ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

H 4η γενιά του Prius είναι ότι πιο high tech διαθέτει η Toyota

H 4η γενιά του Prius είναι ότι πιο high tech διαθέτει η Toyota

Όταν πριν από 18 χρόνια, το 1997, είχα οδηγήσει την 1η γενιά του Toyota Prius ένα υβριδικό αυτοκίνητο ήταν τόσο εξωτικό όσο θα ήταν σήμερα ένα όχημα που κινείται με πυρηνικό αντιδραστήρα. Όχι μόνο γιατί ήταν η πρώτη φορά που οι αδυναμίες ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης καλύπτονταν από έναν ηλεκτροκινητήρα, αλλά γιατί τότε διαρκούσε ακόμα η εποχή της αθωότητας σε σχέση με την κατανάλωση καυσίμου. Πόσο μάλλον για τις εκπομπές ρύπων, που σήμερα τείνουν να γίνουν πιο σημαντικές από τις αποδόσεις και σίγουρα έχουν μεγαλύτερο ειδικό βάρος από τις επιδόσεις.

Το Prius ήταν η βιτρίνα των δυνατοτήτων της μάρκας και των ικανοτήτων της μηχανικών της Toyota, ενώ παράλληλα ήταν και η δήλωση για την κατεύθυνση που θα ακολουθούσε η εταιρεία. Σήμερα σχεδόν μια 20ετία μετά οι τότε αποφάσεις και επιλογές τη δικαιώνουν απόλυτα, ενώ το ολοκαίνουργιο Prius, της 4ης ήδη γενιάς, είναι και πάλι ο τεχνολογικός πρεσβευτής της μάρκας. Προκειμένου να υποστηρίξει κανείς το παραπάνω αρκούν μόλις δύο νούμερα: η μέση κατανάλωση των 3,0 λίτρων για κάθε 100 χιλιόμετρα και κυρίως οι εκπομπές CO2 των μόλις 70 γραμμαρίων.

Αν θέλουμε όμως να δούμε το συγκεκριμένο μοντέλο πιο σφαιρικά θα πρέπει να εστιάσουμε σε τρεις τομείς: το νέο πλαίσιο με την επωνυμία TNGA, το αναβαθμισμένο υβριδικό σύστημα πρόωσής του και βέβαια την εμφάνισή του.

Το TNGA (Toyota New Global Architecture) λοιπόν βρίσκει για πρώτη φορά εφαρμογή σε ένα μοντέλο της Toyota και διαθέτει προκαθορισμένα στοιχεία που απλοποιούν την κατασκευή. Από αυτά που εμπλέκονται άμεσα στην επικοινωνία αλλά και την αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός από το αυτοκίνητο, είναι η θέση του τιμονιού και των πεντάλ, καθώς και αυτή του καθίσματος.

Παράλληλα το TNGA έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε η δομή του να παρέχει υψηλά επίπεδα παθητικής ασφάλειας, αλλά και μεγαλύτερη ακαμψία -αυξημένη κατά 60% σε σχέση με την προηγούμενη γενιά- που αποτελεί τη βάση και για μια πιο ενδιαφέρουσα οδική συμπεριφορά, σημείο που μέχρι στιγμής δεν ήταν το φόρτε των υβριδικών, του Prius συμπεριλαμβανομένου. Στην πρόσφατη γενιά του, χωρίς να διεκδικεί σε καμία περίπτωση το χαρακτηρισμό σπορ είναι πιο άμεσο και ακριβές στις αντιδράσεις του, ενώ δημιουργεί την (καλοδεχούμενη) αίσθηση πως είναι και πιο ζωντανό σε ότι αφορά τα δυναμικά του χαρακτηριστικά.

TOYOTA PRIUS 35

Ιδιαίτερο εσωτερικό, με άνετους χώρους για επιβάτες και αποσκευές. Πηγή: Toyota

Στον τομέα αυτό το Prius έχει προσεγγίσει τα συμβατικά μοντέλα και αυτό σίγουρα συγκαταλέγεται στα υπέρ του, ενώ η αίσθηση αυτή πρέπει σε σημαντικό βαθμό να πιστωθεί στο αναβαθμισμένο υβριδικό σύστημα πρόωσής του. Το οποίο είναι η εξέλιξη της προηγούμενης γενιά, με μπαταρία με μεγαλύτερο ενεργειακό περιεχόμενο, με πιο μικρό από πλευράς διαστάσεων ηλεκτροκινητήρα και κυρίως με έναν κινητήρα βενζίνης –πρόκειται για τον τετρακύλινδρο 1.800 που λειτουργεί με τον κύκλο του Atkinson- που έχει επανασχεδιαστεί, αποδίδει 98 ίππους και 142 Nm και κυρίως εμφανίζει έναν εξαιρετικό βαθμό απόδοσης της τάξης του 40% -για λόγους σύγκρισης ο V6 των 1.600 κυβικών της Mercedes στη Φόρμουλα 1 ξεκίνησε από αυτόν το βαθμό απόδοσης. Από κει και πέρα ανανεωμένο εμφανίζεται και το αυτόματο κιβώτιο, ενώ μικρότερος είναι και ο ηλεκτροκινητήρας των 53 kW και των 163 Nm.

