ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Πώς το ταξίδι του Πάσχα θα είναι ασφαλές και οικονομικό

Πώς το ταξίδι του Πάσχα θα είναι ασφαλές και οικονομικό
Φωτογραφία αρχεία από το εθνικό δίκτυο στο πέταλο του Μαλλιακού έξω από την Ανθήλη Eurokinissi

Το Πάσχα είναι παραδοσιακά η μεγαλύτερη από τους εξόδους, γεγονός που σημαίνει περισσότερα αυτοκίνητα στους δρόμους και αυξημένο κίνδυνο, οπότε χρειάζεται προσοχή για να πάμε αλλά και για να επιστρέψουμε με ασφάλεια.

Παράλληλα, ένα θέμα είναι και το κόστος του ταξιδιού και μιας και τα διόδια δεν μπορούμε να τα γλιτώσουμε αν δεν θέλουμε να κάνουμε παρακάμψεις καλό είναι να κινηθούμε όσο πιο οικονομικά γίνεται.

Τόσο για την ασφάλεια όσο και για την οικονομία ξεκινάμε με τον έλεγχο της πιέσης των ελαστικών. Εννοείται πως αν το αυτοκίνητό μας χρειάζεται σέρβις το έχουμε κάνει, ενώ καλό είναι τα λάστιχά μας να είναι σε καλή κατάσταση.

Ελέγχουμε λοιπόν τις πιέσεις και μιας και θα ταξιδέψουμε φορτωμένοι επιλέγουμε αυτήν που αντιστοιχεί στο μέγεθος των ελαστικών μας για φορτίο. Αν θέλετε μπορείτε χωρίς θέμα να την αυξήσετε κατά 2 ή 3 μονάδες και τότε θα έχετε και μια μικρή οικονομία.

Το επόμενο βήμα είναι ο έλεγχος του υγρού για το πλύσιμο του παρμπρίζ, γιατί πότε δεν ξέρεις τι θα αντιμετωπίσεις στο δρόμο, ενώ καλό είναι να ξεκινάτε το ταξίδι σας με γεμάτο ρεζερβουάρ. Τα πρατήρια στα εθνικά δίκτυα και πανάκριβα είναι και εξυπηρετούν αποκλειστικά διερχόμενους...

OPEL ASTRA

Μην υποτιμάτε το φόρτωμα των αποσκευών. Τοποθετείστε τις πιο βαριές όσο το δυνατόν πιο χαμηλά, ενώ καλό είναι να μην επηρεάζεται η ορατότητα του οδηγού - Πηγή: Opel

Στο φόρτωμα φροντίζουμε ώστε τα πιο βαριά αντικείμενα να βρίσκονται όσο το δυνατόν πιο χαμηλά για λόγους ασφαλείας αλλά και οδικής συμπεριφορά του αυτοκινήτου μας. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσουμε πως οι σχάρες οροφής κοστίζουν πολύ σε καύσιμο, καθώς αλλοιώνουν σημαντικά την αεροδυναμική του αυτοκινήτου, γεγονός που όπως είπαμε μεταφράζεται σε αύξηση της κατανάλωσης, αλλά και σε σαφώς μεγαλύτερο επίπεδο θορύβου.

Το ίδιο ισχύει και για τις βάσεις των ποδηλάτων, ενώ –αν και ακούγεται περίεργο– αυτές στο πίσω μέρος επηρεάζουν περισσότερο την αεροδυναμική από αυτές της οροφής, καθώς χαλούν περισσότερο τη ροή του αέρα. Από τη στιγμή όμως που η σχάρα θα χρησιμοποιηθεί πρέπει να φροντίσει κανείς για την σωστή ασφάλιση είτε των ποδηλάτων είτε των αποσκευών.

Οι αποσκευές είναι σημαντικό να μπαίνουν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην επηρεάζεται η ορατότητα του οδηγού. Αν δεν γίνεται αυτό γιατί είναι πολλές σκεφτείτε αν πραγματικά τις χρειάζεστε όλες. Ένα παλιό σλόγκαν της Harley Davidson έλεγε «αν χρειάζεστε όλες τις ανέσεις του σπιτιού σας καθίστε σπίτι σας» και μάλλον ισχύει στην περίπτωση αυτή.

Πριν την εκκίνηση φροντίστε να έχετε πρόχειρο ότι θα χρειαστείτε στη διαδρομή. Ψιλά ή το e-pass για τα διόδια, τα γυαλιά ηλίου, ένα μπουκαλάκι νερό, κάτι να φάτε ώστε να μην αποσπάται η προσοχή σας από το δρόμο για να τα αναζητάτε. Όσο για το κινητό η χρήση του από τον οδηγό απαγορεύεται, οπότε η μόνη λύση –αν δεν υπάρχει η τεχνολογία διασύνδεσης– είναι η χρήση ακουστικού. Ακόμα καλύτερα Bluetooth.

