδιαίτερα προσαρμοσμένος στο στυλ του Vermeer και πιστεύεται ότι δημιούργησε αρκετές πλαστογραφίες στις αρχές του 20ου αιώνα. Η διασφάλιση ότι οι πίνακες έμοιαζαν αυθεντικά παλαιωμένοι ήταν μια τέχνη από μόνη της. Ο Van Meegeren χρησιμοποίησε παλιούς καμβάδες και ανακάτεψε τα δικά του χρώματα για να μιμηθεί τα υλικά που ήταν διαθέσιμα τον 17ο αιώνα. Εφάρμοσε μια ειδική ρητίνη στους πίνακες, την οποία έψησε για να δημιουργήσει την εμφάνιση ρωγμών παλαίωσης, μια τεχνική γνωστή ως craquelure.

Ο Van Meegeren ήταν ένας απίστευτα ταλαντούχος πλαστογράφος και κατάφερε να εξαπατήσει τους πάντες. Ωστόσο, το The Supper at Emmaus εξαπάτησε ακόμη και τους κριτικούς.

Ο Van Meegeren είχε αναμφίβολα πολλούς άσσους στο μανίκι του. Ωστόσο, η καριέρα του στην πλαστογραφία πήρε μια ενδιαφέρουσα στροφή στο τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, όταν κατηγορήθηκε στην Ολλανδία για συνεργασία με τους Ναζί. Οι ολλανδικές αρχές είχαν εντοπίσει το όνομά του από την πώληση ενός ψεύτικου Vermeer στον στρατιωτικό ηγέτη των Ναζί και δεύτερο στην εξουσία του Αδόλφου Χίτλερ, τον Hermann Goering.

Κατά τη διάρκεια της σκληρής δίκης, ο Van Meegeren ισχυρίστηκε ότι το The Woman Taken in Adultery, ο πίνακας που πούλησε στον ηγέτη των Ναζί, ήταν πλαστό από το ίδιο του το χέρι. Τελικά αθωώθηκε και τελικά δοξάστηκε σαν αντιστασιακός.

Λόγω του θράσους των κατορθωμάτων του Van Meegeren και του αδιαμφισβήτητου καλλιτεχνικού του ταλέντου, θεωρείται πλέον ένας αείμνηστος Ολλανδός δάσκαλος της ζωγραφικης. Ο ολλανδικός λαός θυμάται επίσης τον Van Meegeren ως ήρωα εν καιρώ πολέμου, αφού αντάλλαξε τον πλαστό πίνακα του με τον εχθρό για 200 πρωτότυπους ολλανδικούς πίνακες που είχε αποκτήσει κατά τη διάρκεια της ναζιστικής προέλασης. Πριν από τη δίκη του, ο Van Meegeren είχε καταφέρει να συγκεντρώσει περίπου 30 εκατομμύρια δολάρια σε πλούτο μέσω της πλαστογραφίας.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης