Ποια ήταν η «γυμνή κοιμωμένη» του Πικάσο; Μια δυστυχής ερωμένη, ένας πίνακας 60 εκατομμυρίων
Ανανεώθηκε:
Το 1932 ήταν έτος μεγάλης έμπνευσης για τον Πάμπλο Πικάσο και ένα πορτρέτο της τότε μούσας και ερωμένης του, Μαρί-Τερέζ Βαλτέρ, το οποίο δημιούργησε τον Απρίλιο εκείνης της χρονιάς, εκτιμάται ότι μπορεί να πιάσει πάνω από 60 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία του οίλου Sotheby's στη Νέα Υόρκη τον ερχόμενο μήνα.
Ο Πικάσο γνώρισε την Βαλτέρ το 1927, σε μια τυχαία συνάντηση έξω από το πολυκατάστημα Γκαλερί Λαφαγιέτ στο Παρίσι. Ήταν 17 ετών, 30 χρόνια μικρότερή του και μοντέλο. Στα οκτώ χρόνια της παράνομης σχέσης τους, η Βαλτέρ έμεινε έγκυος και η σύζυγος του ζωγράφου, η Ουκρανή μπαλαρίνα Όλγα Κοχλόβα έμαθε για τη σχέση αυτή. Εκείνη την εποχή, ο Πικάσο είχε παράλληλη σχέση και με την επίσης ζωγράφο Ντόρα Μάαρ.
Όταν οι δύο ερωμένες έμαθαν η μία για την άλλη, ο ζωγράφος τους πρότεινε να «παλέψουν» για την εύνοιά του.
Η «Σκιά» του Πικάσο
Ο Πικάσο νοίκιασε μετά τη γνωριμία τους στη Βαλτέρ ένα διαμέρισμα πολύ κοντά στο σπίτι του για να μπορεί να την επισκέπτεται συχνά. Το 1930 μετακόμισε ακόμα πιο κοντά στο οικογενειακό σπίτι του ζωγραφου, ακριβώς απέναντί του, στην οδό Μποετιέ.
Το 1933 ο Πικάσο αγόρασε ένα κάστρο στο Μπουαζελού της Νορμανδίας και άρχισε να το χρησιμοποιεί σαν στούντιο. Η Βαλτέρ ήταν το επίσημο μοντέλο του και ζούσε στη σκιά της επίσημης οικογένειάς του
Το 1935, όταν η Βαλτέρ έμεινε έγκυος και η Κοχλόβα το έμαθε, η δεύτερη πήρε το γιο τους, Πάουλο και μετακόμισε στα νότια της Γαλλίας. ο Πικάσο ήθελε διαζύγιο αλλά η Κοχλοβα αρνήθηκε πεισματικά να του το δώσει, με συνέπεια να μείνουν τυπικά παντρεμένοι ως το θάνατό της, το 1955.
Η Μαρί Τερέζ Βαλτέρ
Η κόρη του Πικάσο και της Βαλτέρ, η Μαρία ντε λα Κονσεπσιόν, χαϊδευτικά Μάγια, γεννήθηκε το Σεπτέμβριο του 1935. Μητέρα και κόρη ακολούθησαν το ζωγράφο στη νότια Γαλλια, στο Ζουάν Λε Πεν για ένα χρόνο και μετά τις εγκατέστησε σε ένα σπίτι στις Βερσαλίες, λίγο έξω από το Παρίσι, όπου τις επισκεπτόταν κάποια Σαββατοκύριακα κυρίως για να δει την κόρη του. Η Βαλτέρ συνέχισε να ποζάρει γι αυτόν.
Την περίοδο που ο Πικάσο ζωγράφιζε τη Γκουέρνικα, η Βαλτέρ τον επισκέφθηκε μια μέρα στο εργαστήριό του κι εκέι βρήκε την άλλη του ερωμένη, τη Ντόρα Μάαρ. Ο ίδιος ο χωγράφος περιέγραψε, χρόνια αργότερα τη σκηνή, λέγοντας ότι δεν τον ανησύχησε καθόλου αυτή η συνάντηση, αντιθέτως τον διασκέδασε και πρότεινε στις δύο γυναίκες να παλέψουν γι αυτόν. Κι εκείνες το έκαναν.
Η ιστορία αμφισβητείται απο τους ανθρώπους που ήξεραν τον Πικάσο και τις δύο γυναίκες, όμως ο Πικάσο απεικόνισε αυτήν του τη φαντασίωση στον πίνακα, όπου οι δύο γυναίκες εμφανίζονται στις δύο αντίθετες άκρες.
Η ζωή μετά τον Πικάσο
Ο Πικάσο στήριξε οικονομικά την Βαλτέρ, αλλά δεν την παντρεύτηκε ποτέ. Στις 20 Οκτωβρίου 1977, τέσσερα χρόνια μετά το θάνατό του, η Βαλτέρ αυτοκτόνησε.
Η κόρη τους, Μάγια, έκανε τρια παιδιά και ο ένας της γιος, Ολιβιέ, έγραψε βιβλίο για το διάσημο παππού του, με τίτλο «Η πραγματική ιστορία μιας οικογένειας».
Η Μαρί-Τερέζ Βαλτέρ πρωταγωνιστεί σε πολλούς από τους πίνακες του ζωγράφου και ο πίνακας «Femme nue couchée» θα εμφανιστεί για πρώτη φορά σε δημοπρασία στις 17 Μαΐου. Σε ένα από τα πορτρέτα της, ο Πικάσο την απεικονίζει σαν πλάσμα της θάλασσας, καθώς η Βαλτέρ ήταν δεινή κολυμβήτρια ενώ ο Πικάσο δεν έμαθε ποτέ να κολυμπάει.
«Όταν παρουσιάστηκε στην αναδρομική έκθεσή του τού 1932, αυτός ο κύκλος μνημειώδους σημασίας έργων έλαμπε με την εκστατικά ρομαντική και αισθαντική απεικόνιση της απομονωμένης ερωμένης του Πικάσο», είπε, σε ανακοίνωση, η Brooke Lampley, υπεύθυνη πωλήσεων έργων τέχνης παγκοσμίως στου Sotheby's. «Μια πλήρης αναχώρηση από την παράδοση, αυτό το εντυπωσιακό έργο ζωγραφικής είναι μια βαθιά λυρική ωδή στον χωρίς όρια πόθο του καλλιτέχνη για τη Marie-Thérèse...»
Ένα άλλο πορτρέτο της Βαλτέρ από τον Πικάσο, το «Femme assise près d'une fenêtre (Marie-Thérèse), 30 Octobre 1932», οδεύει προς δημοπρασία στου Christie’s στη Νέα Υόρκη, με εκτίμηση στα 55 εκατομμύρια δολάρια.
«Υπάρχουν πολλές σημαντικές χρονιές στη μεγάλη, εντυπωσιακή καριέρα του Πάμπλο Πικάσο, αλλά το 1932 ξεχωρίζει ως ιδιαίτερα βαρυσήμαντη», επισήμανε, σε ανακοίνωση, ο Julian Dawes, επικεφαλής του τομέα Modern Art, Americas στου Sotheby's. «Τα πορτρέτα του της Marie-Thérèse είναι τα πλέον επιθυμητά και καθοριστικά έργα όλης της καλλιτεχνικής δημιουργίας του, και το “Femme nue couchée” είναι ένα από τα πλέον εξαιρετικά που έχουν έρθει σε δημοπρασία».