24ο ΦΝΘ: Το ελληνικό ντοκιμαντέρ δίνει και φέτος ραντεβού στη Θεσσαλονίκη
Ανανεώθηκε:
Τα ελληνικά ντοκιμαντέρ, γεμάτα δυναμισμό, πολυσυλλεκτικότητα και πλουραλισμό, έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που θα πραγματοποιηθεί από τις 10 έως τις 20 Μαρτίου 2022 τόσο σε φυσικούς χώρους όσο και διαδικτυακά.
Στο 24ο ΦΝΘ, 77 μικρού και μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ προβάλλονται στα τρία διαγνωστικά τμήματα -Διεθνές Διαγωνιστικό, Newcomers και >>Film Forward-, καθώς και στα τμήματα Ανοιχτοί Ορίζοντες του διεθνούς προγράμματος, Πλατφόρμα και Από οθόνη σε Οθόνη. Οι ταινίες που εντάσσονται στα τρία διαγωνιστικά τμήματα, καθώς και στο τμήμα Ανοιχτοί Ορίζοντες, θα προβληθούν τόσο στις κινηματογραφικές αίθουσες όσο και διαδικτυακά, ενώ οι ταινίες που συγκαταλέγονται στα τμήματα Πλατφόρμα και Από οθόνη σε Οθόνη θα προβληθούν αποκλειστικά διαδικτυακά, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Φεστιβάλ. Οι συγκεκριμένες ταινίες θα είναι διαθέσιμες καθ’ όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ ή έως την εξάντληση του αριθμού των διαθέσιμων θεάσεων.
Λαμβάνοντας υπόψη τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες επαγγελματίες του σινεμά στο έργο τους, αλλά και τις επιπρόσθετες δυσχέρειες που προκάλεσε η πανδημία στους κινηματογραφικούς δημιουργούς, το Φεστιβάλ αποφάσισε να στηρίξει έμπρακτα για μια ακόμη χρονιά το ελληνικό ντοκιμαντέρ, καταβάλλοντας για κάθε ελληνική ταινία που θα προβληθεί στο πρόγραμμα του 24ου ΦΝΘ ένα συμβολικό χρηματικό ποσό ως αντίτιμο ενοικίασης προβολής.
Στη φετινή διοργάνωση, ο θεσμός των καθολικά προσβάσιμων προβολών θα επεκταθεί για πρώτη φορά στις φυσικές προβολές του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει την ταινία «Ο μανάβης» (2013) του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου σε καθολικά προσβάσιμη προβολή, η οποία θα διεξαχθεί σε συνεργασία με την Alpha Bank, τον χορηγό προσβασιμότητας του Φεστιβάλ. Το ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου, που είχε αποσπάσει το Βραβείο Κοινού στο 15ο ΦΝΘ, θα είναι προσβάσιμο τόσο στις αίθουσες του Φεστιβάλ όσο και στις διαδικτυακές προβολές του.
Πορτρέτα καλλιτεχνών, το προσφυγικό-μεταναστευτικό δράμα, ιστορικά και κοινωνικά γεγονότα που άφησαν το στίγμα τους στον συλλογικό ψυχισμό, ο αθέατος αντίκτυπος της πανδημίας, ιστορίες γυναικείας χειραφέτησης και έμφυλης βίας, καθώς και λησμονημένες παραδόσεις και έθιμα της ελληνικής λαογραφικής κληρονομιάς, είναι ορισμένες από τις θεματικές που απασχόλησαν τους έλληνες ντοκιμαντερίστες.
Τη γνωμοδοτική επιτροπή που ανέλαβε το έργο της προεπιλογής των ταινιών για το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συγκρότησαν η σκηνοθέτιδα και δημοσιογράφος Μαριάννα Κακαουνάκη, ο σκηνοθέτης Ανδρέας Σιαδήμας και ο κριτικός κινηματογράφου και δημοσιογράφος Τάσος Χατζηευφραιμίδης.
