Παραολυμπιακοί Αγώνες, Ρίο 2016: «Η καρδιά δεν έχει όρια. Όλοι μας έχουμε καρδιά»
Στα... χνάρια της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων 2016, πάτησε η αντίστοιχη γιορτή και των 15ων Παραολυμπιακών Αγώνων του Ρίο, που ήταν εντυπωσιακή και ανέδειξε την κουλτούρα των Βραζιλιάνων, περνώντας μηνύματα μέσα από συμβολισμούς.
Μουσική, κέφι και χορός ήταν τα βασικά συστατικά της φαντασμαγορικής τελετής στο θρυλικό Μαρακανά, με κεντρικό μήνυμα το «η καρδιά δεν έχει όρια. Όλοι μας έχουμε καρδιά», αναδεικνύοντας έτσι το θέμα της ισότητας μεταξύ των ανθρώπων.
Παρά το γεγονός ότι αρκετά σημεία του Μαρακανά ήταν άδεια, οι διοργανωτές επεφύλασσαν ένα εντυπωσιακό καλωσόρισμα στους θεατές που βρέθηκαν εκεί, αλλά και στους τηλεθεατές που παρακολούθησαν την τελετή έναρξης των Παραολυμπιακών Αγώνων.
Η αρχή έγινε με ένα βίντεο, με πρωταγωνιστή τον πρόεδρο της Διεθνούς Παραολυμπιακής Επιτροπής, Σερ Φίλιπ Κρέιβεν, ο οποίος με αφετηρία το Στόουκ Μάντεβιλ, την πόλη όπου γεννήθηκε η ιδέα των Αγώνων, ακολουθεί μια διαδρομή γεμάτη χρώματα, χαμόγελα, μουσική, χορό, γεύσεις και χαρά για να φτάσει ως το Ρίο.
Πηγή: REUTERS/Ueslei Marcelino
Εκεί, ο Κρέιβεν, με φυσικη παρουσία πια, έδωσε το σύνθημα για την αντίστροφη μέτρηση, με τον Άαρον Γουίλζ, αθλητή των extreme sports που βρίσκεται σε αναπηρικό αμαξίδιο, να παίρνει τη σκυτάλη και να κατεβαίνει μια ειδικά διαμορφωμένη ράμπα με μεγάλη ταχύτητα και περνώντας μέσα από ένα ειδικό πάνελ να στέλνει το μήνυμα ότι η αναπηρία είναι απλώς η αρχή της δημιουργίας πραγμάτων και καταστάσεων που δεν μπορεί να ζήσει ένας αρτιμελής.
Σάμπα και Κόπα Καμπάνα
Το... σήμα κατατεθέν της Βραζιλίας, η σάμπα, δεν θα μπορούσε να λείπει από τη γιορτή των Παραολυμπιακών Αγώνων, με έναν επτάχρονο τον Πεντρίνιο ντα Σερίνα, να εκπροσωπεί τη νέα γενιά της βραζιλάνικης μουσικής, και να δίνει το σύνθημα για τον «κύκλο της σάμπα». Σε αυτό το σημείο της τελετής οι διοργανωτές φρόντισαν να παρουσιάσουν τα κύρια γνωρίσματα της βραζιλιάνικης κουλτούρας, που δεν είναι άλλα από τη μουσική, τον χορό και τον πολύ ενθουσιασμό.
REUTERS/Ueslei Marcelino
Ακολούθησε μια «ξενάγηση» στις παραλίες του Ρίο, για τις οποίες είναι διάσημη η βραζιλιάνικη μεγαλούπολη. Η θάλασσα, το υγρό στοιχείο γενικά και η άμμος, παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή των Βραζιλιάνων, που θεωρούν τις παραλίες δεύτερο σπίτι τους και περνούν εκεί πολλές ώρες της ημέρας, τόσο για να διασκεδάσουν, όσο και για να αθληθούν. Άλλωστε συχνά κάνουν τον γύρο του κόσμου εικόνες... συνωστισμού στην διάσημη Κόπα Καμπάνα.