VOLVO INTERGRATED CHILD SEAT 4

Η χρήση ειδικών καθισμάτων για τα παιδιά επιβάλλεται, ενώ καλό είναι να έχουν κάτι να απασχοληθούν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού - Πηγή: Volvo

Η χρήση της ζώνηε ασφαλείας δεν είναι υπό συζήτηση ούτε για τους πίσω, όπως βέβαια και η μετακίνηση των παιδιών σε παιδικά καθισματάκια. Καλό είναι να έχετε κάτι να απασχοληθούν τα παιδιά ώστε να μη διαμαρτύρονται και γκρινιάζουν και αποσπούν την προσοχή του οδηγού. Η προσοχή του βέβαια μπορεί να αποσπαστεί και από κουβέντες που οδηγούν σε συγκρούσεις, οπότε αφήστε τες για όταν φτάσετε στον προορισμό σας. Μέχρι τότε μπορεί και να τις έχετε ξεχάσει, οπότε διπλό το καλό.

Στο δρόμο αφήνετε ικανοποιητικές αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα ώστε να έχετε τον απαραίτητο χρόνο να αντιδράσετε. Λάβετε υπόψη σας πως ένα φορτωμένο αυτοκίνητο χρειάζεται περισσότερα μέτρα για να ακινητοποιηθεί, περισσότερο χρόνο για να επιταχύνει –οπότε υπολογίστε ακόμα καλύτερα τις τυχόν προσπεράσεις σας- και έχει πιο χαμηλά όρια από πλευράς δυναμικής συμπεριφοράς. Επίσης δεν χρειάζεται να αλλάζετε συνεχώς λωρίδες, μιας και είναι μαθηματικά δεδομένα πως στο τέλος δεν θα έχετε κερδίσει τίποτα, ενώ θα έχετε αυξήσει σημαντικά τα επίπεδα κινδύνου, ενώ αποφύγετε τις άσκοπες επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις.

Ακόμα και αν είστε αγγλοτραφείς ξεχάστε την προσπέραση από δεξιά, γιατί δεν είναι μόνο παράνομη είναι και επικίνδυνη, ενώ αν ο εμπρός σας κινείται υπερβολικά αργά για τα δικά σας δεδομένα μην τον πιέζετε πλησιάζοντάς τον ή ανάβοντας τα φώτα και κορνάροντας. Το πιο πιθανό είναι να τον αγχώσετε, με συνέπειες απρόβλεπτες, οπότε κάντε υπομονή και περάστε τον με την πρώτη ευκαιρία.

Μια ταχύτητα ταξιδιού κοντά στα 120 με 130 χλμ./ ώρα είναι απόλυτα ικανοποιητική. Και οικονομική, καθώς αυξάνοντας την θα δείτε την κατανάλωση να παίρνει την ανιούσα, ενώ στις εθνικές οδούς γλιτώνετε από κλίσεις και πρόστιμα.

Από την άλλη σε καμία περίπτωση μην αφήνετε το αυτοκίνητο να ρολάρει χωρίς ταχύτητα, ακόμα και σε κατηφόρα. Αφενός γιατί είναι επικίνδυνο, καθώς σε περίπτωση που χρειαστείτε ισχύ π.χ. για να επιταχύνετε, θα χάσετε πολύτιμο χρόνο και αφετέρου γιατί τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν σύστημα cut off, που σημαίνει διακοπή της τροφοδοσίας του κινητήρα με καύσιμο όταν το γκάζι δεν είναι πατημένο.

Ταυτόχρονα τα σύγχρονα μοντέλα έχουν και σύστημα που σας υποδεικνύει την κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο. Αν ακολουθήσετε τις υποδείξεις θα διαπιστώσετε πως θα κινηθείτε ακόμα πιο οικονομικά, ενώ δεν πρέπει να σας παραξενεύει αν η υπόδειξη είναι να περάσετε 5η ακόμα και με 60 ή 70 χλμ./ ώρα.

Αν πάλι έχετε αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο και cruise control μη διστάσετε να χρησιμοποιήσετε το τελευταίο. Θα δείτε πόσο πιο ξεκούραστα θα μετακινηθείτε και πόσο πιο οικονομικά.

Καλό ταξίδι και Καλό Πάσχα!