Όσο για τις ειδικές προβολές του φετινού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, στο πρόγραμμά τους περιλαμβάνονται η κινηματογραφική ταινία «Η πόλη και η πόλη» των Σύλλα Τζουμέρκα και Χρήστου Πασσαλή, που διατρέχει επτά δεκαετίες της ιστορίας της Θεσσαλονίκης και της πικρής εμπειρίας της εβραϊκής της κοινότητας, η οποία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο διαγωνιστικό τμήμα Encounters της φετινής Μπερλινάλε, καθώς και το αξέχαστο ντοκιμαντέρ «Tραγωδία του Αιγαίου» (1961) του Βασίλη Μάρου, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Επιπλέον, το 24ο ΦΝΘ θα παρουσιάσει 12 κινηματογραφικά διαμάντια από το χρυσό παρελθόν του ελληνικού ντοκιμαντέρ, στο πλαίσιο της δράσης «Χώρα, σε βλέπω: Ο 20ός αιώνας του ελληνικού σινεμά» που διοργανώνει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Η συγκεκριμένη δράση, η οποία φιλοξενήθηκε και στο πλαίσιο του περσινού 62ου ΦΚΘ, τον περασμένο Νοέμβριο, αποτελεί ένα πρόγραμμα ψηφιοποίησης, προβολής και μελέτης ταινιών από την πλούσια κληρονομιά του ελληνικού κινηματογράφου του 20ού αιώνα.
Τα ελληνικά ντοκιμαντέρ του 24ου ΦΝΘ
Διεθνές Διαγωνιστικό
Οι γάμοι της Τήλου, του Παναγιώτη Ευαγγελίδη
Το 2008, ο δήμαρχος του νησιού της Τήλου συμφώνησε να τελέσει τους πρώτους γκέι και λεσβιακούς γάμους στην Ελλάδα. Η ταινία παρακολουθεί την ιστορία αυτών των δύο πολιτικών γάμων μέσα από υλικό γυρισμένο επιτόπου, το Gay Pride της ίδιας χρονιάς, συνεντεύξεις τύπου και διαδηλώσεις για το ίδιο θέμα.
Femicidio, της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου
Η ταινία Femicidio διερευνεί το φαινόμενο των γυναικοκτονιών στην Ιταλία τα τελευταία χρόνια, εστιάζοντας σε κάποιες ιστορίες που συγκλόνισαν την ιταλική κοινωνία, και προσπαθεί να αναδείξει τους λόγους της έξαρσης του φαινομένου και να εντοπίσει τις ρίζες του.
the Other Half, του Γιώργου Μουτάφη
Για 15 χρόνια, ένας φωτορεπόρτερ γίνεται ο αυτόπτης μάρτυρας των μεταναστών, ακολουθώντας τους στα σκοτεινά περάσματα των ευρωπαϊκών συνόρων. Η κάμερα φτάνει σε σημεία απρόσιτα, καταγράφει ιστορίες που ξεπερνούν τα ανθρώπινα όρια και αποκαλύπτει πώς ζει «το άλλο μισό».
Διαγωνιστικό Newcomers
Λιτή αφθονία, των Φραντζέσκας Ρωμανού και Γιώργου Σαβόγλου
Ο Βαγγέλης ζει εδώ και χρόνια σε μια αυτοσχέδια καλύβα, στην άκρη ενός βράχου, στον Κάβο Μαλέα. Δεν κλειδώνει, δεν έχει ρεύμα, μετακινείται και τις τέσσερις εποχές του χρόνου με το ποδήλατό του. Επιλέγει να ζει έτσι, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Η Λιτή Αφθονία είναι μια ματιά στην απλότητα και στην αυτάρκεια ή μήπως μια χειροπιαστή ουτοπία;
Χειροπαλαιστής, του Γιώργου Γούση
Ο Παναγιώτης, ένας χειροπαλαιστής, που ζει στην επαρχία, δεν αντέχει άλλο τη νοοτροπία της μικρής κοινωνίας και μετακομίζει στην Αθήνα, για να κυνηγήσει τα όνειρά του και να ασχοληθεί πιο επαγγελματικά με το άθλημα της χειροπάλης. Εκεί, οι επιλογές του θα τον φέρουν αντιμέτωπο σε αγώνα μπρα ντε φερ με τον πιο δύσκολο αντίπαλο, τον εαυτό του.
