Οι νέες, πιο ρεαλιστικές δοκιμές κατανάλωσης και εκπομπής ρύπων της ΕΕ ξεκινούν από σήμερα
Μετά από αρκετά σκάνδαλα, μικρής έως μεγάλης εμβέλειας με κορυφαίο από πλευράς έκτασης αλλά και αντίκτυπου το λεγόμενο diesel gate, τα τελευταία δύο χρόνια η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να πάρει δραστικά μέτρα.
Έτσι προχώρησε στην αντικατάσταση του «Ευρωπαϊκού Κύκλου», γνωστού και ως NEDC. Tης διαδικασίας δηλαδή με την οποία προέκυπταν οι επίσημες καταναλώσεις και εκπομπές ρύπων των καινούργιων μοντέλων, η οποία χρονολογείται από τη δεκαετία του ’80 και άφηνε, όπως διαπιστώθηκε και στην πράξη, πολλά «παράθυρα» για παρασπονδίες.
Αντί του NEDC θα χρησιμοποιούνται από σήμερα, 1η Σεπτεμβρίου του 2017, δύο νέες δοκιμασίες μέτρησης. Η πρώτη είναι το «Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure», εν συντομία WLTP, που είναι μεν εργαστηριακή αλλά τα αποτελέσματά της για τους εκπεμπόμενους ρύπους και ειδικά για το διοξείδιο του άνθρακα, είναι πολύ πιο κοντά στην πραγματικότητα.
Η δεύτερη, πιο σημαντική και πιο «δυσάρεστη» για τους κατασκευαστές, είναι το «Real Driving Emmision Test» ή RDE. Όπως διαφαίνεται και από το όνομά του το αυτοκίνητο θα οδηγείται σε κανονικούς δρόμους και σε μια καθορισμένη σειρά καθημερινών συνθηκών, ενώ θα διαθέτει ειδικό, φορητό εξοπλισμό μέτρησης, όπως μπορείτε να δείτε και στις φωτογραφίες, προκειμένου να προσδιορίζονται όσο το δυνατόν με μεγαλύτερη ακρίβεια οι πραγματικές εκπομπές ρύπων του.
Οι δύο δοκιμασίες λειτουργούν συμπληρωματικά η μια ως προς την άλλη. Tόσο το WLTP όσο και το RDE θα εφαρμοστούν άμεσα για όλα τα καινούργια μοντέλα που θα παρουσιαστούν και θα αρχίσουν να πωλούνται από τώρα και στο εξής. Για τα αυτοκίνητα που ήδη κυκλοφορούν η εφαρμογή του πρώτου θα ισχύσει σε έναν χρόνο από τώρα και του δεύτερου σε δύο, δηλαδή από την 1η Σεπτεμβρίου του 2019.
Μέχρι την πλήρη εφαρμογή θα υπάρχει πάντως μια ελαστικότητα από την πλευρά το νομοθέτη, προκειμένου οι αυτοκινητοβιομηχανίες να έχουν το χρόνο να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Τα οποία θα οδηγήσουν σε αυξημένες, έστω και ελαφρώς, επίσημες τιμές τόσο για τη μέση κατανάλωση όσο και για τις εκπομπές ρύπων. Οι οποίες όπως προαναφέραμε θα είναι πιο κοντά στις πραγματικές και δεν θα είναι πλασματικές, απλά και μόνο για συγκρίσεις, αλλά θα έχουν σα συνέπεια και την αύξηση, μικρή στις περισσότερες των περιπτώσεων, των τελών κυκλοφορίας, μιας και οι εκπομπές CO2 με το νέο κύκλο μέτρησης θα είναι μεγαλύτερες.
Ενδιαφέρον είναι πως έχει προβλεφθεί και ειδικός κύκλος μέτρησης για υβριδικά αλλά και για αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.