ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

O Άντι Γουόρχολ και οι γυναίκες του: 6 εικονικά πορτρέτα και οι ιστορίες τους

O Άντι Γουόρχολ και οι γυναίκες του: 6 εικονικά πορτρέτα και οι ιστορίες τους
Debbie Harry by Andy Warhol (1928-1987) Sotheby's

Η πολύπλοκη και πομπώδης Τέχνη του Άντι Γουόρχολ έχει αναλυθεί με κάθε πιθανό τρόπο, όμως συνεχίζει να προκαλεί το ενδιαφέρον και κάθε της πτυχή είναι πάντα ένα καλό θέμα για να σταθεί σε αυτό ο κόσμος της Τέχνης. Ο διάσημος καλλιτέχνης γοητευόταν πάντα από τις γυναίκες και τη θηλυκότητα. Ο Γουόρχολ λάτρευε τις ντίβες του Χόλιγουντ και εκστασιαζόταν με το στιλ τους και τον τρόπο ζωής τους.

Σε όλη του την καριέρα ζωγράφισε πολλές γυναίκες, ανεξάρτητα από ηλικία, φυλή ή το πόσο διάσημες ήταν και γιατί. Μια έκθεση, στη γκαλερί Lévy Gorvy της Νέας Υόρκης, προσπαθεί να εξερευνήσει αυτή την ιδιότυπη σχέση του Γουόρχολ με τις γυναίκες, παρουσιάζοντας γυναικεία πορτρέτα που φιλοτέχνησε ο καλλιτέχνης από τη δεκαετία του ’60 ως εκείνη του ’80. Η έκθεση θα προσπαθήσει να κατανοήσει καλύτερα το πόσο σημαντικές ήταν οι γυναίκες για τον Γουόρχολ, αλλά και τη σύνθετη και αντιφατική σχέση του με τη θηλυκότητα, την ομορφιά και τη δύναμη. Στην έκθεση θα περιληφθούν τα πορτραίτα της Μέρλιν Μονρόε και της Τζάκι Κένεντι, αλλά και η Τριπλή Μόνα Λίζα του 1963, ένας φόρος τιμής στην αιώνια ομορφιά, όπως ο ίδιος ο Γουόρχολ χαρακτήρισε τον πίνακα.

Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ο Γουόρχολ σταμάτησε να ζωγραφίζει άγνωστους ανθρώπους και επικεντρώθηκε στην κουλτούρα της διασημότητας, ζωγραφίζοντας διάσημες ηθοποιούς, τραγουδίστριες, αλλά και γυναίκες από την πολιτική και την υψηλή κοινωνία. .

Μέρλιν Μονρόε

Από τα πιο γνωστά έργα του Γουόρχολ, είναι χωρίς αμφιβολία τα πολλαπλά πορτραίτα της Μέρλιν Μονρόε. Είναι επίσης ένα από τα έργα στην παγκόσμια ιστορία που έχουν αναπαραχθεί πιο πολύ. Ο καλλιτέχνης αναπαρέστησε για πρώτη φορά την ηθοποιό στο «Δίπτυχο της Μέρλιν», λίγο μετά το θάνατό της, το 1962. Είχε πάρει τη βασική εικόνα από την ταινία του 1953 «Νιαγάρας». Ο Γουόρχολ μετά, δημιούργησε κι άλλες εκδοχές της ίδιας εικόνας με διαφορετικά χρώματα.

Andy Warhol Mint Marilyn

Andy Warhol – «Mint Marilyn» (Turquoise Marilyn), 1962. Ακρυλικό και μελάνι μεταξοτυπίας, 50.8 x 40.6 cm, © 2019 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / Artists Rights Society (ARS), New York. Photo: Dorothy Zeidman.

Μπλόντι

Μια από της ηγετικές φιγούρες της νιού γουέιβ και πανκ σκηνής της Νέας Υόρκης, στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και τις αρχές της δεκαετίας του ’80, ήταν η Ντέμπι Χάρι, γνωστή ως Μπλόντι, από το όνομα του συγκροτήματος στο οποίο τραγουδούσε. Το 1980 η Μπόντι ήταν ήδη μια μεγάλη ποπ σταρ, με τα χιτ του συγκροτήματος «Heart of Glass» και «Call Me» στις πρώτες θέσεις των τσαρτ. Η συνάντησή της με τον Γουόρχολ ήταν πλέον αναπόφευκτη, όπως και η συνεργασία τους. Ο Γουόρχολ γοητεύτηκε αμέσως από τη Ντέμπι και έφτιαξε μερικές -κλασικές πλέον-απεικονίσεις της.