Τέλος χρόνου, του Λουκά Παλαιοκρασά
Η 16χρονη Σοφία, ο Λορντ και ο Αλέξανδρος δυσκολεύονται να βρουν τη θέση τους σε ένα σχολείο που αγνοεί τις ανάγκες τους και πιέζονται από τις απαιτήσεις των μαθημάτων. Οι ζωές τους μπαίνουν σε αναμονή όταν μια μαθητική κατάληψη επιβάλλει το κλείσιμο του σχολείου…
Διαγωνιστικό >>Film Forward
Γράμμα στον Νικόλα, της Χαράς Καμιναρά
Μέσα από αυτήν την ταινία, που παίρνει την μορφή ενός οπτικοακουστικού γράμματος, γεννιέται η μαρτυρία μιας φωτογράφου που αφηγείται στο αγέννητο ακόμα παιδί της την εμπειρία της στο διασωστικό καράβι Ακουάριους, στην κεντρική Μεσόγειο.
Τελευταίο ταξίδι, του Άρη Χατζηστεφάνου
Ο Γιάννης Αγγελάκας και η Όλια Λαζαρίδου διαβάζουν αποσπάσματα από ένα βιβλίο του Καζαντζάκη ενώ ο Άρης Χατζηστεφάνου αντιπαραβάλλει την αφήγηση με εικόνες της σύγχρονης Ιαπωνίας, εμπλουτισμένες με manga, anime και video games. Αφιέρωμα σε δυο ταξίδια που καθόρισαν τη φιλοσοφική και πολιτική σκέψη του Καζαντζάκη και κόστισαν τη ζωή του.
IODINE - Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου, του Ορφέα Περετζή
Με αφετηρία το ζωγραφικό έργο του Ντελακρουά, «Η Ελλάδα στα Ερείπια του Μεσολογγίου» ο σκηνοθέτης επισκέπτεται το Μεσολόγγι και τη λιμνοθάλασσά του. Καταγράφει τις σκέψεις του, την καθημερινότητα της νεολαίας και συνομιλεί με ντόπιους καλλιτέχνες και ποιητές, αναζητώντας μια σύνδεση ανάμεσα στον πίνακα και το σύγχρονο Μεσολόγγι.
>>Film Forward Shorts
Γιώτα Τελεία Ωμέγα, του Αλέξη Αλεξίου
Γυρισμένη σε φιλμ 8 χιλιοστών, η Ι.Ω είναι το οπτικό ημερολόγιο μιας κοπέλας που ζει στο κοντινό μέλλον. Καθώς περιμένει να διακτινιστεί σε έναν μακρινό πλανήτη, μέσα από τα θραύσματα των αναμνήσεων και των σκέψεών της, συνομιλεί με το δικό μας παρόν σε μια προσπάθεια να διαφυλάξει τις αισθήσεις της και τη μνήμη των πραγμάτων που αξίζουν να σωθούν.
Ανοιχτοί Ορίζοντες
Αεραλάνδη, του Χάρη Ραφτογιάννη
«Η πραγματικότητα δεν υπάρχει» είναι το σύνθημα της χαοτικής και ανοιχτής μουσικής μπάντας των Αέρα Πατέρα. Όταν κάποια μέλη, κουρασμένα από το διαρκές χάος, απαιτήσουν μια μορφή δομής, ο Τζίμης -ο άτυπος αρχηγός του γκρουπ- θα πρέπει να συμβιβαστεί ή να αναμετρηθεί άλλη μια φορά με την «Πραγματικότητα που δεν υπάρχει».
ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ - Η μνήμη του τόπου, του Σταύρου Ψυλλάκη
«… χιλιάδες αγωνιστές σε όλο τον κόσμο είχαν δώσει ό,τι είχαν για ένα σκοπό που, όπως πίστευαν, όπως έλεγαν, ήταν μεγαλύτερος από τους ίδιους, μα που τελικά αποδείχτηκε πως το μεγαλείο του ήταν αυτοί οι ίδιοι», είχε πει κάποτε ο Κρις Μαρκέρ. Ο 87χρονος Γιάννης Λιονάκης, επικηρυγμένος αντάρτης, σε ένα ταξίδι αποχαιρετισμού στον τόπο που καθόρισε τη ζωή του.
Αρκαδία, Καμπανία της Ανατολής, του Κωνσταντίνου Σπυρόπουλου
Οινοποιία Αφών Παπανικολάου: Ο πατέρας αφέντης, ο οραματιστής γιος Βασίλης, ο τυχοδιώκτης αδελφός Νίκος και η μάνα κέρβερος. Με αφρώδη οίνο από την Αρκαδία από το 1885, ονειρεύονται μια Καμπανία της Ανατολής. Στο σπίτι, συγκρούσεις χαρακτήρων. Έξω, καραδοκούν οι αντίπαλοι που τους οδηγούν σε τραγικό τέλος. Μια ιστορία για το κρασί και την απληστία.