Έτσι οι διοργανωτές θέλησαν να εντάξουν το υγρό στοιχείο στην τελετή έναρξης και το έκαναν, με πρωταγωνιστή τον Βραζιλιάνο Παραολυμπιονίκη των 15 μεταλλίων στην κολύμβηση, Ντάνιελ Ντίας. Σε μια ψηφιακή πισίνα με κρυστάλλινα νερά, ο Ντίας κολύμπησε ελεύθερο, πριν κάνουν την είσοδό τους πολύχρωμες μπάλες και ομπρέλες, αλλά και διάφοροι «λουόμενοι», παίζοντας βόλεϊ ή κάνοντας σερφ. Στο παιχνίδι αυτό συμμετείχαν και άνθρωποι σε καρότσι, περνώντας το μήνυμα ότι οι θάλασσες και οι παραλίες είναι για όλους.
Η παρέλαση των αθλητών
Πηγή: REUTERS/Ricardo Moraes
Η είσοδος της βραζιλιάνικης σημαίας, στα χέρια της Ροσεάν Μίκολις, κόρη του Άλντο Μίκολις, του πρωτεργάτη για τη διάδοση του Παροαλυμπιακού Κινήματος στην Βραζιλία, προκάλεσε ενθουσιασμό στις εξέδρες του Μαρακανά, κατά την παρέλαση των αθλητών, με πυροτεχνήματα να κάνουν τη νύχτα μέρα, αλλά και τον μαέστρο Ζοάο Κάρλος Μάρτινς στο πιάνο να συνοδεύει τους αθλητές.
Ο Αλ Χουσείν, ο Σύρος πρόσφυγας που ζει, εργάζεται και προπονείται στην Ελλάδα, μπήκε πρώτος στο στάδιο κρατώντας τη σημαία των Ανεξάρτητων Παραολυμπιακών Αθλητών, η οποία δημιουργήθηκε μετά από πρόταση της Ελληνικής Παραολυμπιακής Επιτροπής προς την IPC.
Η υπόλοιπη παρέλαση έγινε με αλφαβητική σειρά (με το πορτογαλικό αλφάβητο), με την Ελλάδα να μπαίνει στο Μαρακανά έχοντας σημαιοφόρο τον Παραολυμπιονίκη του μπότσια, Γρηγόρη Πολυχρονίδη. Σε μικρή απόσταση ο πρόεδρος της ΕΠΕ και αρχηγός της ελληνικής αποστολής, Γιώργος Φοντουλάκης και αμέσως μετά οι υπόλοιποι Έλληνες αθλητές και οι συνοδοί τους.
Πηγή: REUTERS/Ricardo Moraes
Την τεράστια ελληνική σημαία που κυριαρχούσε στην παρέλαση της ελληνικής ομάδας κρατούσαν η υπαρχηγός της ελληνικής αποστολής, Σάσα Γκούφα, ο Γενικός Γραμματέας της ΕΠΕ, Άρης Πανανός μαζί με τον γιο του και Παροαλυμπιονίκη στο Μπότσια, Νίκο Πανανό αλλά και οι αθλητές Κέλλυ Λουφάκη, Πασχάλης Κουλούμογλου, Θανάσης Μπαράκας, Δημοσθένης Μιχαλεντζάκης, Δωροθέα Ποιμενίδου, Στέλλα Σμαραγδή και Στέφανος Διαμαντής.
Πηγή: REUTERS/Sergio Moraes
Κάθε ένας από τους εθελοντές που συνόδευαν τις χώρες κατά την είσοδό τους στο Μαρακανά, κρατούσε ένα κομμάτι από ένα τεράστιο παζλ, το οποίο όταν ολοκληρώθηκε παρουσίαζε μια καρδιά να χτυπάει, σχεδιασμένη από τον Βικ Μουνίζ και με moto ότι η «η καρδιά δεν έχει όρια. Όλοι μας έχουμε καρδιά».
Ακολούθησαν οι ομιλίες, με τον πρόεδρο της Οργανωτικής Επιτροπής των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων, Κάρλος Άρθουρ Νούζμαν να παίρνει πρώτος τον λόγο καλοσωρίζοντας τους αθλητές και τους συνοδούς τους στο Ρίο, κάτι που έκανε λίγη ώρα αργότερα και ο πρόεδρος της IPC, Σερ Φίλιπ Κρέιβεν. Την έναρξη των αγώνων κήρυξε... βιαστικά ο νέος πρόεδρος της Βραζιλίας, Μισέλ Τέμερ, λόγω των εντονότατων αποδοκιμασιών προς το πρόσωπό του.