Tα παραπάνω συνδυάζονται με ένα νέο, πιο ελαφρύ και πιο αποδοτικό σύστημα ελέγχου της ενεργειακής ροής, που με τη σειρά του συμβάλλει στην περαιτέρω μείωση της μέσης κατανάλωσης σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Το αποτέλεσμα είναι το νέο Prius να δείχνει στο δρόμο λιγότερο βαρύ και πιο σπιρτόζικο σε σχέση με τον προκάτοχό του. Ταυτόχρονα είναι και πιο ευχάριστο, με καλύτερη απόδοση της ισχύος του, παραμένοντας ιδιαίτερα οικονομικό, ακόμα και αν ο οδηγός δεν προσαρμοστεί απόλυτα στις ιδιαιτερότητες του συστήματος πρόωσής του.

Πιο ευχάριστο είναι και το εσωτερικό του, ενώ εμφανώς βελτιωμένο είναι και το επίπεδο άνεσης από την ανάρτηση. Γενικά το Prius της 4ης γενιάς είναι ένα άνετο αυτοκίνητο, με ικανοποιητικούς χώρους για τους επιβάτες και τις αποσκευές τους και με ένα πιο πλήρες επίπεδο εξοπλισμού, που από τη μεσαία έκδοση Style και πάνω περιλαμβάνει και HUD. Διαθέσιμα είναι βέβαια και όλα τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας.

TOYOTA PRIUS 36

Η αντι- συμβατική εμφάνιση του Prius προσδιορίζεται κυρίως από στοιχεία όπως τα φώτα του, ενώ η αεροδυναμική του είναι εξαιρετική. Πηγή: Toyota

Η άνεση στις μεγάλες ταχύτητες προκύπτει και από το χαμηλό επίπεδο θορύβου, που μεταξύ άλλων οφείλεται στην εξαιρετική αεροδυναμική σχεδίαση του αμαξώματός του, που έχει συντελεστή οπισθέκουσας μόλις 0,24, τιμή που συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων ανεξαρτήτως κατηγορίας.

Από πλευράς αισθητικής πάντως το αμάξωμα του Prius είναι ιδιαίτερο, με έντονες σχεδιαστικές λεπτομέρειες, όπως π.χ. τα πίσω φώτα του, που τελικά προσδιορίζουν την όλη εικόνα του. Η οποία σαφώς και απαιτεί μια περίοδο προσαρμογής για να γίνει αποδεκτή ή απλά για να τη συνηθίσει κανείς. Η επιλογή πάντως της Toyota και των σχεδιαστών της να στραφούν προς αυτή την αισθητική κατεύθυνση είναι συνειδητή, προκειμένου να τονίζεται έτσι και η θέση του Prius στη γκάμα της, η οποία όπως είπαμε είναι αυτή της τεχνολογικής βιτρίνας. Και μια βιτρίνα εξ ορισμού δεν μπορεί να περνά απαρατήρητη.

Ούτε βέβαια και να αρέσει σε όλους, ειδικά από τη στιγμή που η υβριδική γκάμα της Toyota περιλαμβάνει πλέον μοντέλα με πιο συμβατική εικόνα, όπως τα Yaris και Auris, αλλά και το RAV4. Με τον τρόπο αυτό ανοίγει ο δρόμος για ένα πιο αντισυμβατικό αισθητικά Prius, που όχι μόνο δεν κρύβει αλλά υπερθεματίζει το ρόλο του φορέα τεχνολογίας.

Παγκοσμίως κυκλοφορούν 3.500.000 Prius και στην Ελλάδα 2.500 αριθμός που μπορεί να ανέβει και άλλο, ειδικά από τη στιγμή που σε σχέση με την προηγούμενη γενιά η 4η είναι πιο προσιτή οικονομικά. Σε απόλυτα νούμερα είναι πιο φτηνή κατά 1.470 ευρώ, αν ληφθεί υπόψη και ο πιο πλούσιος εξοπλισμός το όφελος πλησιάζει τις 3.000 ευρώ. Με βάση τον επίσημo τιμοκατάλογο της Toyota στη χώρα μας, το νέο Prius ξεκινά από τις 27.810 ευρώ για τη βασική Active και καταλήγει στις 31.030 ευρώ της κορυφαίας Lounge, έχοντας την ενδιάμεση έκδοση Style στις 28.900 ευρώ.