Βούτες, του Τάσου Γκινοσάτη
Οι Βούτες είναι μια ταινία που ταξιδεύει στο Πέραμα, μια εργατική συνοικία του Πειραιά, ακολουθώντας τον Παναγιώτη και τον Φώτη. Παρατηρεί την ενασχόλησή τους με τα περιστέρια, καταγράφει τις αφηγήσεις τους, παρουσιάζει τη σχέση τους με τους άλλους περιστεράδες και περιπλανιέται μαζί τους στην πόλη.
Γυναίκες μαχήτριες - Η τριπλή απελευθέρωση, του Λεωνίδα Βαρδαρού
Οι γυναίκες στους πολιτικούς και κοινωνικούς αγώνες του 20ού αιώνα, στη μάχη της επιβίωσης, στον δρόμο της φυλακής, της εξορίας και του εκτελεστικού αποσπάσματος. Τιμωρημένες για τον αγώνα τους για μία καλύτερη ζωή, για τον αγώνα τους ενάντια στους κατακτητές, για τον αγώνα τους για εθνική ανεξαρτησία και δημοκρατία.
Είδα μια πόλη, του Στέλιου Ευσταθόπουλου
Είδα μια πόλη, που απρόσμενα έχασε τους ήχους της. Μόνο το βουητό του αέρα έμεινε. Μια πόλη που υπάρχει στην αποστροφή του βλέμματός μας. Τριγυρνώντας στην πόλη συναντώ μικρές καθημερινές ιστορίες με πρωταγωνιστές ανώνυμους περαστικούς. Η περιπλάνηση αυτή αποκαλύπτει μια νέα πραγματικότητα, που μας παρασύρει σε ένα διαφορετικό δρόμο ερωτημάτων.
Εσωτερική, των Λώρας Μαραγκουδάκη και Τατιάνας Μαυρομάτη
Ένα πορτρέτο της «αόρατης» εργασίας των γεωργιανών γυναικών που δουλεύουν ως εσωτερικές οικιακοί βοηθοί σε ελληνικά νοικοκυριά. Η μονότονη και απαιτητική φύση της δουλειάς της φροντίδας υπογραμμίζει την απομόνωση γυναικών που ζουν μια ζωή στην υπηρεσία άλλων, 24 ώρες την ημέρα και 6 ημέρες την εβδομάδα, με μονάχα μία Κυριακή ρεπό.
Έτερος τόπος, των Πάνου Παπαγιάννη και Δημήτρη Καλαϊτζή
Το Άγιο Όρος είναι μνήμη Θεού. Ένας τόπος που αλλάζει συνεχώς μορφή, όπως αλλάζει η κορυφογραμμή των βουνών όταν περιφερόμαστε γύρω τους. Ένας τόπος που οι άνθρωποι του βρίσκονται σε ένα είδος απόλυτης ρήξης με τον παραδοσιακό χρόνο.
H υπόσχεση, του Κώστα Πλιάκου
Η αποτέφρωση των νεκρών στην Ελλάδα αποτελούσε ταμπού επί δεκαετίες για τον πολιτικό κόσμο. Η επιρροή της εκκλησίας και οι πολιτικές σκοπιμότητες δεν επέτρεπαν τη δημιουργία σχετικού νόμου. Η Υπόσχεση είναι η καταγραφή της πολιτικής διάστασης αυτής της προσπάθειας, την οποία σήκωσε στην πλάτη του επί 23 χρόνια ένας άνθρωπος.
Μια σχολική χρονιά είναι όπως ένας γάμος, του Γεώργιου Γιαννόπουλου
Ο Γιώργος, καθηγητής πληροφορικής σε νυχτερινό σχολείο των Εξαρχείων, προσπαθεί να αντιμετωπίσει πλήθος από αντιξοότητες εν μέσω πανδημίας. Η αστυνόμευση και οι απαιτήσεις του κράτους και της μητέρας του όλο και αυξάνονται… Θα καταφέρει ο Γιώργος να διασφαλίσει την ψυχική και συναισθηματική του ισορροπία; Ίσως τελικά ένας γάμος να είναι η λύση.