ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πώς η νέα έκθεση του Caravaggio στο Λονδίνο ζωντανεύει μια σκοτεινή ιστορία

Πώς η νέα έκθεση του Caravaggio στο Λονδίνο ζωντανεύει μια σκοτεινή ιστορία

Ο πίνακας «Martyrdom of Saint Ursula» του Ιταλού καλλιτέχνη Michelangelo Merisi da Caravaggio, εκτίθεται στην έκθεση «The Last Caravaggio» στην Εθνική Πινακοθήκη, στο Λονδίνο, την Τρίτη, 16 Απριλίου 2024.

Associated Press

Ο Michelangelo Merisi da Caravaggio, ήταν Ιταλός ζωγράφος, το έργο του οποίου ανήκει χρονικά στα τέλη του 16ου έως τις αρχές του 17ου αιώνα. Αν και οι πρώιμοι πίνακές του περιλάμβαναν κυρίως προσωπογραφίες, σταδιακά εξελίχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους θρησκευτικών σκηνών.

Το ρεαλιστικό ύφος του και η ανάδειξη της ανθρώπινης φύσης των αποστόλων και των μαρτύρων στα έργα του θεωρήθηκε ότι εξυπηρετούσαν τις βλέψεις της Αντιμεταρρύθμισης. Με την τεχνική του chiaroscuro κατάφερε να ενισχύσει το δραματικό στοιχείο και το μυστηριακό χαρακτήρα της πίστης, ενώ συνολικά η επαναστατική τεχνική των δραματικών φωτοσκιάσεων του τενεμπρισμού, όπως την εισήγαγε ο Caravaggio, σφράγισε τη μπαρόκ σχολή της ζωγραφικής.

Ένα κομμένο κεφάλι, ένας βασανισμένος άντρας, μια δολοφονημένη γυναίκα, καθένας τους πιασμένος στο διαφωτιστικό βλέμμα ενός οραματιστή καλλιτέχνη. Ποιος άλλος από καιρό νεκρός ζωγράφος μιλάει στους φόβους μας όπως ο Caravaggio; Ανησυχητικά βίαια, γεμάτα ψυχολογικά και, για τα σύγχρονα μάτια, επιτακτικά κινηματογραφικά, τέσσερις αιώνες μετά τη δημιουργία τους, τα έργα του Caravaggio εξακολουθούν να ασκούν μια συναισθηματική δύναμη.

Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για το The Flagellation of Christ και τους άλλους πίνακες στους οποίους εμφανίζονται αυτές οι φρικιαστικές εικόνες, που ολοκληρώθηκαν προς το τέλος της ζωής του Caravaggio κατά την εξορία του στη Νάπολη μεταξύ 1606 και 1610.

Και τώρα, ένα από αυτά, το Μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας, εντάχθηκε στην Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο με το κεφάλι του Ιωάννη του Βαπτιστή ως μέρος των εορτασμών για τα 200 χρόνια του ιδρύματος. Είναι μια πολύ μικρή έκθεση, με μόνο δύο πίνακες ζωγραφικής, αλλά θα πρέπει να τη δείτε – τόσο ιστορική όσο και εκπαιδευτική. Ένας πρωτοπόρος του chiaroscuro, της τεχνικής που φωτίζει πρόσωπα και σώματα σε έναν καμβά.

Τα έργα του μας λένε επίσης κάτι για τον τρόπο που ζούμε σήμερα και τις όλο και πιο αποστειρωμένες πόλεις που επισκεπτόμαστε αναζητώντας υποτιθέμενες αυθεντικές εμπειρίες;

Ο Caravaggio δεν έμεινε στη Νάπολη για πολύ, αλλά το σημάδι του είναι παντού, τόσο στην πόλη όσο και στη γενιά των καλλιτεχνών «Caravaggisti» που ακολούθησαν, όπως ο Battistello Caracciolo, του οποίου το αριστούργημα «Η Απελευθέρωση του Αγίου Πέτρου» κρέμεται στο Pio Monte della Misericordia του 17ου αιώνα. επίσης στην Ιστορική Συνοικία.

Και εδώ, πάνω από το βωμό, θα βρείτε αυτό που είναι ίσως το πιο παράξενο μεγάλο έργο του Caravaggio, Τα Επτά Έργα του Ελέους, που παραγγέλθηκε από φιλανθρωπικό ίδρυμα ευγενών που ήθελε μια εικονογραφική αναπαράσταση των επτά βασικών δραστηριοτήτων του.