Ο ζωγράφος που αυτοκτόνησε από την υπερβολική του μεγαλομανία
Δεν λείπουν φιγούρες από τον κόσμο της τέχνης που δεν έτυχαν της αναγνώρισης που πίστευαν ότι άξιζαν παρά μόνο μετά τον θάνατό τους.
Ο ζωγράφος John William Godward ανέλαβε να επισπεύσει τη διαδικασία της αναγνώρισης του αφού το στυλ του έγινε ολοένα και πιο ξεπερασμένο μετά την άνοδο του μοντερνισμού.
Αναδυόμενος προς το τέλος της νεοκλασικής εποχής, ο Godward καθιερώθηκε ζωγραφίζοντας ζωντανές και παρακμιακές σκηνές από την αρχαία ιστορία, είτε αυτή ήταν ρωμαϊκή είτε ελληνική. Το μειονέκτημα είναι ότι τη στιγμή που το έργο του άρχισε να εκτίθεται σε εθνικό επίπεδο τη δεκαετία του 1880, το κίνημα άρχισε να μειώνεται σε σημασία και ελκυστικότητα.
Ο Godward είχε προβλήματα από την αρχή, με την οικογένειά του να αποδοκιμάζει την απόφασή του να γίνει καλλιτέχνης. Τελικά εγκατέλειψε εντελώς τη χώρα όταν μετακόμισε στην Ιταλία με ένα μοντέλο από τους πίνακές του το 1912, γεγονός που έκανε τους κοντινούς και αγαπημένους του να κόψουν κάθε δεσμό μαζί του.
Σε σύγκριση με τον συνάδελφό του νεοκλασικό καλλιτέχνη Lawrence Alma Tadema, το έργο του Godward παρουσίαζε τακτικά όμορφες γυναίκες που στέκονται απέναντι σε απέραντα και εντυπωσιακά τοπία. Υπήρχε απίστευτο βάθος, υφή και τεχνική ικανότητα στα πιο διάσημα έργα του, αλλά ποτέ δεν μπόρεσε να συμβιβάσει την τέχνη του με την αποδοχή της κοινής γνώμης.
Με τη μοντέρνα τέχνη να συνεχίζει να τραβάει όλο και περισσότερη προσοχή ως η τελευταία σημαντική αλλαγή τοπίου του μέσου, ο Godward ένιωσε ότι δεν ήταν ο αποδέκτης του επαίνου ή του θαυμασμού που του άξιζε. Ήταν ένας εξαιρετικά ικανός ζωγράφος με έντονο μάτι στη λεπτομέρεια, αλλά αυτή ήταν μια προσέγγιση για την οποία οι συνομήλικοι και οι σύγχρονοί του ενδιαφέρονταν όλο και λιγότερο καθώς προχωρούσε ο 20ός αιώνας.
Μετά από σχεδόν μια δεκαετία ζωής στο εξωτερικό, ο Godward επέστρεψε στο Ηνωμένο Βασίλειο το 1921, μόνο για να αυτοκτονήσει ένα χρόνο αργότερα. Σε ένα άλλο σπαρακτικό χτύπημα, ακόμη και στο θάνατο, η οικογένειά του παρέμεινε τόσο απόμακρη όσο ποτέ, φτάνοντας σύμφωνα με πληροφορίες στο σημείο να βάλει φωτιά στα προσωπικά του αντικείμενα.
Ο Godward ποτέ δεν άλλαξε την προσέγγισή του στην τέχνη και δεν επηρεάστηκε καθόλου από τον μοντερνισμό. Είχε βρει αυτό στο οποίο ήταν καλός - και ήταν πολύ καλός σε αυτό - αλλά ποτέ δεν υπήρξε μια φανερή επιθυμία για εξέλιξη από την πλευρά του.
Τελικά αυτοκτόνησε σε ηλικία 61 ετών τον Δεκέμβριο του 1922 και εξέθεσε τις ανησυχίες του στο σημείωμα που άφησε πίσω του. «Ο κόσμος δεν είναι αρκετά μεγάλος για μένα και για έναν Πικάσο».
Κι αυτός, όπως και αμέτρητοι άλλοι καλλιτέχνες, βρήκε την εκτίμηση στον θάνατο που τόσο απεγνωσμένα αναζητούσε στη ζωή.