ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πώς ο Τζακ Νίκολσον προέβλεψε το μέλλον του Χόλιγουντ

Πώς ο Τζακ Νίκολσον προέβλεψε το μέλλον του Χόλιγουντ
Ο ηθοποιός Jack Nicholson εμφανίζεται στη Νέα Υόρκη, όπου προωθεί την κινηματογραφική παραγωγή "The Last Detail", στις 26 Φεβρουαρίου 1974. AP

Όταν ο Jack Nicholson ξεκίνησε για πρώτη φορά να «στρώνει»τον δρόμο του στον παράξενο και υπέροχο κόσμο του κινηματογράφου, το κίνημα του «Νέου Χόλιγουντ» δεν είχε καν ξεκινήσει ακόμα, αλλά θα συνέχιζε να γίνεται ένας από τους μεγαλύτερους σταρ του.

Αφού ακολούθησε τα χνάρια αμέτρητων μελλοντικών θρύλων καθισμένος κάτω από το ανεκτίμητο μαθησιακό δέντρο του Roger Corman, ο Jack Nicholson απέκτησε κατανόηση της διαδικασίας δημιουργίας ταινιών από πολλές οπτικές γωνίες, γεγονός που τον βοήθησε να περιηγηθεί στο συνεχώς μεταβαλλόμενο πρόσωπο της βιομηχανίας.

Μόλις το Easy Rider τον ώθησε προς το mainstream, ο Nicholson ήταν στην τέλεια θέση για να εκμεταλλευτεί τις βιομηχανίες που θα συνέχιζαν να καθορίζουν τη δεκαετία του 1970. Μόλις βύθισε τα νύχια του στην αφρόκρεμα του Χόλιγουντ, αρνήθηκε να αποχωρήσει μέχρι που εγκατέλειψε εντελώς την υποκριτική με τους δικούς του όρους τέσσερις δεκαετίες αργότερα.

Ήταν ένα από τα βασικά πρόσωπα μιας σεισμικής μετατόπισης σε κάθε επίπεδο, αλλά δεν έχασε ούτε βήμα όταν το «Νέο Χόλιγουντ» ξεκίνησε την πορεία του. Αντίθετα, εμφανίστηκε στην πρώτη γραμμή μιας άλλης τάσης που σύντομα θα γινόταν κοινός τόπος, κάνοντας ένα επικερδές συμβόλαιο για τον εαυτό του που τον έβλεπε να παίρνει τεράστιο μισθό υπέρ των κερδών και των δικαιωμάτων για να παίξει τον Τζόκερ στον Μπάτμαν του Τιμ Μπάρτον.

Στη σύγχρονη εποχή, μπορεί συχνά να νιώθουμε ότι οι άνθρωποι ενδιαφέρονται περισσότερο για τα παρασκήνια και τις σατανικές φήμες παρά για τις ίδιες τις ταινίες, και έχουν τον τέλειο αγωγό για να εντρυφήσουν αυτά τα ενδιαφέροντα μέσω των smartphone ή του υπολογιστή.

Οποιοσδήποτε διαθέτει πληκτρολόγιο μπορεί να είναι κριτικός, οποιοσδήποτε με σύνδεση στο διαδίκτυο μπορεί να μεταδώσει τη γνώμη του και πολλοί άνθρωποι θεωρούν ότι είναι ειδικοί σχετικά με το σελιλόιντ, χωρίς να έχουν ιδέα.

Περιττό να πούμε ότι ο Nicholson το είχε δει να έρχεται όλο αυτό. «Οι άνθρωποι που απέχουν πολύ από τη σκηνή του κινηματογράφου, νομίζουν πως είναι ο Ντάριλ Ζανούκ με τον τρόπο που μιλάνε», είπε.

Ο Nicholson γνώριζε από την δεκαετία του ‘80 πως τα πράγματα θα έπαιρναν μία πολύ άσχημη στροφή σχετικά με την κριτική του κινηματογράφου και τα δικαιώματα των καλλιτεχνών. Κι όντως σήμερα βλέπουμε πως είχε δίκιο, αρκεί κανείς να δει τι γίνεται με τις πλατφόρμες, τις απεργίες των σωματείων αλλά και τους μισθούς των εργαζομένων στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση.