Ανοίγει ο δρόμος για την αποκατάσταση της πολύπαθης βίλας Ιόλα στην Αγία Παρασκευή
Ένα από τα σημαντικότερα, εμβληματικότερα και πιο παραμελημένα ακίνητα στη σύγχρονη ιστορία, η βίλα του Αλέξανδρου Ιόλα στην Αγία Παρασκευή, μπαίνει επιτέλους σε πρόγραμμα αποκατάστασης, μετά από σχετική απόφαση να προχωρήσουν τα έργα της μετατροπής της σε χώρο πολιτισμού.
Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, σε συνεδρίασή του, ενέκρινε ομόφωνα τη μελέτη μετατροπής της ιστορικής βίλας σε χώρο εκθέσεων και πολιτιστικών δραστηριοτήτων.
«Η προτεινόμενη χρήση συμφωνεί με το όραμα του Ιόλα», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού και αναδεικνύει «το χαρακτηρισμένο από το 1998 διατηρητέο κτήριο, το οποίο αγόρασε ο δήμος της Αγίας Παρασκευής, το 2017, για να το αξιοποιήσει ως Κέντρο Πολιτισμού». Το 2018 η μελέτη με τίτλο Δημιουργική Επανάχρηση Ιδιοκτησίας Ιόλα εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ, με φορέα υλοποίησης το Δήμο Αγίας Παρασκευής με τον όρο οι απαραίτητες μελέτες, καθώς και οι τυχόν τροποποιήσεις και συμπληρώσεις να υποβληθούν για έγκριση στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ και να συνταχθούν βάσει προδιαγραφών οι οποίες θα δοθούν από τη Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων.
Η πολύπαθη βίλα έχει συνδεθεί με μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του 20ου αιώνα, το συλλέκτη Αλέξανδρο Ιόλα (1907-1987), ο οποίος προώθησε τη σύγχρονη τέχνη σε παγκόσμιο επίπεδο. Έχει χαρακτηριστεί ως ένας από τους πιο επιδραστικούς ανθρώπους της τέχνης από το 1950 και ως τα τέλη της δεκαετίας 1970. Το κτήριο αποτελεί σημείο αναφοράς για την ιστορία της σύγχρονης τέχνης στη χώρα μας, αφού φιλοξένησε μέρος από τις αξιολογότερες συλλογές του Ιόλα, με έργα των de Chirico, Man Ray, Modigliani, Calder, Jean Tinguely, Warhol, Χατζηκυριάκου-Γκίκα και Τάκι. Ο Ιόλας δώρισε μέρος της συλλογής του στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Το εμβληματικό σπίτι είχε φιλοξενηθεί στις σελίδες της Vogue, την εποχή που ήταν ένα πραγματικό ζωντανό Μουσείο.
«Βασική επιδίωξη», συνεχίζει η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, «είναι η διατήρηση της υπάρχουσας μορφής του κτηρίου (διαμερισματοποίηση) στο πνεύμα ενός μουσείου μοντέρνας τέχνης. Η διάταξη των εννέα αιθουσών στο ισόγειο προσφέρει κυκλική ροή των επισκεπτών. Η αίθουσα της τραπεζαρίας, με το μαρμάρινο τραπέζι, θα διαμορφωθεί σε αίθουσα συσκέψεων και συνεδριάσεων. Το υπνοδωμάτιο του Ιόλα, δίπλα στην κυρία είσοδο, θα φιλοξενήσει χώρους γραφείων, ενώ στην προσθήκη της ανατολικής πλευράς του κτηρίου, στο χώρο της κουζίνας και στο νεότερο υπνοδωμάτιο του Ιόλα, θα δημιουργηθεί εντευκτήριο/ κυλικείο που θα εξυπηρετεί τους επισκέπτες.
Στον όροφο, η μεγάλη αίθουσα, όπου βρισκόταν και το έργο του Τάκι, θα μετατραπεί σε αίθουσα πολλαπλών χρήσεων (θεάτρου, κινηματογράφου, εκδηλώσεων). Διατηρείται ο χώρος της βιβλιοθήκης με ίδια χρήση ενώ στον όροφο της προσθήκης θα δημιουργηθούν δύο μικροί ξενώνες φιλοξενίας καλλιτεχνών.
Οι παρεμβάσεις δεν πρέπει να αλλοιώσουν τις εξωτερικές όψεις του κτηρίου αλλά και του εσωτερικού διακόσμου (ορθομαρμαρώσεις). Θα διατηρηθούν και θα συντηρηθούν τα στοιχεία εξοπλισμού του κήπου (τραπέζια, καθιστικά κ.ά.). Θα υποβληθεί στο ΥΠΠΟΑ προς έγκριση το σχέδιο της διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου συμπεριλαμβανομένων των έργων τέχνης που θα τοποθετηθούν εκεί, καθώς και ο εξωτερικός φωτισμός», καταλήγει η ανακοίνωση.