ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Έχει νόημα η απόσυρση μόνο για αγορά plug-in υβριδικών ή ηλεκτρικών μοντέλων;

Έχει νόημα η απόσυρση μόνο για αγορά plug-in υβριδικών ή ηλεκτρικών μοντέλων;

H «απόσυρση» για την Ελλάδα έχει αποκτήσει μια σχεδόν μαγική υπόσταση, καθώς θεωρητικά δίνει λύσεις τόσο για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων που στη χώρα μας είναι από τους πλέον γερασμένους της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και στην τόνωση της αγορά του αυτοκινήτου. Η οποία έχει, όπως άλλωστε όλοι οι κλάδοι της οικονομίας, πληγεί ιδιαίτερα από την πανδημία του κορωνοϊού.

Έτσι λοιπόν η εμφάνιση της πρόθεσης για μια νέα απόσυρση αυτοκινήτων ήταν μάλλον αναμενόμενη, κάτι που ισχύει και για άλλες χώρες στα πλαίσια της ΕΕ. Οι οποίες κατά κανόνα έχουν και εγχώρια παραγωγή και προωθούν την πριμοδότηση της αγοράς αυτοκινήτων με χαμηλές ή και μηδενικές εκπομπές ρύπων. Κάτι που μεταφράζεται σε υβριδικά και κυρίως plug-in υβριδικά και ηλεκτρικά.

Αυτός είναι ο προσανατολισμός της απόσυρσης που μελετάται και στη χώρα μας. Ωστόσο, αν πιστεύω πως για να έχει ουσία και αποτέλεσμα, σύμφωνα με τις δικές μας ιδιαιτερότητες, θα πρέπει η βάση της να είναι κατ' αρχάς η αγορά καινούργιου αυτοκινήτου, ανεξάρτητα από το σύστημα πρόωσης που θα χρησιμοποιεί. Ενδεχομένως με εκπομπές CO2 μέχρι ενός ορίου, που θα μπορεί να είναι διαφορετικό για κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου και μιας και τα αυτοκίνητα με πραγματικά μηδενική αξία που έχουν απομείνει μετά την τελευταία απόσυρση είναι λίγα το όφελος να είναι κλιμακούμενο. Έτσι ώστε να υπάρχει ουσιαστικό κίνητρο απόσυρσης και για αυτοκίνητα που έχουν κατασκευαστεί στο μέσο της πρώτης δεκαετίας του νέου αιώνα ή και μετά.

Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί πέρα από τη βελτίωση της ποιότητας ζωής λόγω της μικρότερης επιβάρυνσης του περιβάλλοντος -τα σύγχρονα αυτοκίνητα ανεξαρτήτως κινητήρα είναι εξ ορισμού πολύ πιο καθαρά σε σχέση με μοντέλα 15ετίας- και η μεγαλύτερη ασφάλεια στις μετακινήσεις -λόγω των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης που διαθέτουν τα καινούργια μοντέλα- όπου επίσης υστερούμε.

Για τα plug-in υβριδικά και ηλεκτρικά, τα οποία είναι σημαντικά πιο ακριβά από τα συμβατικά, ιδανικά θα έπρεπε να υπάρχει επιπλέον πριμοδότηση που θα προστίθεται σε αυτήν της απόσυρσης προκειμένου η τιμή τους να γίνεται πιο ελκυστική σε ακόμα περισσότερους. Με επιπλέον παροχές την απαλλαγή από την πληρωμή διοδίων, το ελεύθερο πάρκινγκ σε δρόμους με ελεγχόμενη στάθμευση και τη δωρεάν φόρτισης σε ειδικούς δημόσιους σταθμούς.