Το απόλυτο σκοτάδι έγινε φως
Πηγή: REUTERS/Ueslei Marcelino
Ένα από τα πιο συγκινητικά σημεία της τελετής έναρξης των Παραολυμπιακών Αγώνων ήταν όταν περισσότεροι από 400 ηθοποιοί-χορευτές με μπαστούνια που διέθεταν ειδικό φωτισμό, μετέτρεψαν το απόλυτο σκοτάδι που είχε δημιουργηθεί στο Μαρακανά, σε μέρα. Οι ηθοποιοί, σε μια προσπάθεια να δείξουν τις μοναδικές ικανότητες των τυφλών, αλλά και των ανθρώπων με μειωμένη όραση, δημιούργησαν με απόλυτο συγχρονισμό ένα τεράστιο μάτι στο κέντρο της αρένας. Οι Ρενάτα και Όσκαρ, δύο Βραζιλιάνοι τυφλοί χορευτές συγκίνησαν τους πάντες με τις χορευτικές τους ικανότητες, στέλνοντας το μήνυμα ότι μπορείς να αναπτύξεις μια νέα αίσθηση, εάν χάσεις τη μία από τις πέντε που διαθέτει ο άνθρωπος.
Πηγή: REUTERS/Jason Cairnduff
Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου, αλλιώς!
Στη συνέχεια οι χορευτές παρουσίασαν στην αρένα του Μαρακανά μια παραλλαγή του «Ανθρώπου του Βιτρούβιου», του διάσημου σχεδίου του Λεονάρντο ντε Βίντσι. Ο Κανόνας των Αναλογιών όπως ονομάζεται το σχέδιο και το κείμενο του ντα Βίντσι παρουσίαζε χορευτές να έχουν την στάση του άνδρα που απεικονίζεται στο σχέδιο, αλλά με σταδιακές σωματικές μετατροπές. Μετατροπές που όμως σε καμία περίπτωση δεν επηρεάζουν την ισότητα των ανθρώπων.
Η είσοδος της Παραολυμπιακής σημαίας
Πηγή: REUTERS/Ricardo Moraes
Γονείς με τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν σοβαρά κινητικά προβλήματα μπήκαν στο στάδιο κρατώντας τη σημαία της Διεθνούς Παραολυμπιακής Επιτροπής, ενώ τον όρκο για τους αθλητές, τους διαιτητές και τους προπονητές έδωσαν οι σπρίντερ Τερεζίνα Γκουιλχερμίνα, η διαιτητής μπότσια Ρακέλ Ντάφρε ντε Αροσέλας και ο προπονητής στίβου Αμαουρί Βερισίμο.
Υπό βροχή το άναμα του βωμού
Ο Αντόνιο Ντελφίνο ντε Σόουζα, ο οποίος σε ηλικία 17 ετών υποχρεώθηκε σε ακρωτηριασμό του χεριού του, μπήκε στο στάδιο με την φλόγα. Υπό δυνατή βροχή, την παρέδωσε στην Μαρσία Μαλσάρ (σ.σ. λόγω της νεροποντής είχε ένα μικρό ατύχημα το οποίο κατάφερε να το ξεπεράσει πολύ γρήγορα αποσπώντας το έντονο χειροκρότημα των θεατών) και εκείνη με τη σειρά της στην Άντρια Ρόκα Σάντος, αθλήτρια με προβλήματα όρασης.
Πηγή: . REUTERS/Ueslei Marcelino
Η Ρόκα Σάντος παρέδωσε την φλόγα στον κάτοχο των περισσοτέρων μεταλλίων σε παραολυμπιακούς αγώνες για λογαριασμό της Βραζιλίας και συγκεκριμένα 13, έξι εκ των οποίων χρυσά, Τσοντοάλντο Σίλβα. Για τον Σίλβα, οι αγώνες του Ρίο θα είναι και οι τελευταίοι, αφού έχει αποφασίσει να εγκαταλείψει την ενεργό δράση αμέσως μετά. Το σκηνικό που είχε στηθεί στο Μαρακανά για το άναμα του βωμού, παρέπεμπε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας ανάπηρος.
Πηγή: REUTERS/Pool
Όμως ως δια μαγείας, τα απροσπέλαστα σκαλοπάτια που ήταν στον δρόμο της, έγινε ένας βατός διάδρομος που του επέτρεψε να βρεθεί στην κορυφή του βωμού προκειμένου να τον ανάψει.