ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Τα SUV είναι ευχή και κατάρα για τη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία

Τα SUV είναι ευχή και κατάρα για τη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία

Τα τζιπ, SUV ή crossover -όποια επωνυμία και αν επιλεγεί το ίδιο είναι- είναι η πιο δημοφιλής κατηγορία αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο. Τόσο που οι κατασκευαστές φροντίζουν ακόμα και αυτοκίνητα άλλων τύπων και αμαξωμάτων, όπως είναι για παράδειγμα τα πολυμορφικά ή τα στέισον, να πάρουν κάτι, με έμμεσο τρόπο, από την αύρα τους.

Η δημοτικότητά τους και οι πωλήσεις που τη συνοδεύουν είναι η μια όψη του νομίσματος. Η άλλη είναι οι δυσκολίες και τα προβλήματα που δημιουργούνται στα πλαίσια τόσο της εξέλιξής τους όσο και των μελλοντικών προδιαγραφών εκπομπής ρύπων, ειδικά από τα μεγαλύτερα από αυτά και τα οποία πηγάζουν από το χαρακτήρα και τον προσανατολισμό τους

Τα τζιπ λοιπόν εξ ορισμού έχουν αυξημένη απόσταση από τα έδαφος, είναι πιο ψηλά, είναι πιο βαριά, ειδικά αν είναι και τετρακίνητα, ενώ παράλληλα έχουν και μεγαλύτερη μετωπική επιφάνεια. Αυτό στην πράξη μεταφράζεται σε πιο ψηλό κέντρο βάρους, άρα λιγότερο κολακευτικά δυναμικά χαρακτηριστικά και χειρότερη αεροδυναμική. Η επίλυση των παραπάνω απαιτεί φυσικά μεγαλύτερη προσπάθεια και περισσότερη δουλειά από πλευράς των μηχανικών στη φάση εξέλιξής τους, ενώ υπάρχει ακόμα ένας παράγοντας που δημιουργεί ακόμα πιο σημαντικά προβήματα.

Και αυτός δεν είναι άλλος από τις ολοένα και πιο αυστηρές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων, που αντανακλώνται και στη μέση κατανάλωση, που από το 2021 και για τη γκάμα κάθε κατασκευαστή συνολικά θα πρέπει να έχει μέσο όρο τα 4,1 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, που αντιστοιχούν σε 95 γραμμάρια CO2 το χιλιόμετρο. Και αν η τιμή αυτή θέλει προσπάθεια να προσεγγιστεί με ένα συμβατικό αυτοκίνητο φανταστείτε πόσο πιο δύσκολο είναι για ένα SUV. Ειδικά για τα πιο μεγάλα.

SUVS 2

Αν αλλάξει ο επίσημος κύκλος μέτρησης της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων, τότε θα είναι ακόμα πιο δύσκολο να επιτευχθούν οι μελλοντικές προδιαγραφές εκπομπής ρύπων απο πλευράς SUV, μιας και τα plug-in υβριδικά δεν θα επιφέρουν τόσο μεγάλο πλοενέκτημα. Πηγή: Porsche

Οι λύσεις που εφαρμόζουν προς αυτήν την κατεύθυνση οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι στην πράξη δύο. Η πρώτη αφορά τη μείωση του βάρους των τζιπ, όπως άλλωστε και όλων των αυτοκινήτων, η οποία θα επιτρέψει τη χρήση μικρότερων άρα και πιο οικονομικών κινητήρων, πάντα σε συνδυασμό με turbo και ανεξάρτητα από το αν είναι βενζίνης ή πετρελαίου.

Η άλλη είναι η όλο και πιο συχνή υιοθέτηση υβριδικών συστημάτων κινήσης και ειδικά plug-in υβριδικών, που με βάση τις ισχύουσες μεθόδους μέτρησης της μέσης κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων επιτυγχάνουν επίσημες τιμές που απέχουν παρασάγγας από τις πραγματικές. Για παράδειγμα η υβριδική Porsche Cayenne των 2.350 κιλών και των 416 ίππων, που έχει τελική ταχύτητα πάνω από 240 χλμ./ ώρα και χρειάζεται μόλις 5,9 δεύτερα για το 0-100, έχει επίσημη μέση τιμή κατανάλωση μόλις 3,4 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα και εκπομπές CO2 μόνο 79 γραμμάρια/ χιλιόμετρο!

Βέβαια το τελευταίο και όχι μόνο είναι υπό αίρεση αν το 2017 υιοθετηθεί τελικά ένας νέος επίσημος κύκλος μέτρησης της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων (WLTF), ο οποίος θα είναι σαφώς πιο κοντά στην πραγματικότητα σε σχέση με το σημερινό. Αν συμβεί αυτό οι μηχανικοί των κατασκευαστών θα τρέχουν και δεν θα φτάνουν και τα τζιπ θα εξελιχθούν σε βραχνά.