Andy Warhol Debbie Harry

Andy Warhol – «Blondie», 1981. Ακρυλικό και μελάνι μεταξοτυπίας, 106.68 x 106.68 cm, © 2019 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / Artists Rights Society (ARS), New York.

Τζάκι Κένεντι

Τα πορτρέτα της Ζακλίν Κένεντι-Ωνάση, από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 είναι πολύ ενδιαφέροντα από ιστορικής απόψεως, καθώς απεικονίζουν τη Τζάκι, πριν και μετά τη δολοφονία του συζύγου της. Με έναν τρόπο διηγούνται τη μετάβαση από τη λάμψη στο πένθος.

Andy Warhol Red Jackie

Andy Warhol – «Red Jackie», 1964. Ακρυλικό και μελάνι μεταξοτυπίας, 101.6 x 101.6 cm, © 2019 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc./ Artists Rights Society (ARS), New York. Courtesy Froehlich Collection, Stuttgart.

Ντόλι Πάρτον

Η Ντόλι Πάρτον είναι ίσως η πιο διάσημη τραγουδίστρια της Κάντρι στην ιστορία. Ο καλλιτέχνης έφτιαξε το πορτρέτο το 1985 και -όπως και εκείνο της Μπλόντι- φανερώνει το πόσο είχε γοητευτεί από την ποπ κουλτούρα αλλά και πόσο ήθελε να υπογραμμίσει το ρόλο των γυναικών στη μουσική βιομηχανία στη δεκαετία του ’80.

Andy Warhol Dolly Parton

Andy Warhol – «Dolly Parton», 1985. Μελάνι μεταξοτυπίας and συνθετικές μπογιές σε καμβά, 106.7 x 106.7 cm, © 2019 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / Artists Rights Society (ARS), New York. Photo: Tim Nighswander.

Τζούλια Γουορχόλα

Η πιο σημαντική γυναίκα στη ζωή του Άντι Γουόρχολ, ήταν η μητέρα του. Ήταν πολύ ταλαντούχα και η ίδια, οπότε συνεργάστηκε στενά μαζί του σε διάφορα πρότζεκτ. Συχνά οι εικονογραφήσεις του συνοδεύονταν από το πολύ καλλιγραφικό της γράψιμο, όπως στο έργο «Wild Raspberries». Η Τζούλια πρωταγωνίστησε στην ταινία του Γουόρχολ «Mrs. Warhol», στην οποία υποδύθηκε μια γερασμένη ηθοποιό με πολλούς συζύγους. Το συγκεκριμένο πορτρέτο της Τζούλια Γουορχόλα, από το 1974, είναι ένας μεταθανάτιος φόρος τιμής στη μητέρα του.

Andy Warhol Portrait of Julia Warhola

Andy Warhol – «Portrait of Julia Warhola», Σεπτέμβριος 1974. Ακρυλικό και μελάνι μεταξοτυπίας σε καμβά, 101.6 x 101.6 cm, © 2019 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / Artists Rights Society (ARS), New York. Photo: Tim Nighswander.

Βιλελμίνα Ρος

Η Βιλελμίνα Ρος ήταν μια drag queen και ηθοποιός της Νέας Υόρκης και εμφανίζεται σε 73 πορτραίτα διά χειρός του Γουόρχολ, από την περίφημη σειρά «Ladies and Gentlemen». Θύμιζε πολύ έντονα τη Ζοζεφίν Μπέικερ και ο Γουόρχολ γοητεύτηκε απόλυτα από τη λάμψη της. Τα πορτρέτα της Ρος δημιούργησαν ένα νέο είδος ποπ ειδώλου, που είναι ταυτόχρονα άντρας και γυναίκα, μια απόπειρα του καλλιτέχνη να επαναπροσδιορίσει την παραδοσιακή αντίληψη για το φύλο στην Αμερική της δεκαετίας του ’70.

Andy Warhol Ladies and Gentlemen

Andy Warhol – «Ladies and Gentlemen», circa 1974-1975. Συνθετικά πολυμερή και μελάνι μεταξοτυπίας σε καμβά, 303.5 x 205.1 x 3.8 cm, © 2019 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / Artists Rights Society (ARS), New York. Photo: Tim Nighswander.

* Η έκθεση Warhol Women, στη γκαλερί Levy Gorvy, στη Νέα Υόρκη θα διαρκέσει από τις 25 Απριλίου έως τις 15 Ιουνίου 2019.

* Το βιβλίο «Andy Warhol Portraits», που περιλαμβάνει περισσότερες από 300 προσωπογραφίες από τη δεκαετία του ’60, ως το θάνατο του Γουόρχολ το 1987, είναι το πρώτο βιβλίο που ασχολείται αποκλειστικά με αυτό το κομμάτι της δουλειάς του.